Petr Kukal píše na Stolzova.cz: Opravdu má učitelům stačit bakalářské vzdělání, jak stojí v posledním doporučení Národní ekonomické rady vlády? Opravdu je pro učitele univerzitní vzdělání škodlivé, jak tuhle tvrdil v Lidovkách jeden nešťastný němčinář? A proč se vůbec podobné úvahy v tak masivním měřítku objevují?
Z článku na pedagogickém webu Stolzova.cz vybíráme:
V posledních týdnech a měsících se na stránkách odborného i denního tisku, na webech a v televizních prohlášeních nejrůznějších školských pseudoexpertů setkáváme s tvrzeními, která mají jednoho společného jmenovatele – snahu zpochybnit nutnost magisterského vzdělání pro učitele.
Tento trend bohužel částečně podporuje i nápad ministra Dobeše (s nímž jinak sympatizuji a většinu jeho kroků nadšeně vítám) nazvaný „Nová krev do škol“. Jeho smyslem je umožnit plnohodnotnou pedagogickou činnost i lidem, kteří vystudovali jiný než pedagogický obor. Návrh, pravda, předpokládá, že si tito lidé dodělají pedagogické minimum. V podobě, v jaké ho dnes nabízí kdejaké středisko služeb školám, je to ovšem víc minimum než pedagogické.
Přečtěte si: Stolzová k diskusi o potřebnosti magisterského vzdělání pro učitele
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
7 komentářů:
"Dnes se po učiteli nic takového nechce. Celek kultury je v současném neoliberálním pojetí vnímán jako nepotřebný encyklopedický balast ..."
S panem Kukalem tentokrát souhlasím mnohem víc, než jindy. Vzdělání učitel prostě potřebuje. Potíž je ovšem v tom, že trochu jiné než dříve. Budeme-li ještě dlouho váhat s prosazováním požadavků na změnu učitelských kompetencí, bude neschopnost některých vysokoškolsky vzdělaných pedagogů natolik zjevná, že se nám může stát, že NERV své požadavky prosadí. Ta neoliberální kultura, o níž je řeč v citaci nahoře, znalosti ve skutečnosti nezavrhuje, jen jim dává nový význam. Pokud dochází k zavrhování znalostí jako celku, jde o naprosté nepochopení nebo o sabotáž! Zavržení hodná je jen představa, že by měl mít každý přesně stejné znalosti, nebo že by se mělo učit ve všech školách tentýž den to samé. Tohle zase připadá směšné mě!
V poslední době je základní školství jednou přeceňované a označováno jako tzv. hlavní proud ( to je vždy, když jde o integraci žáků ze škol speciálních do běžných ZŠ )a jednou zase hluboce podceňované ( viz. např. testy PISA ). Vůbec se nedivím, že většina rodičů se snaží za každou cenu dát své dítě na osmileté gymnázium nebo do soukromých škol. Ono takových 5 - 7 žáčků ze sociálně znevýhodněného prostředí s lehkou mentální retardací skutečně rozloží třídu o počtu 30 dokonale.Pozor - nebavím se o barvě pleti. Pokud tento systém včleňování bude pokračovat, tak to povede k masivní rezignaci všech až na těch 5 - 7 žáčků. Pak se městské ZŠ bežného typu přemění na uložiště žáků a jisté smetiště těch žáků, kteří mají průměrný intelekt nebo jejich rodiče podprůměrný plat. Tady skutečně již nebude potřeba studia magisterského, možná ani bakalářského. Tady půjde čistě o "hlídání dětí". Co se pak bude srovnávat v pátých a devátých třídách ? Ignorant
Onehdá jsem navrhoval, že by mohlo být učitelství dobrý džob pro vysloužilé armádní veterány.
Znalí světa, mnozí i jazyků, výcvik bojových umění se taky bude hodit,...
Jde zkrátka o konflikt dvou pojetí.
Škola jako "dílna lidskosti" kontra "Vzdělání pro konkurenceschopnost".
A protože víme, že všichni nemají šanci být "konkurenceschopní", tak jde jen o to, aby hlídání těch "neproduktivních" stálo co nejméně.
Nebudu polemizovat o potřebě vzdělaného učitele, o tom, že takového potřebujeme, není sporu. Jak říká správně pan Brdička, jde o to, co pod tímto pojmem rozumíme. Neoliberalismus jako pojem, který pan Kukal "použil" je mi ovšem milejší, než katechismus za metrovými zdmi klášterů, s popíráním evoluce, s učitelem jako neomylným středem světa. Žádný extrém přece nevede k cíli. Proč nemůže být dobrým učitelem manažer, chemik či geograf? Učení je přece dovednost se značnou mírou genetické dispozice a pokud budeme vždy stavět na diplomech z institucí stávající pedagogické neúrovně, pak se věru nenadějeme žádného srovnání. Každý z nás zná paní "Učitelky" s velkým "U" bez papíru a "účy" s pěti diplomy. Takže opět z extrému do extrému. Takže přestaňme se bavit o hovadinách!!!!!
24. března 2011 16:22
nevím, nevím jak přitáhnete odborníky z praxe na II. stupeň ZŠ a implicitně na SOŠ. Úkol je to přímo nadlidský, ba přímo nemožný. Nepředpokládám ani že bude příliš úspěšný. Vy tyto "fakticky vyhozené" z jejich oboru chcete přetáhnout. Vidím řadu úskalí - jednak platy ( dnes samozřejmě rozhodující ), nezvládnutí kázně (obrovský problém těchto odborníků ), mohu potvrdit, že nedokáží učivo vysvětlit ( přece naučit se nerovná popsat 6 tabulí neznámými vzorci s dovětkem doučte se doma ). Pokud začneme provádět tyto partyzánské metody, tak vám ručím za to, že "pan učitel ( zedník )" jednoduše stavební mechaniku nenaučí ! Proto bych i prosil, klaďme důraz i na ty papíry. Ignorant
Nikdo přece neřekl, že ne, já jen říkám, že se nedá paušalizovat. Toť vše.
Učitel je daleko víc o hlavě, než o papírech, a leckdy i o papírech na hlavu.
A snad ještě poznámku:
Vy chcete říci, že když učitel zná pedagogické metody a má na ně diplom či DVPP, tak vždycky kázeň zvládne? :)
Vše závisí na jedinci, jeho erudici, osobnosti a tisícovce dalších nepostřehnutelných detailů. Vždycky se bude rozhodovat až na place, a žádný ministerský projekt tohle nevyřeší a ani jsem se nesnažil říci opak.
25. března 2011 7:42
Ono to opravdu není až tak snadné !
Musí to být odborník ( na II. stupni absolvent PdF, PřF či FF ) + schopnost vést žáky didakticky + to, čemu se říká "nadání od Boha" ( zvládnutí žáků, schopnost vcítit se do jejich problémů,.. ).
Na SŠ obvykle chybí schopnost řádně vysvětlit látku ( někdy mám obavy, že se učí jako před 100 lety ) a ve většině případů to "nadání od Boha". Opravdu, v tomhle bych nejlépe hodnotil 90 % učitelek prvního stupně ZŠ. Ignorant
Okomentovat