V poslední době jsem párkrát kolegyním a kolegům ze školského prostředí
nabídl ke shlédnutí video, které je k dispozici v mém článku Školit? Pomáhat? Radit? Povětšinou
bylo pozitivně hodnoceno (a to bez ohledu na pohlaví), přičemž jsem se
dočkal i kladné odezvy na článek samotný. To mě přimělo k využití
"druhého dílu" mého oblíbeného videa.
Muži jsou jednoúlohoví, ženy víceúlohové
Stejně jako Mark Gungor obdivuji schopnost žen zvládat několik věcí najednou - zároveň však zdůrazňuji, že se v drtivé většině případů jedná o schopnost, nikoliv dovednost! Kolikrát jsem musel ženy ze svého okolí s omluvou upozornit na to, že jsem chlap a že nedokáži udělat více věcí najednou. A kolikrát to nebylo k ničemu – dle mého soudu dnešní doba nemotivuje ženy k odlišení schopnosti od dovednosti.
Problém "single × multi" a "umění naslouchat" ve školském prostředí
- učitelka potká kolegu na chodbě během přestávky a sděluje mu "důležitou věc", muž ale po čase popírá, že by mu cokoliv říkala;
- kolegyně vstoupí do kanceláře ředitele v momentě, kdy má rozdělanou práci a očekává, že ředitel vstřebá její projev plný detailů;
- učitelky na poradě bez předešlého prostudování podkladů "rozebírají" detaily určitého jevu a to bez ohledu na čas, přičemž učitel muž vyžaduje pouze důležité informace – následně je pak oběma pohlavími porada hodnocena "jako ztráta času", za což může řídící porady (lhostejno, zda je mužem nebo ženou).
Zřizovatel a stát také nechtějí ve škole "single chlapa"
Učitel či dokonce ředitel pak stojí před problémem, jak "potrestat" kluky za jejich přirozené chování. Nezřídka totiž kolegyně od muže očekávají "pochopení". Přitom se často jedná o klasický konflikt pohlaví, nikoliv o údajnou nevychovanost.
Závěr: Vyhoďme "single chlapy" z kola ven ...
V takovém prostředí musí u "single chlapů" dojít k proměně. Není-li nakonec nucen opustit své zaměstnání (které by "za normálních okolností" dělal "extremely well" a rád), tak dle mého soudu existují dvě základní řešení:
- Přerod v "multi chlapa"
To je proces déletrvající, ale asi v poslední době nikterak výjimečný. "Multi chlap" pracuje na posilování empatického přístupu. To navenek vede k většímu "naslouchání" a snahou o "porozumění", nicméně může také vést k nečitelnosti. V tomto případě bývá spojená s nerozhodností a přesouvá "chlapské" osobní zodpovědnosti na "pracovní kolektiv". - "Mimikry"
"Single chlap" se může umně přizpůsobovat aktuálnímu stavu prostředí. V takovém případě si sice uchová "svou single schopnost", ale navenek se taktéž stává nečitelným. To pak občas vede k tvrzení, že "ten muž nemá vlastní názor" – mimochodem oblíbená až poptávaná vlastnost ze strany současných zřizovatelů.
Na závěr poznámka a omluva zároveň....
Vážené kolegyně a vážení "multitaskoví" kolegové, považuji se za prototyp "single chlapa", takže nedokáži být objektivní (alespoň špetka empatie ;-) ). Jelikož však chci působit ve školství a navíc jsem zastáncem nutnosti reformovat náš vzdělávací systém, tak se učím "multitaskingu" ... Nezřídka mi z toho už hrabe :-(.
Převzato s laskavým souhlasem z blogu autora.
1 komentářů:
Hezký článek...opravdu se konflikt pohlaví často projevuje trestáním přirozeného klukovského chování...myslím si to, až "úča" a navíc matka dvou dcer. Během své praxe jsem byla mnohokrát svědkem toho, že se od kluků vyžadovalo, aby potlačili své přirozené jednání a tvářili se jako hodné holčičky. Je to velká škoda, protože ty "hodné holčičky" jsou pak v životě zklamané, že ten jejich chlap není opravdový chlap. Ale jak má být, když ho od školky tlačíme někam , kde to pro něj není přirozené. Vzhledem k velké a nejspíš hned tak nezmenšitelné feminizaci školství, bych se přimlouvala za nějaké kurzy DVPP o této problematice :o))
Okomentovat