Jakkoli to zní neuvěřitelně, není vůbec jisté, zdali se na některých školách budou moci konat státní maturity. Právo už ví nejméně o dvou případech.
Z článku Marka Přibila na webu Novinky.cz vybíráme:
Několik tisíc učitelů, kteří funkci komisaře přijali, budou sice vykonávat závislou činnost podle přesných pravidel Cermatu, přitom však musí podle Faltýska paradoxně uzavřít dohodu podle paragrafu 51 občanského zákoníku. „Ta jim vůbec neposkytuje ochranu pracovně-právního vztahu. Týká se to zejména otázek odpovědnosti za škodu,“ upozornil ředitel.
Smlouvou se podle něj Cermat de facto zbavuje odpovědnosti za průběh maturit ve školách. Přitom nová maturita má být centralizovanou zkouškou v režii státu.
Rozzlobený maturitní komisař Jindřich Svoboda z téže školy zdůraznil: „Smlouva podle občanského zákoníku není nijak zvláště upravena. Například se používá, když občané uzavírají dohodu o úklidu sněhu. Je to jen smlouva o poskytnutí odměny s tím, že komisař dělá všechnu svoji činnost na vlastní odpovědnost.“
Podle Svobody se jedná o obcházení zákoníku práce, který stanovuje, že závislá práce může být vykonávána výlučně v pracovněprávním vztahu. „Činnost maturitního komisaře je totiž závislá práce. Je prováděna za odměnu stanovenou hodinovým tarifem, kterou vyplácí Cermat. Je konána podle detailních pokynů Cermatu v přesně stanovené pracovní době. Je konána s pomůckami dodanými a vlastněnými Cermatem,“ upozorňuje Svoboda.(...)
Svoboda se na základě těchto skutečností rozhodl jmenování komisařem odmítnout. „Cermat na tento fakt reagoval zcela nezákonným způsobem. Rozhodl o tom, že na naši školu oplátkou za mé odmítnutí funkce nevyšle komisaře a vystavuje tak celou instituci, studenty a vedení školy nejistotě ohledně konání společné části maturitní zkoušky,“ řekl Svoboda.
Přečtěte si: Státní maturity váznou a komisaři začínají být nervózní
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
32 komentářů:
Pokud bude v této zemi popřáváno sluchu akcím "Děkujeme,odcházíme" a vyděračským postojům pana Svobody, nelze se divit marasmu,v němž se nachízí společnost. Přeju panu Svobodovi hodně úspěchů v jeho maturitním exilu!
Pan Svoboda má plné právo odmítnout bez oboustranné dohody změněné pracovněprávní podmínky.
Je pro mě absolutně nepochopitelné, že Cermat jednak chce po fyzických osobách aby jednali svým soukromým jménem a na svoje riziko, jednak nezajistil alespoň desetiprocentní rezervu zkušebních komisařů.
Petr S.
Sákryš, teď to po sobě čtu, osoby jednaly...No fuj, Petře!
Petr S.
Ale pane Petře S., čtěte po sobě i jiné hrubky, než i/y. JAk jste přišel na to, že 10% rezervy je to správné číslo? Jak jste přišel na to, že Cermat má zajišťovat za školy něco, co jej jeich věcí- školní maturitní komisaře? Jak jste přišel na to, že podmínky jsou změněné? Kde jste našel závazek Cermatu, že "jak to bylo při generálce, bude to navždy"? K čemu by pak ta generálka byla?
Chápete, že Cermat dává učitelům peníze navíc za něco, za co u běžné maturity měli jen základní plat? Jak si představujete, že Cermat zasmluvní školní maturitní komisaře, když média podporují a medializují jejich odpor? Jak odpovědně chtějí "Svobodové a spol." vykonávat svou práci, když se bojí nést osobní odpovědnost za odvedenou práci?
Představte si, že automobilka přenáší na zaměstanance odpovědnost za smontovaný automobil. A to nemají druhý úvazek u jiné firmy (školy), jako všichni prskající odmítači práce maturitního komisaře!
Když je pro pány profesóry takový problém zajistit maturity, aby běžely, tak ať se to nabídne externistům!!
