Přečtěte si: Studie: Proč jsou žáci v USA pozadu za těmi evropskými

pátek 25. března 2011 ·

Zajímavou studii vypracoval John H. Bishop, expert na oblast lidských zdrojů z Cornell University v New Yorku. Studie se zabývá zkoumáním příčin, proč středoškoláci v USA dosahují horších výsledků než středoškoláci v Evropě (vybrané země: Nizozemsko, Velká Británie, Francie, Švédsko) a v Kanadě, Brazílii a Koreji. Vychází zejména z výsledků mezinárodních šetření PISA a TIMSS. Konstatuje, že zatímco žáci základní školy – prvního stupně, vycházejí ze srovnání lépe než stejně staří žáci v Evropě, žáci ukončující nižší střední vzdělání (15 let) už jsou pozadu a zaostávají pak ještě výrazněji na konci středoškolského vzdělávání (18-19 let).

Z článku publikovaném na SCIO.cz vybíráme (studie je na digitalcommons.ilr.cornell.edu):

Nejdůležitější zůstává motivace a autor si klade otázku: proč američtí studenti, jejich rodiče, učitelé, vedení škol a školní rady kladou tak malý důraz na dobré akademické výsledky na středních školách? Proč má hodina výuky v Anglii větší efekt než v USA, proč mají francouzští a holandští učitelé vyšší nároky?

Autor analyzuje příčiny, které vedou k větší motivaci studentů i učitelů ve sledovaných evropských zemích:

  • Pravidla pro fungování skupin spolužáků (peer group) - v Evropě je normální snažit se být dobrý student, v USA to není běžné, někdy ani přijatelné
  • Pobídky pro učitele (v USA se učitelé střídají, nejsou externí zkoušky, učitelé necítí odpovědnost za vzdělávání svých žáků x v Evropě jeden učitel na jeden předmět, často několik let)
  • Pobídky pro vedení škol – výsledky externích zkoušek jsou zveřejněny a vedení každé školy chce mít dobrou pozici v žebříčku
  • Soutěžení mezi středními školami – souvisí s možností vybrat si školu
  • Vysoký standard pro externí zkoušky – vede k vyššímu úsilí studentů, výsledky zkoušek jsou přijímány vysokými školami i zaměstnavateli
  • Opakování ročníku pro dokonalé zvládnutí předmětu a pobídka k dalšímu studiu
  • Výběr specializace jako kladení si cílů – v Evropě větší specializace, zřetelně stanovená úroveň každé školy





0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.