Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy (MŠMT) zveřejnilo v půlce ledna první verzi tzv. vzdělávacích standardů pro žáky 5. a 9. ročníku základních škol. Zároveň s tím byla na metodickém portálu RVP k tomuto návrhu spuštěna veřejná diskuze. Ukončena byla po měsíci – 17. února 2011. Je tedy na místě se ptát: jde o návrh, který je třeba jen „dopilovat“, anebo je třeba zásadně změnit zadání či dokonce práce na standardech zcela zastavit?
Z článku Arnošta Veselého v Učitelských novinách, který najdete na webu EDUin, vybíráme:
Práce na standardech byla a je velmi uspěchaná a podřízená jedinému cíli – zavést co nejdříve plošné testování v 5. a 9. třídě. Napřed bylo rozhodnuto, že „budeme testovat“ a standardy byly kvapně formulovány proto, aby bylo „co testovat“. Je pravda, že souvislost mezi standardy a zjišťováním jejich plnění, tedy testováním, je zřejmá. Jak ukazuje například zkušenost se zaváděním standardů v USA, na některých školách začaly být standardy brány vážně až tehdy, když byly doplněny patřičnými testy. Nicméně standardy plní svoji roli pouze tehdy, pokud jsou provázány i s dalšími opatřeními než jen s testováním. Standardy a na ně navázané testování jsou nástroji vzdělávací politiky, nikoli samotnými cíli. Cílem je vždy zvýšení kvality výuky pro všechny žáky, a pro to je potřeba mnohem více, než „jen“ zavést standardy a testovat. Jak v této souvislosti poznamenal jeden z největších odborníků na zavádění vzdělávacích reforem Fenton Whelan: „Zlepšení závisí na učitelích a školách a na tom, nakolik vezmou standardy za své a jak upraví svoji činnost na základě informací, vhledu a výzev, vyplývajících z naplňování standardů. Tam, kde chybí schopnosti, zdroje, podpora, autonomie nebo motivace k zavádění těchto změn, zlepšení se dostaví jen těžko.“(...)
Jak už bylo řečeno, na tom, zda jde o standardy minimální či ideální, nebyla shoda. Ovšem soudě podle některých výroků členů pracovních skupin i vysoce postavených úředníků MŠMT jde o standardy minimální, tedy takové, které budou „pro mnoho žáků tím pádem dost lehké“ (řečeno slovy jednoho člena pracovní skupiny v diskuzi na portálu RVP). To je ovšem nekonzistentní s deklarovaným cílem, proč se začalo testování (a následně tvorba standardů) připravovat, tedy tím, že standardy mají zlepšit výsledky žáků v ČR v mezinárodních šetřeních, jako je PISA. Minimální (velmi jednoduché) standardy mají svůj smysl, a to zejména tehdy, pokud máme školy s problémovými výsledky či velké rozdíly mezi žáky. Je legitimní – a podstatný cíl – vzdělávací politiky, zajistit, že každému žáku se dostává náležité péče a že stát udělá maximum proto, aby dosáhl alespoň nezbytného minima. Na zvýšení průměrných výsledků (které zavádění standardů a plošných testů v ČR legitimizují) mají ovšem minimální standardy jen malý vliv.
Testovat plošně příliš jednoduché úlohy je velmi neefektivní a pro žáky i učitele demotivující. Zkušenost z USA, kde každý ze států má své vlastní standardy, ukazuje, že vysokých výsledků se dosahuje především v těch státech, kde jsou vzdělávací standardy patřičně vysoké (nikoli však nesplnitelné). Jiné státy zase stanovují několikerou úroveň standardů, což umožňuje zjišťovat jak to, zda všichni žáci plní základní minimum, tak zároveň podněcovat školy k co nejvyšším nárokům. Nicméně toto nebylo pracovním skupinám řečeno, a tak máme v návrhu standardů smíchané všechno dohromady. Znovu se dostáváme k problému, že nikdo jasně neřekl, co se míní pod pojmem „minimální“. Pokud bychom vycházeli z mezinárodního srovnání a stanovili si jako referenční bod například dvě úrovně gramotnosti tak, jak jsou vymezeny ve výzkumu PISA, pak by ony „minimální“ standardy byly nastaveny poměrně vysoko (v ČR je pod touto úrovní čtenářské a matematické gramotnosti více jak 20 % žáků). I tak by ale bylo vhodnější zvolit jiný způsob ověřování naplnění standardů než plošné testování.
Přečtěte si: Vzdělávací standardy: správný krok špatným směrem aneb standardy nejsou standardizace
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
4 komentářů:
Se standardy je to jako s mnoha jinými věcmi na MŠMT.Pan ministr troubí do světa co ho napadne,nebo někde pochytí. Bohužel je pro něj prioritou, aby co nejrychleji svá slova přeměnil v realitu a to bez ohledu na výsledky, důsledky a kvalitu. A tak i když čirou náhodou vytroubí do světa něco smysluplného, v zápětí to svými kroky neodvratně dovede k tragickým koncům. V tom mu zdatně napomáhá parta jeho nohsledů,z nichž někteří se bojí říct vlastní názor, druzí ho vůbec nemají a jsou tupými vykonavači pochybného zadání v nereálném termínu. Takže standardy, ač na počátku dobrá myšlenka budou na svém konci blbým,nic neřešícím nástrojem. Logicky vzato, v šibeničním termínu a při daném zadání, tedy ověření "minima", kterého má žák dosáhnout, nic funkčního a smysluplného vzniknout ani nemůže. Jen se divím odborníků v pracovních skupinách, že se pod něco takového podepíší a dávají tak v šanc svůj kredit. Jestli jim ještě nějaký zbyl...
V tom mu zdatně napomáhá parta jeho nohsledů,
které si na mšmt přivedl nebo tam už byli?
"které si na mšmt přivedl nebo tam už byli?"
Myslím, že slečnu Janu si přivedl sám. Kdo tam nemá neprůstřelný průkaz VV, ten nemá šanci.Ignorant
Ty "nejzdatnější" nohsledy si přivedl sám no a těch pár co tam zůstalo z minulých dob tam byli a jsou právě proto, že jsou to nohsledi,kteří budou pro svůj post lézt do pozadí i čertu a tupě, s nasazením jimvlastním, plnit jeho nejroztodivnější nápady.
Okomentovat