Přečtěte si: Veřejnost má na školství jasný názor založený na neznalosti

neděle 13. března 2011 ·

O školství se zajímá více lidí než o ekonomiku. Nepříliš vysoká je úroveň informovanosti. Česká pobočka prestižní výzkumné agentury TNS Aisa provedla ojedinělý výzkum veřejného mínění, který zjišťoval názory a postoje veřejnosti k tématům týkajícím se školství a vzdělávání.

Z článku Bohumila Kartouse v Učitelském zpravodaji vybíráme:

Nicméně slabé stránky, na které výzkum poukázal, se jeví jako velmi významné. Hodnocení vzdělávacího systému není příliš pozitivní a konkrétní znalosti o současném školství a vzdělávání jsou slabé a v podstatě náhodné. N a tomto stavu mají znepokojivě velký podíl sdělovací prostředky, naopak znepokojivě malý je podíl institucí, které se na vzdělávání přímo podílejí. Veřejnost se tak k informacím dostává v podstatě nepřímo, často jsou tyto informace sdělovacími prostředky dezinterpretované a k další dezinterpretaci dochází i na straně veřejnosti. Hrozby z toho vyplývající jsou podle TNS Asisa tyto: nízká srozumitelnost diskuse o tématech vzdělávání a školství povede k tomu, že případné dobré reformní kroky budou odmítány, naopak ty špatné mohou být veřejností přijímány jako posun k lepšímu (viz změny postojů k plošnému testování v případě, že se veřejnost seznámí s potřebnými souvislostmi). Riziko je o to větší, že v takovém případě mohou být tato veřejností respektovaná témata zneužívána pro politické účely řídících představitelů v oblasti školství, což může postupně vést k apatii a rezignaci veřejnosti.

7 komentářů:

Luděk Blaha řekl(a)...
13. března 2011 v 17:11  

což může postupně vést k apatii a rezignaci veřejnosti

Z hrozby apatie a rezignace veřejnosti mám vyloženě panickou hrůzu. Vůbec netuším, co bych si za takového stavu počal.

Anonymní řekl(a)...
13. března 2011 v 21:09  

Představte si park, řekněme na Karláku, a na každým stromě jeden z rezignované veřejnosti. Z toho jsem mělvždycky největší strach.

Anonymní řekl(a)...
13. března 2011 v 21:21  

Někdy, tedy dost často, mi připadá, že je školství veřejnosti naprosto ukradené. Většina chce své ratolesti jen pohlídat. Další chtějí přijatelné známky a to malé procento ( možná 5 % )chodí na třídní schůzky , zajímá se nejen o formu, ale i o obsah vzdělávání svých potomků.

Anonymní řekl(a)...
13. března 2011 v 23:18  

Je velmi pravděpodobné, že veřejnost (tedy i mnoho z nás, čtenáčů ČŠ), má "jasný názor založený na neznalosti" například na politiku, ekonomiku státu či školy, globální oteplování, atd. atd. atd.

"Na tomto stavu mají znepokojivě velký podíl sdělovací prostředky, naopak znepokojivě malý je podíl institucí, které se na DOSAĎ ekonomika, politika, ekologie... přímo podílejí. Veřejnost se tak k informacím dostává v podstatě nepřímo, často jsou tyto informace sdělovacími prostředky dezinterpretované a k další dezinterpretaci dochází i na straně veřejnosti.

Platí-li to pro školství, není nejmenší důvod se domnívat, že něco jiného platí o práci sdělovacích prostředků při referování o např. fotbalových "chuligánech"

Dave řekl(a)...
14. března 2011 v 11:20  

Interview s kdekým jsou v médiích na denním pořádku. Obden slyšíme udýchané lyžaře, jejich trenéry, hvězdičky show byznysu a jejich fanoušky vyprávět story o svém životě a "výkonech". Už někdo natočil rozhovor s učitelem co přišel z výuky? Hrdinů všedního dne z nepopulárních oborů si nevšimne nikdo. Leda tak když se skáče z oken nebo žák střílí kolem sebe. Jak může mít volič představu, co se ve třídách a ředitelnách doopravdy děje?! Zajímavé je, že všichni to ale dobře vědí a mají na to jasný názor.

Anonymní řekl(a)...
14. března 2011 v 12:39  

To je ale překvápko:-)
Odkud má veřejnost relevantní informace mít? Z tisku? Televize? Vždyť i ministerští úředníci plácají často nesmysly. Žádný pořádný výzkum nebyl proveden už léta. Inspekce vyplní dotazník a sleduje jaké divadlo učitel hraje a běda když nehraje. Nikoho nezajímá jak to ve škole vypadá, co děti umí. Hlavně když se uspoří finanční prostředky a správně se vyplní lejstra v duchu reformních snah.
Mnohý ředitel optimalizovaného kolosu neví co se na jeho škole děje. Nemá na to čas. Běhá pro peníze, vyplňuje papíry a análně speleologičí u vrchnosti.
O novinářích ani nemluvě. Spolu s pseudoodborníky vypouští do světa pseudoinformace o stavu školství, jak si představují, že to vypadá , po zkušenosti před mnoha lety kdy chodili do školy, nebo ještě učili.A neuvědomují si, že situace ve školství se rapidně mění každým rokem.

Zen řekl(a)...
14. března 2011 v 20:17  

Njn, skolstvi rozumi kazdy, protoze kazdy chodil do skoly ...

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.