Stanovisko Jednoty českých matematiků a fyziků ke zprávě Národní ekonomické rady vlády o stavu vzdělanosti

pátek 11. března 2011 ·


Předsednictvo JČMF projednalo „Závěrečnou zprávu podskupin NERV pro konkurence- schopnost a podporu podnikání“ ze dne 28. února 2011.


Tato zpráva správně analyzuje současný stav našeho školství a obsahuje řadu pozitivních doporučení.

Na druhé straně bychom však chtěli upozornit na to, že materiál se zabývá výhradně absolventy pedagogických fakult a zcela pomíjí skutečnost, že podstatný podíl na přípravě učitelů středních škol mají také fakulty filosofické a přírodovědecké.

Zásadně však nesouhlasíme s návrhy, které se týkají přípravy budoucích učitelů. NERV doporučuje: „Usnadnit vstup do učitelské profese pro lidi s praxí v jiných profesích. Snížit zákonný požadavek úrovně vzdělání učitele regionálního školství od druhého stupně z diplomu MA na BC a tomu adekvátně uzpůsobit vzdělávání na pedagogických školách. V oblasti pedagogiky požadovat vzdělání MA kromě prvního stupně ZŠ pouze pro specifickou náročnou odbornou činnost a funkce ředitele. Výrazně zvýšit podíl praktické přípravy učitelů na pedagogických fakultách. Zavést krátké pedagogické kurzy jako nástavbu nad jakékoliv nepedagogické BC studium. Tj. umožnit učit talentovaným absolventům jiných škol po několikatýdenním pedagogickém tréninku.“

Požadavky na vzdělávání učitelů jak v obecné, tak v odborné složce nelze, podle našeho názoru, splnit pouze absolvováním bakalářského studia. Během tří let nelze připravit dvouoborového učitele ani po odborné ani po metodické stránce tak, aby kromě patřičného odborného nadhledu ve svých předmětech získal dostatečnou orientaci v mezipředmětových vztazích a současných didaktických metodách. Za mnohem horší pokládáme představu, že kvalitního učitele lze získat z absolventa jakéhokoliv nepedagogického bakalářského studia absolvováním několikatýdenního pedagogického tréninku. Během krátkého kurzu nelze získat potřebné metodologické a pedagogické zázemí, naučit se pracovat s mimořádně nadanými žáky i se žáky se specifickými poruchami, uvědomit si metodická úskalí v jednotlivých partiích učiva, zvládnout různé výukové metody a naučit se je vhodně využívat apod. Odpovídající odborné znalosti učitele jsou pouze nezbytným předpokladem kvalitního výkonu jeho povolání. Absolvováním kurzu lze připravit instruktory lyžování, prodejní manažery, ne však budoucí učitele všeobecně vzdělávacích předmětů na základních a středních školách.

Věříme, že NERV zodpovědně zváží všechny připomínky, které obdrží od odborných skupin, profesních společností i od jednotlivců a že své návrhy ohledně přípravy budoucích učitelů přehodnotí.

V Praze dne 10. března 2011

Předsednictvo Jednoty českých matematiků a fyziků

26 komentářů:

Ondřej Neumajer řekl(a)...
11. března 2011 v 8:54  

Během krátkého kurzu nelze získat potřebné metodologické a pedagogické zázemí, naučit se pracovat s mimořádně nadanými žáky i se žáky se specifickými poruchami, uvědomit si metodická úskalí v jednotlivých partiích učiva, zvládnout různé výukové metody a naučit se je vhodně využívat apod.
S touto větou nelze než souhlasit. Dovolím si ale otázku. Je to tak, že absolventi fakult vzdělávajících učitele tyto všechny požadavky bez zásadních problémů splňují? Pokud totiž ne, pak není návrh NERVu v takové situaci úplně nelogický.
ON

Mintaka řekl(a)...
11. března 2011 v 9:20  

Také mne zaujal stejný odstavec.

Během krátkého kurzu nelze získat potřebné metodologické a pedagogické zázemí, naučit se pracovat s mimořádně nadanými žáky i se žáky se specifickými poruchami, uvědomit si metodická úskalí v jednotlivých partiích učiva, zvládnout různé výukové metody a naučit se je vhodně využívat apod.