Leckterá mzdová účetní nebo programátor z firmy by si rádi přivydělali a nereptali by!
1. Nemyslím si, že tzv. "jedna vlaštovka" udělá jaro. Zatím to nevypadá, že by bylo "rebelujících" škol nějak "nahusto". Soudím dle informací z JmK.
2. Myslím si, že si nakonec všichni uvědomí, že toho moc nenatrucují, na rozdíl od "Děkujeme, odcházíme". Tam šlo o zdraví, což je bohužel daleko větší páka, než "hola, škola volá". Nakonec si ta rebelující škola zavaří sama. Jednak u rodičů a potažmo u zřizovatele a jiných " státních ouřadů".
Ona jedna dobře formulovaná, byť i třeba anonymní stížnost na ředitele, která bude shledána příslušnou nejmenovanou a školami tolik oblíbenou institucí jako důvodná, může panu řediteli vytáhnou z kapsy pěkný balíček korunek, které mu milerád zřizovatel odepře. (Ne že bych tento jinak bohužel zcela běžný jev v poslední době v našem školství schvaloval)
3. Aby zkušební komisaře vykonávali např. externisté, to by asi nebylo tak jednoduché. Když nic, tak by se asi nestihlo jejich proškolení. Asi by to taky narazilo na platnou školskou legislativu.
4. Jinak s tím druhým úvazkem, jak psala mme CARCY, tak to asi nebude také tak úplně jednoduché. Pokud je mi známo, delegovaní učitelé dostávají na kmenové škole neplacené volno, tedy jsou za své služby maturitního komisaře odměňováni pouze 1x. Samozřejmě by se dalo polemizovat o výši odměny atd.
ALE
5. A teď to nejdůležitější: Já si vybral učitelské povolání jako poslání, se všemi klady a zápory. Pokud někdo učí jen "pro ty dva" (červenec a srpen) a navíc je stále nespokojený,nešťastný a ukřivděný, pak bych mu vřele doporučil změnit zaměstnání. Třeba do zmiňované automobilky na 3 směny na pás (viz. Chaplin - Moderní doba) a nebude muset pózovat u státních MZ :-)
6. Na závěr bych podotknul, že si osobně myslím, že maturitu naši žáci zvládnou a pokud k tomu dál bude vůle i našich politiků, tak za pár let se tomu odmítavému postoji některých kolegů budou všichni jen smát, protože: "Hlavou zeď neprorazíš" a "proti větru močit nelze". :-)
Petr
Já už to čtu jen s pobavením. Ale přece jen mi to nedá to komentovat. Scio už 15 let koná Národní srovnávací zkoušky, loni jimi prošlo 42 800 lidí, což je asi polovina toho, kolik projde státní maturitou, čili rozsahem je to zcela srovnatelné. A:
* vzpomínáte si na nějaký problém se „zkušebními komisaři NSZ“ (bývá to vždy kolem 4000 lidí)? (všichni mají dohodu o provedení práce a samozřejmě, to dělá jen ten, kdo chce)
* jak se školí uchazeči i „komisaři“ viz třeba: http://www.youtube.com/watch?v=Z38XDJSo2h0 nebo http://www.youtube.com/watch?v=GR2WTvU2X_E
* jedna Národní srovnávací zkouška stojí asi 4x méně než jedna státní maturita a asi 15x méně pokud počítáme celý vývoj státní maturity
* k výsledkům Národních srovnávacích zkoušek přihlíželo loni 60 fakult (naproti tomu ke státní maturitě přijímají fakulty krizové scénáře jak „přijmout nové studenty“ pro případ, že by se jí nepovedlo do září dokončit) a žádná si to kvůli letos maturitě nerozmyslela
* nepotřebovali jsme na to žádnou vyhlášku, žádný zákon, „stačilo“ dobře dělat svou práci
* atd., atd.
Jen skutečně někdo zamilovaný do státní mašinérie si může myslet, že Cermat dělá svou práci dobře.
Poněvadž je venku nevlídno a navíc se mi dnes nechce pracovat na zahrádce, ani jinde, musím ještě jdnou a už dnes vážně naposledy zareagovat.
