Bořivoj Brdička: Americké hybridní školy pro síťovou generaci

úterý 12. dubna 2011 ·

Vybavení žactva technologiemi 1:1 pomalu způsobuje v USA další zásadní posun transformace školství, jež se projevuje hlavně změnou organizace výuky. Tento vývoj je již dnes možno pozorovat na těch školách, které mají s integrací technologií do výukového procesu větší zkušenost a nebojí se změn (viz Technologiemi posílená individualizace výuky). Ty největší změny lze pozorovat u tzv. charter schools. Jedná se o školy založené soukromými organizacemi, fungující na principu neziskovosti a disponující státním příspěvkem na žáka. Po celých Spojených státech rostou jako houby po dešti a celá řada z nich chápe technologie jako základní prostředek umožňující jejich existenci.

Známá je třeba sanfranciská Flex Academy nebo řetězec škol Rocketship Education operující v okolí San Diega, jež má v přípravě žáků žijících v obzvlášť znevýhodněném prostředí (nezaměstnaní, přistěhovalci) takové úspěchy, že získal od vlády grant ve výši 7 mil. dolarů na otevření dalších 30 škol po celých Spojených státech do roku 2015. O další podobné škole (School of One) se zmiňovala např. zpráva amerického ministra školství Arne Duncana spojená s vyhlášením nového programu Transforming American Education: Learning Powered by Technology z listopadu 2010 (viz Technologická transformace školství v USA pokračuje).

Podívejme se dnes trochu blíže na další úspěšnou školu patřící do této kategorie, jež se nedávno zviditelnila bronzovou medailí v žebříčku hodnocení amerických škol portálu U.S: News. Jedná se o arizonskou střední školu Carpe Diem (česky „využij dne“, ang. „seize the day“) se sídlem v městečku Yuma na hranici s Mexikem. Toto umístění již samo o sobě napovídá, jaká je asi struktura jejích žáků. Více jak 50% z nich má nárok na bezplatný oběd (jejich rodiny mají nízký příjem). Škola existuje již 5 let a v posledních dvou je vůbec nejrychleji se zlepšující školou (ve výsledcích plošných testů) v celé Arizoně.

Školní den na Carpe Diem začíná příjezdem všech téměř 300 žáků kolem 7:15 ráno. U vchodu se všichni pomocí čipové karty přihlásí a jdou se převléknout. V 7:45 by již všichni měli sedět u svého počítače ve velkém sále nazvaném Vzdělávací centrum. Prvních 55 minut pracují žáci samostatně. Pohybují se v prostředí, kde je jejich činnost kontrolována systémem řízení výuky, který byl vyvinut pro potřeby školy na základě vzdělávacích standardů státu Arizona. Všichni používají sluchátka, protože pracují s interaktivními multimediálními aplikacemi plnými animací, videí, zvuků kvizů a her. Mezi žáky se pohybují k tomu účelů vyškolení asistenti, jejichž úkolem je pomáhat řešit všechny problémy jak s výukovým obsahem, tak s funkcí počítačů, a navíc by měli být schopni se vžít do duševního stavu žáků a mluvit s nimi o všem, co by jakýmkoli způsobem mohlo ovlivnit jejich schopnost učit se.

Průchod všemi online kurzy je adaptivní. To znamená, že výběr aktuální výukové aktivity je závislý na předchozích individuálních výsledcích u každého žáka. Ten, kdo něco nepochopil, musí opakovat, a ten, kdo látku zvládl, jde dál. Proto je ve stejném okamžiku každý žák na jiném stupni plnění úkolů. Ty rychlejší nikdo nezdržuje potřebou opakovaného vysvětlování. Motivací ke zdárnému zvládnutí všech výukových aktivit je, kromě jiného, též skutečnost, že v pátek do školy chodí jen ti žáci, kteří musí absolvovat některý z doplňkových programů, do něhož se kvalifikují špatnými výsledky.

Učitelé sledují výsledky žáků denně. Scházejí se s nimi k individuálním konzultacím, které jsou zaměřeny na korigování nedostatků, vysvětlování nejasností a zadávání doplňkových úkolů. Žáci ovšem mají i skupinové aktivity. Celý den se v 55 minutových intervalech (hodinách) střídají v laboratořích, dílnách, v tělocvičně apod. Kromě toho realizují též různé projekty, v nichž spolupracují napříč ročníky. Každý den v životě školy je jiný.
Podle odhadu zakladatele Carpe Diem Ricka Ogstona tráví žáci u počítače přibližně 50% až 70% školního času. Mohou ovšem pracovat úplně stejně z domova nebo jsou-li na cestách (nebo nemocní). Systém adaptivních kurzů se tak stává základním pilířem individualizace výuky podle potřeb každého jednotlivého žáka. V jeho rámci mohou všichni omezeni jen svými schopnostmi dospět až k maximu svých možností. Systém automaticky vytváří celkový statistický přehled dosažených výsledků včetně úrovně splnění výukových cílů kurzů. Výsledky jsou jednou týdně automaticky odesílány mailem rodičům.

Seize the Day

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.