Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR chce metodicky podpořit školy, které si z různých důvodů nejsou jisty, zda dobře zvládly tvorbu osnov stěžejních předmětů ve školním vzdělávacím programu (ŠVP) či učebním plánu nebo zda při úpravách postupují správně.
Na potřebu této metodické pomoci upozornila Česká školní inspekce ve své tematické zprávě Inspekční hodnocení školních vzdělávacích programů za období 2007-2010 a také nelichotivé výsledky českých žáků v posledním mezinárodním výzkumu PISA. Ten je zaměřen na zjišťování čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti patnáctiletých žáků všech typů škol.
Ukázky doporučených (nikoliv závazných) osnov Český jazyk a literatura, Anglický jazyk a Matematika připravil Výzkumný ústav pedagogický v Praze (VÚP) společně se zástupci MŠMT, základních škol a fakult vzdělávajících učitele. Autoři dokumentu „Doporučené učební osnovy pro ČJL, AJ, M“ vycházeli z návrhu standardů pro žáky 5. a 9. tříd ZŠ.
Prostor pro autonomii škol nezmizel
Důvody, proč byly zpracovány pouze ukázky vybraných předmětů, shrnuje Ondřej Neumajer, náměstek ředitelky VÚP: „Vzhledem k tomu, že český jazyk, matematika, ale dnes už i cizí jazyk představují základy pro rozvoj vědomostí a dovedností v dalších oblastech vzdělávání, lze je považovat za stěžejní.“
Materiál není závazným vzorem, ale ukázkou toho, jak lze ke zpracování osnov v ŠVP přistoupit. „Učitelé sice mohou osnovy převzít do svého ŠVP, ale je nutné posoudit, zda informace odpovídají realitě na jejich škole. Myslím tím informace o realizovaných projektech v daném předmětu, dělených hodinách apod.,“ říká ředitelka VÚP Stanislava Krčková. Zdůrazňuje, že je potřeba doplnit přesahy a vazby také do ostatních předmětů, nejen do českého jazyka a literatury, matematiky a anglického jazyka, jak je uvedeno v ukázkách. „To v ukázkách nešlo, protože se vážou na konkrétní osnovy předmětů,“ objasňuje.
Kromě rozpracovaných osnov pro tři stěžejní předměty obsahuje materiál i návrh učebního plánu s rozpracováním týdenních časových dotací v jednotlivých ročnících.
Tvorba osnov je velmi složitá práce zkušeného týmu lidí, který představuje názorové spektrum. „Předkládaný text je výsledkem kompromisní shody, která by mohla být pro školy akceptovatelná,“ vysvětluje náměstek Neumajer.
Materiál je volně ke stažení, takže s ním mohou školy dál bezproblémově pracovat.
Odpovědi na vaše případné dotazy najdete zde:
Otazky-odpovedi.pdf
Učitelé základních škol dostali od ministerstva školství ukázku doporučených osnov tří předmětů: češtiny, matematiky a angličtiny
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
8 komentářů:
Ja myslim, ze je dobre, ze ucitele s takovym predstihem maji moznost nahlednout do tak duleziteho dokumentu, jehoz zpracovani je velmi narocna a odborna cinnost.
Nastesti dobre pripravena a fungujici reforma bezi teprve nekolikatym rokem...
Soucasne predpokladam, ze autori vypracovali tento dokument zdarma a ve svem volnem case...
PN
Vzhledem k tomu, že náměstek ministra školství Novák označil tvorbu ŠVP za lidovou tvořivost, což se dá označit za hrubou urážku učitelů, tak se bojím nejhoršího...
S tou lidovou tvořivostí má něměstek Němec pravdu. Když jsem přebíral výuku předmětu, a tudíž i ŠVP, po kolegyni na jiné škole, nevěřil jsem vlastním očím, co tam bylo za nesmysly.
nevěřil jsem vlastním očím, co tam bylo za nesmysly
Tak uveďte, prosím, pár příkladů.
Rád bych si ujasnil, jsem-li případně také tvořivý.
Pokud se nevrátíme k pěti hodinám týdně jak matematiky tak i českého jazyka na druhém stupni ZŠ, jsou veškeré tyto dokumenty k ničemu. Přece nelze očekávat, že děti ze školy zaměřené na etickou výchovu, kde mají matiky 4 hodiny týdně, budou mít stejné znalosti a dovednosti jako děti ze školy, kde jí mají 5 hodin týdně ve všech ročnících.
P. Blahovi pár příkladů (snad se nikdo neurazí, že to prásknu)
V bývalém ŠVP byly všechny výstupy ve čtyřech po sobě jdoucích ročnících pouze: splnění učiva.
Jako učivo nebylo uvedeno ani ň z formulací uvedených v RVP pro náš obor, zato tam byly doslovně opsány názvy všech kapitol z 50 let staré a nepříliš funkční učebnice - tedy absolutní konkretizace témat, nepřipouštějící jinou alternativu výběru látky. Tyhle věci už se dávno měly provětrat a zařazovat spíše sporadicky.
Zůstávám záměrně v obecné rovině, snad si i tak uděláte jakous takous představu.
Než takovéhle švp, to raději "nové" osnovy.
Politika MŠMT se začíná podobat kružnici. Teď jen zbývá opětný přesun kompetencí na střední školy z krajů opět někam jinam, než je kraje úplně vytunelujou. Musí něco zůstat pro dosud neukojené.
Okomentovat