Vážený pane Šteffle,
asi jste si špatně vysvětlil můj předchozí příspěvek.
Vůbec neobhajuji ani CERMAT, ani SCIO, ani jinou státní nebo soukromou společnost.
Chtěl jsem jen říct, že je dobře, že se něco dělá v otázce srovnávání studijních výsledků žáků.
Já chápu rozhořčení "lidí" nad megalomanským projektem státních MZ.
Ale, když už to stálo takový balík, tak to teď zrušíme?
To mě silně připomíná dobu před listopadem 1989, když se ve fabrice říkávalo, že nejlepší je takový vývojový úkol, který se následně nikdy v praxi nerealizoval (samozřejmě po vyčerpání všech financí na tento úkol).
Závěrem chci říct, že myšlenka jakýchkoli srovnávacích testů (na ZŠ i SŠ)
je dle mého názoru myšlenkou dobrou, protože jak jinak chceme zjistit, ve které škole žáky něco naučí a kde je tomu naopak.
Obyčejnému kantorovi, nebo řediteli by mělo být šuma fuk, jestli srovnávací testy vytvářel "Petr" nebo "Pavel".
Na druhé straně chápu věcné připomínky například k technickému provedení.
Na závěr uvedu poslední příklad, který nestojí školy téměř nic a pokud bude toto testování brzo zaštítěno i legislativně, což asi bude, tak se jedná ve své podstatě o "státní závěrečnou zkoušku".
Jedná se o tzv. Jednotné zadání závěrečné zkoušky (JZZZ) u oborů vzdělání zakončených výučním listem.
Tato akce běží zhruba od roku 2005, postupně se jí účastní všechny školy. V současnosti je dle vyjádření MŠMT cca 95 % škol, které toto zadání využívá. Ředitelé těchto škol si tento způsob závěrečné zkoušky nemohou vynachválit.
Tedy žádný "zamilovaný do státní mašinérie", ale snad normálně logicky uvažující člověk :-)
Petr
Petr
Konečně jste chytil správnou slinu. Souhlas!
PR pana Šteffla jako podnikatele chápu. Proč si nehonit triko, když málokdo ví, jak je to doopravdy.Třeba jak Štefflova kukačka parazituje na projektu státních maturit a není jí to vůbec trapné. Jednak inzeruje nabídku placených testů pro přípravu na státní maturitu. Co na tom, že nikterak ani náznakem nejde v souladu s tím, co SČMZ testuje. Hlavně,že se sypou chechtáky vystrašených rodičů.
Za druhé vyžaduje po školách, aby uvedly techniku dodanou státem (Cermatem) do mimomaturitního stavu, aby si na školách mohl skenovat materiály zpracované studenty. Pane Šteffle, blbí nejsou v tomhle státě všichni, i když to, že vám to zatím prochází, ukazuje, že stav je dost tristní.
Paní Carcy,
možná máte pravdu s tím pracovně právním vztahem učitelů-komisařů.
Proč ale naznačujete že rezerva proškolených komisařů pro různé záskoky není nutná, to nechápu.
Petr S.
Vcelku nechápu útočné postoje řady komentujících článek Novinek o postoji Pana Svobody (to velké "P" je úmyslné). Každý má svobodnou možnost přistoupit k jakémukoli smluvnímu vztahu tak, jak to učinil on, tj. pokud s ní nesouhlasím, nepodepíši jí. Něco jiného by bylo, kdyby od svého jmenování znění smlouvy znal, pak bych jeho dnešní jednání považoval za ubohou pózu, ale tak tomu není. Moji kolegové komisaři dostali smlouvu až nyní, v době jmenování byla známa jen smlouva uzavíraná pro potřeby generálky.
P.S. Jsem zastáncem státní maturity, ale ne v této podobě. Proto nevím,co si přát více, zda má "vyjít" a tím se zakonzervovat, nebo "vybuchnout" a tak zlikvidovat snahu měření kvality uchazečů SŠ na mnoho let.