A říkám, kéž by byly studenti na pedagogickách fakultách vedeni ke zvládnutí alespoň jedné ze zmíněných dovedností.

Má osobní zkušenost z pedagogické fakulty je taková, že cca 95% bylo zdejší vzdělávání zaměřeno na memorování encyklopedických znalostí, nebo dosažení požadovaných fyzických výkonů.

Didaktiky patřily mezi nejodfláknutější předměty, které učitelé dostávali snad za trest.

Mintaka řekl(a)...
11. března 2011 v 9:22  

Jak vidět, zanedbán jsem i po stránce češtinářské, takže oprava: "...kéž by byli studenti...".

Anonymní řekl(a)...
11. března 2011 v 9:23  

Strašně se mi líbí, jak se zástupci jednotlivých oborů zde rozčilují a tváří se, že jejich předmět je nejdůležitější a že to bez studia pedagogické fakulty nejde. Dovoluji si tvrdit, že to bez studia současné pedagogické fakulty jde. Až fakulty předělají své programy, až na nich budou přednášet lidi s praxí ze škol a až naučí absolventy, to co mají umět a zvládat v praxi, pak můžeme dále diskutovat. Zatím jsou pouze zkostnatělé, přednáší historicky staré poznatky a nepřipravují pro praxi. Zkuste si udělat výzkum mezi absolventy k čemu jim byla vysoká škola. Pouze k získání titulu, Jinak nanic.

Anonymní řekl(a)...
11. března 2011 v 9:24  

Cílem není zvyšování kvality, ale úspory ve školství. O studenty jde až na posledním místě. Hlavním nedostatkem nových příchozích učitelů je vesměs obrovská nekázeň v hodinách, která záhy vede k jejich odchodu z II. stupně ZŠ a SOŠ mimo sféru školství. Dalo by se i říci, že je na toto VŠ nepřipravila. Nedokáži si však představit, že 22 letý "učitel" s titulem Bc. kázeňsky a odborně zvládne stejně staré studenty. To může tvrdit jenom ten, který neví jak vypadá české školství a česká mládež.

Anonymní řekl(a)...
11. března 2011 v 9:29  

"až na nich budou přednášet lidi s praxí ze škol"

Myslíte, že to budou ti s titulem Bc. a se švindl dvouměsičním pedagogickým kurzem ? Ignorant

Anonymní řekl(a)...
11. března 2011 v 11:32  

Chtěl bych se dobrých pedagogických a jiných fakult, které vychovávají učitele zastat. Některé jsou dobré a snaží se. Řada přednášejících učí na školách. Ale jsou i tací, kteří dělají kariéru, reformují školství, opisují ze zahraničí a českého žáka dlouho neviděli.
Chybí jen mechanizmus poznání a podpory těch dobrých kantorů.
Ale opravdu rychlokurz na učitele by byla tragédie.Ono by to chtělo systémovou směnu včetně inspekce. Ale promyšlenou a ne jen nástřel amatérů vevzdělávání z NERVu.

mira.k@centrum.cz

Anonymní řekl(a)...
11. března 2011 v 11:57  

... a až naučí absolventy, to co mají umět ...

Přiznám se, že kdykoli vidím tuto frázi, směji se až se knír třese.

Má představa je taková, že žák/student/dítě/dospělý (nehodící se škrtněte) se učí. Učité v lepším případě ukazují cestu a "otvírají další dveře"

Potrefený

Mintaka řekl(a)...
11. března 2011 v 12:29  

... a až naučí absolventy, to co mají umět ...

Máte pravdu. Těžko učit něco někoho, kdo o to nemá zájem a chce jen titul.

Proto bych ocenil, aby praxe studentů PedF byla co do hodinové dotace minimálně rovnocenná s teoretickou výukou.

Aby zájemci o učitelství v rámci příjmací zkoušky měli bonusové body za pozitivní reference o jejich působení při práci s mládeží např. (vedoucí skauta, na prázdninových táborech, při pořádání akcí pro mládež), aby mohli oficiálně působit jako asistenti učitelů, například na jejich střední škole.

