Studio 6: Návrat ke školním osnovám

čtvrtek 3. března 2011 ·

Hostem dnešního Studia 6 byl náměstek ministra školství Ladislav Němec. Podívejte si na záznam jeho vystoupení.


Video naleznete na http://www.ceskatelevize.cz/porady/1096902795-studio-6/.


30 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
3. března 2011 v 10:57  

Kdysi dávno jsem se učil, že vývoj se pohybuje po spirále?! Jiný z mých učitelů zase tvrdil, že stačí počkat dostatečně dlouhé Δt, někdy bohužel jdoucí až do nekonečna. To jsme v případě osnov ani nemuseli čekat tak dlouho... Jen by bylo skvělé, kdyby v osnovách zůstal alespoň nějaký prostor pro individuální přístup učitele, žáků a školy.

Anonymní řekl(a)...
3. března 2011 v 12:40  

Prostor v bývalých i stále ještě platných „starých“ osnovách oborů středních škol vždycky byl, a to podstatně větší než těch 10 % v RVP – celých 30 % volnosti původní osnovy dávají ředitelům škol!

Můžete se o tom přesvědčit zde:

http://zpd.nuov.cz

Petr S.

Anonymní řekl(a)...
3. března 2011 v 14:07  

Souhlásím s návratem osnov. Jenom mě zarazilo, že se má na jejich tvorbě podílel VÚD. Proč VÚD?

Luděk Blaha řekl(a)...
3. března 2011 v 14:12  

celých 30 % volnosti

Pravdou je, že s volností při výběru učiva a volbě vyučovacích metod jsme si v dnes již zastaralém systému vzdělávání poradit dovedli.

koubek řekl(a)...
3. března 2011 v 15:56  

Mají si snad zaměstnanci VÚP brát změnu koncovky na V-ÚD nějak osobně :-)
Zaměstnanec

Anonymní řekl(a)...
3. března 2011 v 16:32  

My to snad fakt jinak, než "ode zdi ke zdi" neumíme...

Anonymní řekl(a)...
3. března 2011 v 21:18  

S názory pana náměstka lze v mnohém souhlasit. Např. to, že označil vzniklé ŠVP za lidovou tvořivost je velmi trefné. Naše škola se kupříkladu zaměřila přes protesty učitelů matematiky a přírodovědných předmětů na etickou výchovu a je to katastrofa. Ředitelka - lidová tvořitelka, která to prosadila téměř přes mrtvoly, již odešla do důchodu a nechala nám po sobě pěkný maglajz.
Jsem především pro návrat potřebných časových dotací na hlavní předměty. Matematiky a češtiny minimálně 5 hodin v každém ročníku na 2. stupni. Pokud na mnoha školách jsou nyní hodinové dotace po 4 hodinách, nelze se divit, že nám klesá matematická i čtenářská gramotnost.

Dave řekl(a)...
3. března 2011 v 22:28  

Vystoupení náměstka Němce mělo dobrou úroveň, naprosto s ním souhlasím.

Eny Gma řekl(a)...
3. března 2011 v 23:29  

Konečně! Jen aby se tato naděje k nápravě nenechala uštěkat od "aktivistů", kteří si na všech možných ŠVP udělali pohodlnou živnost!

Anonymní řekl(a)...
4. března 2011 v 7:50  

Pevné osnovy v informačním věku?! Děkuji, nechci!

krtek řekl(a)...
4. března 2011 v 9:30  

Rozlišujte cíle a metody. Cíle jsou většinou stejné, ať jde o RVP nebo osnovy. Metody vždy záleží na učiteli. Takže - suma sumárum - jde jen o to, aby se žáci neučili funkce v páté třídě a zlomky v deváté, což, vzato RVP ad absurdum, klidně možné je.

Anonymní řekl(a)...
4. března 2011 v 12:20  

Vážení kolegové, řekněte - používáte ŠVP, nebo si z něho tisknete jen osnovy všeho předmětu? Jsou vám k něčemu při přípravě na výuku výsledky vzdělávání, kompetence, průřezová témata, anebo je to jen balast nalepený na osnovy?

ZuzkaOu řekl(a)...
4. března 2011 v 12:38  

Prima MŠMT vymyslelo docela příčetnou reformu, ale nezvládlo vysvětlit spoustě škol, co po nich chce. A ještě před ukončemím školní docházky prvních ročníků, kteří absolvovali na druhém stupni vzdělání na základě RVP se začne mluvit o tom, že je potřeba zase všechno nařídit od stolu z Prahy.

poste.restante řekl(a)...
4. března 2011 v 13:36  

Rozlišujme základní a střední stupeň vzdělání.