Doplnění pro paní Carcy: Moje manželka je již několik let jmenována předsedou maturitní komise. Proti této úloze nic nemá, a navíc naštěstí tato funkce nemá ani nic společného s rolí maturitních komisařů pro potřeby Cermatu. Smlouvu uzavírá se školou, na kterou je vyslána a pochopitelně může odmítnout, pokud by se svým jmenováním nesouhlasila, aniž by to mělo vliv na konání maturitní zkoušky na obou školách, prostě by byl jmenován náhradník. Smlouvu má k dispozici včas a "ví do čeho jde".
1) "Ale, když už to stálo takový balík, tak to teď zrušíme?"
2) "....že myšlenka jakýchkoli srovnávacích testů (na ZŠ i SŠ)je dle mého názoru myšlenkou dobrou, protože jak jinak chceme zjistit, ve které škole žáky něco naučí a kde je tomu naopak."
ad1) Suma je to opravdu hrozná, ale pokud by se skutečně ukázalo, že to CERMAT zvoral, tak bych nebrečel. V ČR jsou i jíné kauzy, kde se promrhalo v kratším časovém úseků mnohem více peněz. Fakticky byl stát dojen - Vondra, Drobil, ... a kolik kostlivců ještě z té skříně vypadne, to opravdu ví snad jen BIS.
ad2) Bohužel v tomto bodě musím silně polemizovat. Tady se skutečně na II. stupni ZŠ nezjístí naprosto nic. Možná totální zhoršení v devátých třídách oproti třídám pátým. Jde o to, kolik vyluxují osmiletá gymnázia výborných žáků. Při nižší natalitě se logicky výsledky v devátých třídách budou zhoršovat, protože osmiletá gymnázia "vždy" naberou do třídy "těch" třicet duší. Navíc, pokud budou testy až v druhé půlce školního roku, tak se na testy žáci vykašlou. Proč by je dělali, když všichni již budou přjati na SŠ. Nemají přece žádný důvod již nic dělat. Byl by to absolutní propadák s obviněními ředitelů, učítelů,...z neschopnosti. Při nějakém srovnávacím žebříčku ( v Anglii to zkusili pouze jednou )narazíte na to, že žáci ze severozápadu, Karvinska, střední Moravy na tom budou nejhůře. Proč ? V důsledku toho, že při nedostatku práce pro rodiče jde na II. stupni většinou o sociálně znevýhodněné děti jakékoliv barvy pleti, které nemohou jet na LVVK, na výlet, exkurzi, do divadla, nemají doma PC, internet, nemají na pomůcky. Tedy nevěřím na testování na II. stupni v devátých třídách. Ignorant
Jde o to, kolik vyluxují osmiletá gymnázia výborných žáků.
Škoda, že nemám pevnou vůli a nedělám si čárky, kolik příspěvků Ignoranta NEbylo o tragické devastaci školství způsobené osmiletými gymnázii.
Možná bych ale dopadl jako Zdeněk Svěrák na pedagogické konferenci, když si dělal čárky, kolikrát zaznělo jméno Jára Cimrman - ani jednou, přátelé...
Já hlavně nechápu, proč má být státní maturita, tedy státem zajišťovaná zkouška v některé své fázi ošetřována občanským zákoníkem.
Nejsem sice právník, ale maturitní komisař snad nejde do příslušné školy pro vlastní plezír a nezastupuje sám sebe, ale stát. Podobně jako tomu doposud činil předseda.
Je snad rozdíl, jestli někomu za peníze odházím sníh před domem, anebo jestli jsem pověřen výkonem správní činnosti třeba jako notář.
Ale hlavně nechápu, proč může třeba NUOV rozeslat stovky smluv na činnosti v rámci projektu UNIV a u Cermatu je to problém?
26. března 2011 22:09
Tentokrát jste mě milý Petře nepochopil.