Zkrátka, stejně jako nemá každý dispozice, aby mohl dobře pracovat jako horník, pilot nebo programátor, nemá každý dispozice aby byl dobrým učitelem. Ať mají zájemci o PedF důvod a možnost zjistit, zda jim toto povolání může přinést to co očekávají. Ne aby to zjistili až po 5 letech vzdělávání a jednom roku praxe.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
11. března 2011 v 14:02  

Jak napsal pan Mleziva ve velmi rozumném článku http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/jan-michal-mleziva.php?itemid=12485 "Hrdost učitelského stavu by zajisté neměla spočívat v dosaženém stupni vzdělání, ale především v profesionalitě pedagogické práce a ve vědomí nesmírné zodpovědnosti, která se s ní pojí." a když se druhého nedostává, což je dost časté, je třeba bojovat alespoň o prvé. Což JČMF pěkně předvádí

Byl bych všemi deseti pro povinné mgr. vzdělání, kdyby bylo zárukou profesionality, kvality, pedagogického umu. Ale ono není. K čemu tedy je?

Jinam by se Jednota mohla spíš zbývat tím, jaký je její podíl na klesajících výsledcích našich žáků v matematice. Že by žádný? Vždyť se na rozhodování o obsahu a metodách výuky podílejí už desítky let.

Luděk Blaha řekl(a)...
11. března 2011 v 14:32  

1. Všechny zájenci o učitelství nechť jsou podrobeni psychologickým testům.
2. Všichni učitelé nechť jakbysmet.
Nízkozpůsobilí nesmějí přijít do styku s malými dětmi a nemohou být zařazeni do vyšší platové třídy.
3. Všichni úředníci, kteří přicháźejí do styku s obyvatelstvem také jakbysmet.
4. Vedoucí pracovníci ve státní správě ze všech nejvíc jakbysmet.
5. A testy provádějí psychologové také.

Anonymní řekl(a)...
11. března 2011 v 22:19  

a co politici pane Luďku Blaho ? Ty asi přímo předhodit FBI, zřejmě! A na tvrdo a na doživotí ! Ignorant

Luděk Blaha řekl(a)...
12. března 2011 v 0:57  

Co se politiků týče, pane Ignorante, je třeba nechat vyšetřit voliče.

krtek řekl(a)...
12. března 2011 v 9:03  

Já tedy nevím, ale na MFF UK je didaktika jedním z hlavních předmětů, jedna z velkých zkoušek je orientovaná na didaktiku.
Matematika na PedF UK mi také přijde výborná, doplňuji si vzdělání na PedF ZČU obor informatika a také mám pocit, že - co se týče didaktiky - je vše v pořádku.
Takže, prosím, konkrétně: které vysoké školy nepřipravují absolventy pořádně, kdy je na vině VŠ a kdy absolvent. Ať už se hnem z místa a neomíláme fráze, že "jsou špatné vysoké školy".

Mintaka řekl(a)...
12. března 2011 v 10:39  

Souhlasím s tím, že kvalita výuky je z větší části o konkrétních lidech.
Je to ale i o řízení konkrétních kateder, fakult univerzit. Pak také o kontrolních mechanismech, které by měly kvalitu potvrdit a hídat jeji udržování., když už ne její zvyšování.

V mém případě se jednalo o
Studijní program Učitelství pro střední školy (M7504) ve studijních oborech Učitelství tělesné výchovy pro střední školy (7504T129) a Učitelství výpočetní techniky pro střední školy (7504T158)

V letech 1997 až 2002.
Stěžejní předmět Didaktiku TV pro SŠ vedl pan Klobouk. Získal jsem známku "dobře" Zde je odkaz na mou přípravu http://mintaka.eu/pef/ktv/DI2SS/Index.htm

Didaktiku informatiky vedla paní Šmídová. Získal jsem známku "výborně".

