Výstupy z diskuze projektu „Kecejme do toho – strukturovaný dialog mládeže“ na téma Státní maturity, ze dne 21.12.2010, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR

středa 16. března 2011 ·

Mladí lidé zapojeni do projektu Kecejme do toho vyjádřili souhlas s konáním státních maturit. Její podoba by se však, v závislosti na zkušební kolo, měla významně změnit.

Účastníci projektu, z velké části maturanti v letošním školním roce, popsali z jejich pohledu mnoho problémů se státní maturitou spojených. Proto navrhli následující doporučení:

UČITELÉ

  1. učitelé by měli být připravováni na podobu státní maturity již od VŠ
  2. pro stávající pedagogy, kteří se po celou dobu studia věnují výuce žáků, zavést jednotné formy školení na zavádění státních maturit. Každý pedagog by měl být vyškolen a měl by být schopný vést své studenty k této formě zkoušky. Školení učitelů, kteří přímo provádí maturitní zkoušku, by mělo být sjednoceno.
  3. každý učitel by si měl státní maturitu vyzkoušet nanečisto, než bude vést maturitní zkoušku
  4. učitelé neměli dostatek podrobných informací, bylo by tedy vhodné připravit jednotný manuál

STUDENTI

  1. studenti by na podobu maturity měli být připravování již od 1. ročníku studia na SŠ
  2. seznam povinné četby by měl být studentům k dispozici již od 1. ročníku SŠ a neměl se následně měnit
  3. hodnocení maturitní zkoušky by mělo být proporční, aby obstál i student, který nesplní jednu část, ale ostatní části splní kvalitně ZKOUŠKA

K průběhu zkoušky měli účastníci projektu následující praktické připomínky:

  1. povolit pití během zkoušky
  2. možnost náhradního termínu ze závažných zdravotních či rodinných důvodů
  3. sladit požadavky VŠ, termíny maturitní zkoušky a termíny přijímacích řízení na VŠ
  4. výsledky maturitní zkoušky by měli být k dispozici studentům co nejdříve, celý proces je třeba urychlit
  5. státní maturita by měla mít jednu úroveň, nebo alespoň rozdíly mezi jednotlivými úrovněmi by měli být významně nižší
  6. studenti by měli být dostatek jasných informací předem (což neměli před zkušebním kolem)
  7. zkouška z jazyka by v části „slohová práce“ měla mít větší prostor na psaní
  8. ze zkušeností studentů, bylo na některé zkoušky příliš málo času a na jiné naopak nadbytek. Může se jednat o subjektivní pocit, nicméně časová dispozice jednotlivých zkoušek by měla být vyhodnocena.
  9. studenti by měli mít možnost odchodu na WC v průběhu zkoušky; účastníci projektu dále navrhovali, aby v případě dřívějšího ukončení zkoušky měl student možnost odejít.
Poznámka redakce:

Omlouváme se čtenářům, že jsme tento dokument zaregistrovali až dnes, o diskuzi podle všeho MŠMT a ani CERMAT neinformovaly, přestože se jednání konalo na MŠMT za účasti zástupců obou institucí.

1 komentářů:

Luděk Blaha řekl(a)...
16. března 2011 v 13:14  

učitel by si měl státní maturitu vyzkoušet nanečisto

Co, vyzkoušet? ... Udělat na čisto!!!

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.