Já jen dávám do souvislosti odchod žáků z pátých tříd a jejich úrovně jako celku při srovnávacích zkouškách s podobným kolektivem, ale již bez studentů osmiletých gymnázií za 4 roky.A to vše v souvislosti s tím, jak inspekce a zřizovatel budou hledat chyby.Proč se ta škola proboha tak propadla? Je nebude zajímat, že odešli dobří žáci, budou je jenom zajímat výsledky a umístění školy. Sám uznáte, že toto srovnání nebude fér. Tedy tady znovu zdůrazňuji, že nelze srovnávat ani v rámci školy ( vnitřní srovnání ), ani v rámci školy třeba Londýnské v Praze se školou v Chánově ( vnější srovnání ). Ignorant
Je neděle a ta je sice od slova "nedělati", ale mám už za sebou od rána spoustu práce na zahradě a i v baráku, blíží se doba nedělní Partie a pak Otázky Václava Moravce a tak využiji chvilky času opět na školskou polemiku:
Pan Ignorant si mě tak trochu spletl a reagoval i na článek o "luxování gymplů", který jsem nepsal.
Ta reakce na ten výše umístěný, to ano, tohoto článku jsem autorem opravdu já.
Tedy:
nic ve zlém pane Ignorante, ale já z Vás mám pocit, že jste neustále v opozici a tzv. "proti všemu a všem".
Opět musím připomenout něco ze své již 31-leté praxe, která byla nejen ve školství, ale i v různých fabrikách a institucích. Zde mě vždy "fascinovali" lidé, kteří sále hledali argumenty proč to nejde, proč to nemá cenu ani vyzkoušet a když to tak uděláme, bude to na nic a na vyhození. Samozřejmě, že chápu že nic není tak jednoduché jak to na první pohled vypadá, ale pokud jen budeme lamentovat a vzdáme se při každém větším neúspěchu, tak pak bych doporučil raději odejít někam na vejměnek pást tam třeba kozy, ovce, nebo nějakou jinou havěť.:-)
Teď narážím na státní maturity, srovnávací testy, ale dovolím si připomenout i nutnost optimalizace škol v ČR, o které jsem se v jiném článku zmiňoval a s trochou nadsázky ji nazval jako "Ministrovo desatero".
Prostě a jednoznačně je jasné, že vzdělanost žáků na ZŠ a SŠ šla za poslední období cca 15 až 20 let dolů viz. PISSA atd.
Vlivů je celá řada, jedním z nich je samozřejmě, ať si říká kdo chce, co chce i odchod žáků na víceletá gymnázia.
Demotivace žáků v ZŠ je též zřejmá, nemusí dělat nic a stejně se dostanou kam chtějí.
To samé absolventi SŠ, maturitka na některých školách = "formalitka".
"Za peníze v Praze dům".
Pokud se naše školství nechá "dál kráčet svým osudem", bez jakýchkoli, byť na první pohled ne zrovna nebolestivých ale nutných zásahů, tak klesneme ve znalostech našich žáků za křováky z povodí Konga.
Tedy vůbec nejsem milovníkem státního aparátu, anální alpinista ministersva školství, ani pracovníkem CERMATu či jiných takových institucí, ale snažím se na naše školství dívat s otevřenýma očima a myslím, že pokud se v nejbližší době nezačne opravdu cílevědomě pracovat všemi možnými dostupnými prostředky na "nějaké" koncepci, tak se z našich žáků stane stádo tupých ignorantů (nic ve zlém pane Ignorante, je to s malým, Vy jste s velkým :-) ).
Petr
Petr
27. března 2011 11:03
nevím, nevím, zda-li se z toho srabu někdy dostaneme. Ve srovnání PISA za námi skončily i takoví velikáni organizace školství jako Rakousko a Švédsko. Pravdou je, že propad ČR byl velký a poměrně rychlý. To, co jsem učil studenty před 27 lety by dnes nezvládla většina žáků. Zdá se mi, že se nároky neustále snižují. Co s tím ? To neví nikdo, ani Josef a již vůbec to nevyřeší srovnávací testy. Jednak je již dávno děláme - SCIO, ale výsledky ? Vyměnili jsme již 4 matikáře a pořád nic. Asi to úplně v těch kantorech nebude. Konkrétně matematika a přírodní vědy se začaly zhruba před 15 lety podceňovat.Všichni chtěli,aby jejich dítě dělalo v bance, bylo právníkem, úředníkem,..Vystudovat takovou stavební fakultu nebo strojírenské obory - to je pro většinu příšerná práce a studium. Ideální by podle mě bylo zavedení povinné maturiry z matematiky na všech SŠ, přijimacích zkoušek na SŠ. Samozřejmě i za cenu uzavření 1/4 SŠ. Bude na to mít Josef odvahu ? Bude to politicky průchodné ?