----------
Poznámka ke zveřejněné přípravě na zkoušku z Didaktiky TV
4. září. 2001

...Osobně však doufám, že se něKdo rozhoupe a pochopí, že od předmětu Didaktika tělesné výchovy, který osobně považuji za základní (né-li nejdůležitější), pro ty kteří se vydali na cestu stát se učitelem tělesné výchovy, bych očekával mnohem, mnohem, mnohem více než jen horu statických, mnohdy zkostnatělých informací podávaných nezáživnou formou, bez větší možnosti je jakkoliv využít v budoucí praxi učitele.
Takže snad tahle příprava brzy bude jen vzpomínkou pro pár lidí, kteří tím prošli, a něco čemu naši následovníci ani nebudou věřit.

-----------
Otevřený dopis členům KVD ze 17.1.2002
http://mintaka.eu/kvd/Kritika.doc

----------

Pane Krtek, nemyslím, že by konkretizace byla až tak užitečnější než konstatování v prvním odstavci, ale snad vám ty 3/4 hodiny z mého života budou k něčemu užitečné.

Pravděpodobně vám šlo o to, abychom zde "nemlátili prázdnou slámu". Věru, to není můj případ.

Na učitelství jsem se dal, jsa nespokojen s kvalitou výuky na střední škole. Říkal jsem si "to by se přeci dalo učit mnohem lépe."

Stejně tak jsem nabízel své služby KVD, coby externista. Rád bych učil studenty na VŠ Python, nebo v nějakém vhodně pojatém předmětu bych se snažil studenty učit učit.
Vím že to není tak snadné, jako učit a zkoušet teoretické znalosti, ale to není důvod se o to nepokoušet.

Působil jsem na pedagogickém centru. Neodmítnul jsem žádnou žádost o náslechy a studentům svěřeným na praxi jsem se snažil předat co nejvíc.

krtek řekl(a)...
12. března 2011 v 18:08  

Velice děkuji za poznámky. Studuji externě v současné době, didaktiku jsem dělal u pana Filipiho a zkouška byla velmi užitečným dialogem, stejné zkušenosti jsem měl u pana Jakeše.

Na MFF jsem měl problém s psychologií, resp. neměl: na přednášky jsem přestal chodit v okamžiku, kdy jsem zjistil, že bude stačit přečíst si poznámky a zkoušku, naprosto zbytečnou z teoretických předmětů, udělal za 2.

Souhlasím s Vámi, že by to chtělo tlačit na ta správná místa, ale nevím jak. Jak jste se svou kritikou uspěl?

Anonymní řekl(a)...
12. března 2011 v 21:00  

Pane Luďku Blaho, voliče netřeba vyšetřovat. Sami víme jaký materiál učíme. Ten se ostatně přes noc nezmění.

Luděk Blaha řekl(a)...
12. března 2011 v 21:51  

No já nevím, tohle bych na dětičky nesvaloval. Mládež k volbám moc nechodí. To by předsedou vlády byl spíš zelený pirát.

Mintaka řekl(a)...
12. března 2011 v 22:07  

RE krtek:
Rád slyším, že se poměry mění. Při hodnocení aktuálního stavu vycházím z:
* kontakty se studenty přicházejícími na praxi
* diskuze k tomuto tématu s kolegy, u kterých také působí praxisti
* diskuze s kolegy, kteří si na pedF něco dodělávají, nebo nedávno končili
* z kontaktů se spřízněnými dušemi v řadách učitelů na pedF

Zatím jsem si výraznějšího obratu k lepšímu nevšimnul.

Prošel jsem si učňákem a střídavá výuka týden škola a týden praxe je něco, co bych našim vysokým školám přál. Myslím, že by se tak dalo i snadněji oddělit pedagogické zrno od plev a spousta lidí, co mají zájem jen o titul, by se přesunulo na jiná místa.

