Vybavení žactva technologiemi 1:1 pomalu způsobuje v USA další
zásadní posun transformace školství, jež se projevuje hlavně změnou
organizace výuky. Tento vývoj je již dnes možno pozorovat na těch
školách, které mají s integrací technologií do výukového procesu větší
zkušenost a nebojí se změn (viz Technologiemi posílená individualizace výuky).
Ty největší změny lze pozorovat u tzv. charter schools. Jedná se
o školy založené soukromými organizacemi, fungující na principu
neziskovosti a disponující státním příspěvkem na žáka. Po celých
Spojených státech rostou jako houby po dešti a celá řada z nich chápe
technologie jako základní prostředek umožňující jejich existenci.
Známá je třeba sanfranciská Flex Academy nebo řetězec škol Rocketship Education
operující v okolí San Diega, jež má v přípravě žáků žijících v obzvlášť
znevýhodněném prostředí (nezaměstnaní, přistěhovalci) takové úspěchy,
že získal od vlády grant ve výši 7 mil. dolarů na otevření dalších 30
škol po celých Spojených státech do roku 2015. O další podobné škole (School of One) se zmiňovala např. zpráva amerického ministra školství Arne Duncana spojená s vyhlášením nového programu Transforming American Education: Learning Powered by Technology z listopadu 2010 (viz Technologická transformace školství v USA pokračuje).
Podívejme se dnes trochu blíže na další úspěšnou školu patřící do této kategorie, jež se nedávno zviditelnila bronzovou medailí v žebříčku hodnocení amerických škol portálu U.S: News. Jedná se o arizonskou střední školu Carpe Diem
(česky „využij dne“, ang. „seize the day“) se sídlem v městečku Yuma na
hranici s Mexikem. Toto umístění již samo o sobě napovídá, jaká je asi
struktura jejích žáků. Více jak 50% z nich má nárok na bezplatný oběd
(jejich rodiny mají nízký příjem). Škola existuje již 5 let
a v posledních dvou je vůbec nejrychleji se zlepšující školou (ve
výsledcích plošných testů) v celé Arizoně.
Školní den na Carpe Diem
začíná příjezdem všech téměř 300 žáků kolem 7:15 ráno. U vchodu se
všichni pomocí čipové karty přihlásí a jdou se převléknout. V 7:45 by
již všichni měli sedět u svého počítače ve velkém sále nazvaném
Vzdělávací centrum. Prvních 55 minut pracují žáci samostatně. Pohybují
se v prostředí, kde je jejich činnost kontrolována systémem řízení
výuky, který byl vyvinut pro potřeby školy na základě vzdělávacích
standardů státu Arizona. Všichni používají sluchátka, protože pracují
s interaktivními multimediálními aplikacemi plnými animací, videí,
zvuků kvizů a her. Mezi žáky se pohybují k tomu účelů vyškolení
asistenti, jejichž úkolem je pomáhat řešit všechny problémy jak
s výukovým obsahem, tak s funkcí počítačů, a navíc by měli být schopni
se vžít do duševního stavu žáků a mluvit s nimi o všem, co by jakýmkoli
způsobem mohlo ovlivnit jejich schopnost učit se.
Průchod všemi online kurzy je adaptivní. To znamená, že výběr
aktuální výukové aktivity je závislý na předchozích individuálních
výsledcích u každého žáka. Ten, kdo něco nepochopil, musí opakovat, a
ten, kdo látku zvládl, jde dál. Proto je ve stejném okamžiku každý žák
na jiném stupni plnění úkolů. Ty rychlejší nikdo nezdržuje potřebou
opakovaného vysvětlování. Motivací ke zdárnému zvládnutí všech
výukových aktivit je, kromě jiného, též skutečnost, že v pátek do školy
chodí jen ti žáci, kteří musí absolvovat některý z doplňkových
programů, do něhož se kvalifikují špatnými výsledky.
Učitelé sledují výsledky žáků denně. Scházejí se s nimi
k individuálním konzultacím, které jsou zaměřeny na korigování
nedostatků, vysvětlování nejasností a zadávání doplňkových úkolů. Žáci
ovšem mají i skupinové aktivity. Celý den se v 55 minutových
intervalech (hodinách) střídají v laboratořích, dílnách, v tělocvičně
apod. Kromě toho realizují též různé projekty, v nichž spolupracují
napříč ročníky. Každý den v životě školy je jiný.
Podle odhadu zakladatele Carpe Diem
Ricka Ogstona tráví žáci u počítače přibližně 50% až 70% školního času.
Mohou ovšem pracovat úplně stejně z domova nebo jsou-li na cestách
(nebo nemocní). Systém adaptivních kurzů se tak stává základním pilířem
individualizace výuky podle potřeb každého jednotlivého žáka. V jeho
rámci mohou všichni omezeni jen svými schopnostmi dospět až k maximu
svých možností. Systém automaticky vytváří celkový statistický přehled
dosažených výsledků včetně úrovně splnění výukových cílů kurzů.
Výsledky jsou jednou týdně automaticky odesílány mailem rodičům.
Bořivoj Brdička: Americké hybridní školy pro síťovou generaci
Seize the Day
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 komentářů:
Okomentovat