Ignorant
To Ignorant: Bojím se, že BOHUŽEL nebude. Podívejte se, kdo sedí v zastupitelstvech krajů a obcí, tedy zřizovatelů škol - jsou tam právě ředitelé, zástupci ředitelů a i velké množství učitelů. Mnoha z nich, by se redukce přímo týkala. Nebudou si přece pod sebou řezat větev.
A k té kvalitě. Nedávnou jsem uklízel sklep a narazil na staré sešity matematiky a fyziky z gymnázia, nedalo mě to a srovnal jsem je se současnými učebnicemi. No, musel jsem je rychle zavřít, aby je mé slzy příliš nerozpily.
Tak dnes už naposledy. Je po Partii a záživnější části Otázek V.M., což kdo se na to náhodou díval, tak to byla zase "estráda" našich politiků.
Co tentokrát pan Ignorant napsal, to je fakt otázka:
"Bude na to mít Josef odvahu ? Bude to politicky průchodné?"
Ale Spes est solamen, neboli naděje, je útěcha.
Snad se časem (a doufám to nebude trvat věčnost) najde opravdu nějaký ministr s velkým "M", který bude mít tu odvahu a něco s tím udělá.
Myslím, že ani metoda postupných rozhodných kroků není k zahození.
A kraje? Mám informace z JmK, kde se zodpovědný pracovník za školství opravdu vážně chystá na optimalizaci sítě středních škol.
Znamenalo by to snížit počty víceletých gymnázií, snížit SOŠ-ky a trochu povýšit některé obory SOU.
Prostě "narovnat" strukturu a síť škol tak, aby se na maturitní obory SOŠ nedostával každý čtverkař, na gymnázia každý trojkař. Aby si žáci v ZŠ uvědomili, že pokud se "nezmátoží", tak se půjdou max. vyučit nějakému oboru a ještě k tomu pouze podle prospěchu.
Navíc, ale to už jsem už jednou jinde psal, díky zredukování SŠ by byl i větší výběr kantorů. Věřím tomu, že ti dobří by se "chytili" na jiných školách.
Teď píchnu do vosího hnízda: kantoři pak začnou sami vymýšlet aktivizující techniky, začnou se žákům věnovat diferencovaně, podle jejich schopností, začnou k nim přistupovat jako k sobě rovným zákazníkům a klientům (teď hovořím za středoškoláky) se ZŠ nemám zkušenosti a tudíž tam ať strategii vymyslí ti kolegové a kolegyně, kteří se pohybují na ZŠ (a neberu argumenty, že to nejde), protože všechno nějak jde, jen se musí chtít.
Co na závěr:
doufám, že se tady každý z nás diskutujících snaží o to, ne aby se tady jen zviditelnil a ukrátil si tak dlouhou chvíli mezi odpolední kávou a večeří, ale aby zde padly nějaké konstruktivní názory a nápady, které kdyby čirou náhodou četli nějací lidé, mající na naše školství vliv, tak by v našich "blábolech" z dobré vůle možná nalezli potřebnou inspiraci a odvahu ji realizovat, ne pro peníze, ale pro záchranu našeho "pošramoceného" školství.
A dnes už dost a howg :-).
Petr
Petr
Tím zodpovědným pracovníkem Jm kraje nemyslíte doufám ex-hejtmana Juránka, takto náměstka hejtmana a senátora na plný úvazek v jedné osobě, který nedávno v rámci "narovnání struktury středních škol a její optimalizace" prosadil maturitní obor "kynolog" na jedné nejmenované střední škole.
Problém je totiž v tom, že při narovnávání pokřivených vztahů hrají až příliš roli lokální vazby a zájmy komunálních politiků.
Navíc už mnohokrát jsem zde psal, že mým klientem není žák, ani rodič, ale stát.