Anonymní řekl(a)...
12. března 2011 v 22:37  

12. března 2011 22:07

Nemyslím si, že by většina absolventů nechtěla nastoupit do školství.Je to podle mě ovlivněno :

1. Naprostým nedostatkem volných míst pro absolventy
2. Absolventi jsou vesměs připraveni na PdF, PřF a FF dobře odborně. Prošli i didaktikou, krátkou praxí. Nevydrží však zvládnout kázeň na II. stupni, SOŠ.
3. Taky mám pocit, že musí mít i nějaké vlohy, bez nich to nejde
4. Odradí je platová nivelizace a neexistující karierní řád. Nastoupíš do školství - dostaneš 20 000,- hrubého, jseš důchodce a odcházíš a pořád máš 20 000,-
5. Jednou nohou v kriminále a druhou v blázinci
6. Kdo se učitele zastane před rodiči, školní inspekcí ?
7. Tady se požaduje za málo peněz hodně muziky a ono to nějak nefunguje.
8. A bude hůř, protože české školství to s Bc. nezvládne.
Ignorant

Anonymní řekl(a)...
13. března 2011 v 15:01  

Vážený pane Ignorante!
Bohužel nemohu souhlasit s Vaší domněnkou, že by většina absolventů chtěla nastoupit do školství.
Mám dvě dcery, jedna na PedF učí, druhá ji studuje. Diskutujeme pravidelně o zájmu studentů o výuku na školách. Dle jejich zkušeností jen mizivé procento má následně zájem učit někde na škole. Drtivá většina studentů studuje pro titul a má představu o dobře placeném jobu někde v soukromém sektoru.

Co se týká Vašich osmi bodů, které ovlivňují zájem o místa učitelů:

"1. Naprostým nedostatkem volných míst pro absolventy"

S tímto tvzením je možno souhlasit. Míst ve školách je díky úbytku dětí a žáků stále méně a méně.

"2. Absolventi jsou vesměs připraveni na PdF, PřF a FF dobře odborně. Prošli i didaktikou, krátkou praxí. Nevydrží však zvládnout kázeň na II. stupni, SOŠ."

Ano, také souhlasím, přirozená autorita je dána každému člověku a pokud ji někdo nemá, těžko zvládá žáky na Vámi uvedených typech škol.

"3. Taky mám pocit, že musí mít i nějaké vlohy, bez nich to nejde"

Teď jste Vážený pane "uhodil hřebík na hlavičku". Učitel bez talentu učit může mít deset vysokých škol a nikdy to nebude ono. Naproti tomu učitel od "narození" nemusí být ani Bc. a může žáky nadchnout a připravit je na jejich budoucí profesi výtečně. (Prosím neberte mě za slovo, teď hovořím třeba o učebních oborech a učitelích praxe, nebo odborného výcviku).

"4. Odradí je platová nivelizace a neexistující karierní řád. Nastoupíš do školství - dostaneš 20 000,- hrubého, jseš důchodce a odcházíš a pořád máš 20 000,-"

Tady si dovolím nesouhlasit, neboť jistý rozdíl v tabulkových platech začínajících učitelů a učitelů s praxí zde stále je. Navíc si dovolím podotknout, že pokud někdo čeká od učiteského povolání "zlatý důl", ať na něho zapomene a jde pracovat třeba jako "tunelář" :-)
Odešel jsem do školství, jak říkám "na trvalo" v r. 1996 z řídící funkce ve fabrice, tehdy s 20.000,- hrubým platem. Jako řadový učitel mi klesl plat o 5.000,-. Protože ale bylo mým snem učit, oželel jsem ty peníze a do dneška toho nelituji. Pokud se někdo cítí být povolán učitelem pro vlastní potěšení, určitě ho neodradí učitelský plat.

"5. Jednou nohou v kriminále a druhou v blázinci"

Nevím, zde je to diskutabilní. Když denně jezdíte autem, jste pomalu též jednou nohou v kriminále. Nikdo není neomylný a stačí se zamyslet a přejet chodce na přechodu.

"6. Kdo se učitele zastane před rodiči, školní inspekcí ?"

Zde opět nebudu souhlasit. Obě jmenované instituce vnímá spíše jako partnery školy, než jako nějaké nepřátelské instituce. Možná také proto, že s jmenovanými jsem měl vždy jen dobré zkušenosti. Navíc ČŠI je jako kontrolní a hodnotící instituce partnerem ředitele a pokud je mi známo v poslední době ani učitele hodnotit individuálně nemá. Jejím úkolem je hodnotit školu jako instituci a kontrolovat dodržování platných zákonů a vyhlášek. Pravdou je, že pokud ČŠI šetří ve škole stížnost, pak může dojít i na učitele, ale pokud učitelé dodržují zákon a pracují podle nejlepšího vědomí a svědomí, nemají se čeho bát.