Pokud má základní škola vytvořit opravdu základ pro další vzdělávání, pak si myslím, že do té doby existující 3 programy byly vcelku dostatečné.
Kdyby se k nim přidalo ŠVP jako další z alternativ programů, kterou si škola může ZVOLIT, pak by bylo všechno v pořádku.

Místo toho byly ŠVP bez rozumného vysvětlování nařízeny a nanuceny všem.
A teď "najednou" zjišťujeme, že celý koncept má také spousty nedostatků a nedodělků.
Přitom na mnohé chyby mnozí z nás poukazovali od samotného začátku.


Na středních školách k určité profilaci v rámci osnov oborů docházelo vždy.
V tomto smyslu nepřinesly ŠVP nic pozitivního, jen spoustu zbytečné práce a papírování.

Vážně, kolegové, zkuste mi někdo uvést, co pozitivního vám ŠVP daly, co by jste předtím nemohli dělat?
V čem byla ona kvalitativní změna, kterou měly ŠVP nastartovat?


P.S.
Tedy změna kvality opravdu přišla, ale opačným směrem.
I když vinit z toho pouze ŠVP by také nebylo spravedlivé. Byl to jen další hřebík do rakve. Ale pořádný hřeb.

poste.restante řekl(a)...
4. března 2011 v 13:44  

krtek 4.9. 9:30
Souhlas, kolego pokud jde o metody.

Cíle ale musely být formulovány pouze povoleným slovníkem.
Mnohdy tudíž nespecificky a neměřitelně.


A už jen samotný fakt, že různé školy mohou probírat stejné učivo v různých ročnících je, podle mého, dost závažný argument proti.
Není přece možné, aby třeba dělení desetinným číslem žáka minulo z důvodu jeho přestupu na jinou školu.

krtek řekl(a)...
4. března 2011 v 13:49  

poste restante

Naprostý souhlas. Dopověděl jste to za mne ohledně přestupnosti mezi školami.

Jen podotýkám, že "žák umí, žák ovládá" (ŠVP) je lépě měřitelné, než "žák by měl", ale podle toho víceméně čtyřkaři nemají pokračovat dál, protože samostatně pracovat nejsou schopni.

poste.restante řekl(a)...
4. března 2011 v 13:58  

krtek
Jenže my museli slovo "umí" v celém ŠVP nahradit.
Třeba "využívá", "chápe", "vysvětlí", "popíše", anebo přinejhorším "je schopen".

Tak nevím.
;-))

Anonymní řekl(a)...
4. března 2011 v 19:48  

Pánové, prosím, nepodléhejte slovíčkaření, o to přece tvůrcům tzv. kurikulární reformy šlo, abychom se tady hašteřili nad tzv. kompetencemi!

Celá tzv. kurikulární reforma není totiž nic jiného, než s velkým humbukem přepsané původní osnovy.

Důvodem pro tuto monstrakci je podle mého poctivého podezření snaha zajistit klukům a holkám z Prahy práci a rozdělit mezi ně pořádný hutný vývar z nadojených peněz EU a státního rozpočtu.

Petr S.

poste.restante řekl(a)...
4. března 2011 v 19:56  

Kdysi jsem napsal, že různí "poradci", které před časem vypráskali z průmyslu, si našli nový krmelec ve školství.

Prozatím nemám důvod svůj názor měnit.

Anonymní řekl(a)...
4. března 2011 v 21:09  

4. března 2011 12:20

Samozřejmě neděláme nic jiného, než že si skopírujeme osnovy a přidáme k tomu časovou posloupnost ve formě jednotlivých měsíců.

Normálního obyčejného průměrného učitele přeci nezajímají nějaké cíle, ... tedy bláboly 1/3 ŠVP. Ho zajímají pouze osnovy, mezipředmětové vztahy a dejme tomu i průřezová témata a používané metody. Dříve tyto osnovy ( RVP-ŠVP ) vytvářel tým odborníků několik let a několik let je ověřoval. Nyní je to opravdu lidová = formální tvořivost. Tedy pokles vzdělanosti bude pokračovat. Nelze si přece pořád jenom hrát formou nepodařených projektů, aby děcka nic neuměla a navíc nedokázala využívat těch správných kompetencí. Je to stejně nepodařené jako množinová reforma v roce 1976. Ignorant

Luděk Blaha řekl(a)...
4. března 2011 v 22:59  

zkuste mi někdo uvést, co pozitivního vám ŠVP daly, co by jste předtím nemohli dělat?