Zodpovědný přístup ke vzdělání musí mít především rodiče a na střední škole sami žáci.
Učitel, který svou práci fláká, má být odejden, stejně jako v jiné profesi.
Ale ani Jan Amos nezmůže nic s bandou tupých ignorantů.(Tím nemyslím nick našeho kolegy. ;-)
Já se stále nemohu zbavit dojmu, že "ti nahoře" pořád věnují energii vymýšlení nových "reforem" a vymyšleností typu smlouva s rodiči, místo aby se docela prostě zeptali "těch dole".
Mnozí z nás zde přispívají již několik let, mnozí z nás se angažují i jinými způsoby. Většinou právě v naději, že občas jejich hlas dolehne k těm, kteří mají vliv.
Většinou marně, ale naději stále máme.
Bez naděje se tahle práce totiž dělat nedá.
:-)
začnou k nim přistupovat jako k sobě rovným
To je ono. Od jaktěživa jsem ke svým žákům přistupoval jako k sobě rovným. Mluvím s nimi tak, jednám s nimi tak, mám na ně téměř, zdůrazňuji téměř, stejné nároky jako mám sám na sebe.
Žák může říci kdykoli cokoli má na srdci i jazyku. Tak, jak nakonec sám činím. Ještě nikdy, alespoň co si vzpomínám, jsem si na žádného svého žáka nestěžoval nebo jej sám trestal, že je drzý.
Zvláštní. Žáci si nezřídka stěžují, že nemá cenu cokoli říkat. No bodejť, nedokáží-li svůj názor dostatečně podložit argumenty, pak to mají vskutku těžké.
Zvláštní. Jak stárnu, cítím silně, jak klesá moje výkonnost a tím i intenzita práce v hodině oproti letům minulým. Žáci si ovšem čím dál tím víc stěžují, že jsem děsně náročný.
Zvláštní. Prý si musejí plno informací sami najít, utřídit, vyhodnotit, dát do souvislostí, prezentovat a nedejbože i tvůrčím způsobem použít. Matně si vzpomínám, že tak začíná skoro každá tématická část rvp.
Zvláštní. Prý je urážím, zesměšňuji a vůbec ponižuji. Internet je plný videí s vytočenými až nepříčetnými učiteli. Sebe jsem tam ještě nenašel. Zvláštní. Při těch dnešních možnostech.
Až budete, pane Petře, k pedagogickému mistrování zase vyzývat učitele, nezapomeňte, že za zkompetentňovací potenciál školy odpovídají jejich ředitelé.
To Petr:
díky zredukování SŠ by byl i větší výběr kantorů. Věřím tomu, že ti dobří by se "chytili" na jiných školách...
Tak tomu vůbec nevěřte. Jsem na jedné takové škole a vidím, že o kvalitu učitele nepůjde. Už se leští kliky, hledají konexe, a možnosti, jak se dostat rozhodujícími činiteli co nejblíž - tedy úplně nejblíž, jak to jen jde - jestli mne chápete... Nevím odkud jste, ale u nás se místa přes kvalitu pracovníka nehledají. Musí za Váma někdo stát a když nestojí, tak zkrátka obětujete svou čest - pokud tedy nějaká ještě člověku (pedagožce) zůstala.
"...,a možnosti, jak se dostat rozhodujícími činiteli co nejblíž - tedy úplně nejblíž, jak to jen jde"...
Tak to jsem zažil již mnohokráte, pan ředitel tak miloval nastoupivši absolventku, až si z ní udělal zástupkyni, sekretářku a ... A ona skutečně může vše a nedělá nic, rád bych viděl její nadtarifní složku mzdy. Ne že bych záviděl ( ty peníze ), ale pak v tomto prostředí tvořte, reformujte, měňte. Zažil jsem dříve i paní zástupkyni, která tak milovala mé dva kolegy, že za ně předepisovala dokonce i třídní knihu. Ti dokonce někdy nedorazili ani do budovy školy na výuku. Až tak je kryla. Za nového ředitele oba chlapci letěli ze školy světelnou rychlostí. Mám obavy, že tyto manýry prosákly až na MŠMT nebo snad naopak dolů na školy ? Je vidět, že morálka v této společnosti přestává existovat. Ignorant
o kvalitu učitele nepůjde. Už se leští kliky
morálka v této společnosti přestává existovat
Tomu se zdráhám byť jen na vteřinku uvěřit. To by se mi úplně zhroutil svět.