"7.Tady se požaduje za málo peněz hodně muziky a ono to nějak nefunguje."

Zde bych se odkázal na bod 4.

"8. A bude hůř, protože české školství to s Bc. nezvládne."

České školství to s Bc. zvládne, přesně tak, jako bez něho.
Vše je o lidech a pokud ředitel nedělá personální politiku s ohledem na kvalitu učitelů a jejich výsledky ve výuce žáků, pak je lepší začat "zametat schody od shora". Což doufám zavedením rekonkurzů ředitelů nastane.

Petr

Luděk Blaha řekl(a)...
13. března 2011 v 15:20  

pokud učitelé dodržují zákon a pracují podle nejlepšího vědomí a svědomí, nemají se čeho bát

Vy jste, pane Petře, ještě vtipnější než pan ministr.

Anonymní řekl(a)...
13. března 2011 v 15:52  

Pane Blaho,

nejhorší smrt je z vyplašenosti.

Strach a peníze, to jsem nikdy neměl.

Teď jsem možná vtipnější než ministr :-)

Ale jinak fakt nevím, čeho by se poctivý kantor měl obávat.
To už by se musel potom bát každý poctivý a zákon dodržující člověk všeho.

Petr

PS.
a už víc se k tomu vyjadřovat nebudu.

Luděk Blaha řekl(a)...
13. března 2011 v 17:55  

víc se k tomu vyjadřovat nebudu

No jo, no. Tak to ani nemá smysl, abych Vám, pane Petře, povyprávěl třeba o případu, kdy jsem se odmítl podvolit rozhodnutí maturitní komise, která zpětně anulovala výsledek maturitní zkoušky, protože žák po neuspěšné zkoušce zjistil, že mu nějak nebylo dobře. To vše za přítomnosti ředitele školy a českého školního inspektora, který to dotáhl až na zástupce toho nejvrchnějšího.
Stanovisko legislativního odboru mšmt vycházelo z pojetí, že pokud se žák ke zkoušce dostaví, pak se cítí zdráv a způsobilý zkoušku absolvovat. V opačném případě může svoji neúčast omluvit do tří dnů.
A ani nemá smysl zmiňovat, co si učitel užije hrdinství, když třeba obecně známá a pro všechny žáky totožná pravidla klasifikace uplatňuje i na děti místních prominentů, v tomto případě pak učitelek především. To se dějí věci.
Pokud sám takové zkušenosti, pane Petře, nemáte, nezávidím Vám ani trošinku, protože Vás to s vysokou pravděpodobností teprvá všechno čeká.

Anonymní řekl(a)...
13. března 2011 v 21:49  

"ale pokud učitelé dodržují zákon a pracují podle nejlepšího vědomí a svědomí, nemají se čeho bát."

Kéž by to tak bylo. Právě ti učitelé, kteří dodržují pravdla dostanou do držky nejdříve. Stačí dát dostatečnou žákyni místní významné podnikatelky propojené se starostou a letíte ze školství jako had. Vy opravdu nevidíte, co se kolem nás odehrává ? Taky si necháte dělat za peníze ( 70 000,- ) rodinné foto, taky dáváte odměny středoškolákům 145 000,- ? Ono těch kostlivců ve skříni MŠMT bude povícero. Již dala školní inspekce za pravdu řediteli a kantorovi ? Neznám případ, protože pravdu má vždy rodič ! Ignorant

Anonymní řekl(a)...
13. března 2011 v 21:55  

"To už by se musel potom bát každý poctivý a zákon dodržující člověk všeho."

Pane Petře, s tímto nemohu souhlasit ! Tedy já se dost bojím, hlavně noční chůze centrem města. Pan Velíšek se nebál a ...Není to vyjímka, bojím se i šílenců na dálnici, kterým se vesměs nic nestane, protože mají dobré právníky, bojím se o rozrýpané české školství,... Ignorant

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.