Zajímavou studii vypracoval John H. Bishop, expert na oblast lidských zdrojů z Cornell University v New Yorku. Studie se zabývá zkoumáním příčin, proč středoškoláci v USA dosahují horších výsledků než středoškoláci v Evropě (vybrané země: Nizozemsko, Velká Británie, Francie, Švédsko) a v Kanadě, Brazílii a Koreji. Vychází zejména z výsledků mezinárodních šetření PISA a TIMSS. Konstatuje, že zatímco žáci základní školy – prvního stupně, vycházejí ze srovnání lépe než stejně staří žáci v Evropě, žáci ukončující nižší střední vzdělání (15 let) už jsou pozadu a zaostávají pak ještě výrazněji na konci středoškolského vzdělávání (18-19 let).
Z článku publikovaném na SCIO.cz vybíráme (studie je na digitalcommons.ilr.cornell.edu):
Nejdůležitější zůstává motivace a autor si klade otázku: proč američtí studenti, jejich rodiče, učitelé, vedení škol a školní rady kladou tak malý důraz na dobré akademické výsledky na středních školách? Proč má hodina výuky v Anglii větší efekt než v USA, proč mají francouzští a holandští učitelé vyšší nároky?
Autor analyzuje příčiny, které vedou k větší motivaci studentů i učitelů ve sledovaných evropských zemích:
- Pravidla pro fungování skupin spolužáků (peer group) - v Evropě je normální snažit se být dobrý student, v USA to není běžné, někdy ani přijatelné
- Pobídky pro učitele (v USA se učitelé střídají, nejsou externí zkoušky, učitelé necítí odpovědnost za vzdělávání svých žáků x v Evropě jeden učitel na jeden předmět, často několik let)
- Pobídky pro vedení škol – výsledky externích zkoušek jsou zveřejněny a vedení každé školy chce mít dobrou pozici v žebříčku
- Soutěžení mezi středními školami – souvisí s možností vybrat si školu
- Vysoký standard pro externí zkoušky – vede k vyššímu úsilí studentů, výsledky zkoušek jsou přijímány vysokými školami i zaměstnavateli
- Opakování ročníku pro dokonalé zvládnutí předmětu a pobídka k dalšímu studiu
- Výběr specializace jako kladení si cílů – v Evropě větší specializace, zřetelně stanovená úroveň každé školy
0 komentářů:
Okomentovat