ŠVP mi umožnily dělat nic.
Nic jsem před tím dělat nemohl.

V okamžiku, kdy mne začali nutit psát sáhodlouhé texty do excelovských tabulek a kdy mi začali zakazovat používat slova umět a znát, mi začalo být jasné, oč běží a jaké to bude mít asi tak dlouhé trvání. Protože mám však do hrdiny daleko, pro jistotu jsem všechny svoje přípravy převedl do prostředí OpenOffice.
Ale neodsuji reformu šmahem. To doopravdy ne. Třeba se mi líbí, jak kolegyně výletům do Prahy říkají projektové dny. Hned mám dobrý pocit, že to s tím naším školstvím nebude až tak chmurné.

Anonymní řekl(a)...
4. března 2011 v 23:22  

Opravdu bylo vystoupení pana náměstka smysluplnné? Sám přece říká, že jedním z důvodů vytvoření doporučených osnov byl problém související se stěhováním a s nepotkáváním se s některými předměty (fyzikou, chemií), ale osnovy jsou jen pro 3 předměty a nejsou závazné. Jak tuhle situaci tedy řeší? Podle mě neřeší.

Pokud jde o standardy dost mě pobuřuje, když náměstek mistra veřejně tvrdí, že byly standardy v podstatě diskutovány a schváleny. Pokud vím, tak diskutovány byly jen ukázky, standardy hotové nejsou, o schválení nemůže být řeč.

Někdo tady napsal, že průměrného učitele nezajímací cíle. Opravdu Vás nezajímá, čeho mají Vaši žáci v hodině dosáhnout, co se mají naučit? Taky jsem učitelka, ale pokud učitele nezajímají cíle, vzdělávání, připadá mi to dost smutné. A může používat třebas stovky prověřených metod - vhodná forma se špatným (neexistujícím) cílem obvykle mnoho dobrého nepřinese. Klíčovou roli cílů ve vzdělávání nám vštěpovali už při studiu na VŠ a myslím, že to mělo smysl.

Luděk Blaha řekl(a)...
4. března 2011 v 23:44  

pokud učitele nezajímají cíle, vzdělávání, připadá mi to dost smutné

A jaké cíle máte, paní kolegyně, na mysli? Snad něco ve smyslu pozvednutí vzdělanosti národa?
Nechci být uštěpačný, to doopravdy ne, ale představuji si, jaké asi má cíle policista zatýkající delikventa, hasič zachraňující hořícího, obhájce obhajující souzeného, patolog pitvající mrtvého nebo poslanec hlasující pro pitomosti či ministr rozhazující státní peníze.
Proč učitelé mají pořád tu potřebu nakládat si na bedra odpovědnost za zkompetentnění obyvatelstva. Jen připomínám, že za chod školy a tedy i za výchovně vzdělávací proces, chcete-li, odpovídá ředitel školy. Jestli je něco v nepořádku, zaklepejte na ředitelnu.

Anonymní řekl(a)...
5. března 2011 v 10:13  

A jaké cíle máte, paní kolegyně, na mysli? Snad něco ve smyslu pozvednutí vzdělanosti národa?

Ne, pane kolego, takový vzletný cíl opravdu ne :-) Těžko bychom ověřili, že byl splněn.

Myslím, že by pomohlo, kdybychom s cíli pracovali alespoň na úrovni vyučovací hodiny. Co dětem přinese "cíl" ve smyslu dneska si přečteme text na str. 30 a uděláme cv. 1a a 2c, příště budeme dělat cvičení 5 a 6, aniž bych před tím přemýšlela, proč právě takové úkoly mají žáci plnit, co se tím vlastně naučí, k čemu jim to bude pro příštích několik dalších hodin? Pokud se cílem učitele stane např. vypracování xy% úkolů v učebnici, připadá mi to trochu málo.

Za chod školy skutečně zodpovídá ředitel. Znám několik velmi schopných, na druhou stranu znám ředitele, na jejichž dveře by se dalo klepat od pondělí do pátku a moc by to nepomohlo. Ale to určitě neplatí jen ve školství.

Luděk Blaha řekl(a)...
5. března 2011 v 12:34  

k čemu jim to bude pro příštích několik dalších hodin

Nechci mluvit za pana Ignoranta, ale mám dojem, že v souvislosti s bláboly jedné třetiny jejich švp mluvil o cílech přesahujících nejméně jedno čtvrtletí, ne-li celé klasifikační období.