Vždycky jsem vedoucí pracovníky ve školství pojímal jako vzor morální čistoty nebo alespoň neušpiněnosti.
Jak jinak by třeba mohli dohlížet na a odpovídat za rovné podmínky pro všechny žáky bez rozdílu barvy pleti či sociálního původu a na tolik žádanou spravedlivou klasifikaci, když by totéž nadokázali zabezpečit ani ve vlastním pedagogickém kolektivu.
Zpátky ke komisařům: opět se ukazuje, že CERMAT má vše od A do Z překombinované, až se v tom některá úskalí ztrácí, pak vyplouvají a retušují se. Jakkoli je p. Svoboda možná motivován svou neláskou k této formě maturity, a podpisem smlouvy by se nic nestalo, je zcela nabíledni, že je zde někdo direktivně nucen k podpisu smlouvy - což je naprosto totální nesmysl.
Z jakého důvodu nedostanou zcela prozaicky komisaři odměnu v(a cesťáky) za výkon své práce od vysílající školy? Z jakého důvodu si vůbec učitel může sám říci, jestli se mu chce nebo nechce být komisařem?
jestli se mu chce nebo nechce být komisařem?
Zpátky k podstatě všeho. Otázkou dle mého zůstává, je-li pracovní povinností učitele býti komisařem.
Ne-li, pak je nabíledni, že normální domluva, tak nějak po lidsku, soudruzi, je vhodná forma vedoucí ke splnění bojového úkolu.
Ano-li, pak kdo takovou povinnost a na základě čeho formuluje.
Otázkou také zůstává, je-li Cermat oprávněn nejmenovat na školu ŠMK, a tím znemožnit konání maturit, z důvodu, že se jiný ŠMK vzdal své funkce.
Přiznejme si, že mnoho, až příliš mnoho, záležitostí ve školství se řídí vlastně zvykovým právem.
Namátkou třeba od škrtání v třídní knize, přes způsoby (ne)proplácení suplovaných hodin, až po dosavadní průběh maturitních zkoušek.
Pak se otevírá široké pole pro různé výklady a "výklady" téhož textu, což v důsledku může vést až k šikaně učitele.
Ale jen hlupák na sebe vezme zodpovědnost za průběh něčeho, co je mimo jeho kontrolu.
Takže se přidávám k otázkám kolegy Blahy:
Je výkon funkce komisaře/předsedy MK pracovní povinností, jejímž výkonem může ředitel pověřit učitele na jiné škole?
Pokud ano, pak co tady vlastně řešíme? A proč to má být placeno nad rámec standardní pracovní smlouvy jinak, nežli zvláštní odměnou ředitele?
Pokud ne, jak je možné, že Cermat za dlouhá léta příprav SM tuto otázku již dávno neošetřil právně jasným způsobem?
V jakém právním vztahu je komisař/předseda MK vůči škole, na níž je pověřen vykonávat svou funkci?
Zastupuje zde sám sebe, stát nebo si ho snad škola najímá na konkrétní "maturitní kšeft"?
Může Cermat v odvetě šikanovat domovskou školu "vzpurného komisaře" nevysláním komisaře?
Opravdu tohle vše nešlo vyřešit dříve, nežli měsíc před ostrým startem SM?
Ve vyhlášce je v § 44 pouze uvedeno, že "komisaře jmenuje Centrum...", a to musí Cermat splnit.
Jakkoli státní maturitou (touto formou provedenou) nemiluji a odsuzuji, mám za to, že jmenovat někoho do funkce komisaře je svatým právem a povinností ředitele školy, a učitel to nemůže odmítnout, a je povinen se školení zúčastnit.
Proto by ho měl taky ředitel vyslat i platit.
Současná situace je jen překomplikováním evidentního.
Okomentovat