Anonymní řekl(a)...
5. března 2011 v 20:28  

"Klíčovou roli cílů ve vzdělávání nám vštěpovali už při studiu na VŠ a myslím, že to mělo smysl".

Z jednoho ŠVP :
3.2 Výchovné a vzdělávací strategie

Cíle základního vzdělávání
1. Umožnit žákům osvojit si strategie učení
2. Podněcovat žáky k tvořivému myšlení
3. Vést žáky k otevřené komunikaci

Opravdu, nezlobte se kolegyně, takové obecné bláboly jsou každému ukradené. Znám učitele, kteří tuto teorii ovládají dopodrobna, ale jako učitelé nestáli ani za to slovo. O tom to asi je . Obyčejnému kantorovi jde samozřejmě hlavně o ty krátkodobé cíle hodiny, co chci v tu danou hodinu naučit a především výstupy, zda to žák ovládá . Nic víc, nic míň. Ignorant

Anonymní řekl(a)...
6. března 2011 v 18:13  

Vážený pane Ignorante, jen jestli jste nám nezatajil další část jejich textu. Vámi citovaná pasáž bývá v řadě ŠVP východiskem (takto obecně je to totiž uvedeno v RVP) ke specifikaci vlastních výchovně vzdělávacích strategií, a to zcela konkrétních, šitých konkrétní škole na míru.
Dejte odkaz a uvidíme.

Anonymní řekl(a)...
6. března 2011 v 20:36  

6. března 2011 18:13
-rozvíjení pozitivního vztahu k mateřskému jazyku
- na základě čínností a pozorování vytvářet nové představy o podstatných věcech a jevech
-propojování činností a jednání v souvislosti s mezilidskými vztahy
( zdroj je na www, ale kolegy nepodrazím )
No prostě lidová tvořivost a bezbřehost vytvořených ŠVP je světově unikátní. 1/3 textů ŠVP je nesmysl. Učitelé tyto věci dělali pod nátlakem a navíc zdarma. Mám obavy, že učitelé jsou jedinou sociální skupinou, která takto spolupracuje. Ve firmě, kde taktéž pracuji, je toto naprosto nemožné, tam si každý svůj zlepšovák chrání jako oko v hlavě a s nikým ho nesdílí. Byla by potom ohrožena jeho pracovní pozice a ostatní by ho mohli přeskočit a opustil by firmu. No nyní jsou učitelé již tak naštvaní, že již nemůžeme očekávat, že by někdo "zadarmo" opět něco inovoval a tvořil. Správným přístupem je EU-OP VK. Uděláš inovaci, dostaneš zaplaceno. Tak by to snad mělo být, ne ? Ignorant

Luděk Blaha řekl(a)...
6. března 2011 v 22:57  

- propojování činností a jednání v souvislosti s mezilidskými vztahy

korporátně signifikantních rezistencí

Nevědět, že jsem se po prozření, o co vlastně jde, do tvorby švp prakticky vůbec nezapojil, dal bych za to krk, že jsem to psal já. To je moje specialita, popsat archy papíru nic neříkajícími bláboly tak, aby tomu ani při nejlepší vůli nikdo nerozuměl.
Nikdo to nepřizná a špatně se to kontroluje.

Jirka řekl(a)...
7. března 2011 v 15:02  

Dnes nás navštívila bývalá žákyně. Prvním rokem se učí cukrářkou. Už dnes umí krásné a dobré laskominy všeho druhu, a když dostane objednávku na svatbu, napeče včas. Když jsem ji učil angličtinu, tak nejlepší známka na vysvědčení byla trojka. Párkrát jsem ji káral, že když se ostatní připravují na test, mohla by se na to také podívat. Bezelstně mi říkala, že si raději čte a na klíně měla otevřenou knížku. Dnes jsem pochopil, že měla dokonale přečtené i naše školství. V prváku se sešli učni s angličtinou, němčinou a dokonce prý i jedna dívka s ruštinou. A nastalo obligátní ABC… Ti, co měli angličtinu, se nudí, ostatní to vidí a práce stojí… Ten kantor na učilišti za to zřejmě nemůže a jeho práci mu nezávidím. V návrhu nových osnov je opět druhý cizí jazyk. Tentokrát doporučován již od 7. třídy. Nejvtipnější je poznámka pod tabulkou – Žák si „obvykle“ volí mezi Německým jazykem a Ruským jazykem. Už dnes jistě MŠMT pracuje na návaznosti jednotlivých stupňů škol. Pojďme si číst pod lavicí. Nic nás pak nepřekvapí. Prostě začneme číst další knížku.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.