Česká škola je nudná a učí zbytečnosti. Většina rodičů je s ní přesto spokojena
Standardní česká škola neposkytuje příliš kvalitní vzdělání. Místo aby se žáci a studenti připravovali na řešení výzev budoucnosti, memorují zastaralá fakta. Stále více rodičů proto hledá alternativu jinde než ve veřejné škole, to ovšem povede k růstu nerovností ve společnosti.
Z článku v Lidových novinách vybíráme:
Z výsledků v šetření PISA je jasné, že vzdělávání v ČR je horší, než by být mohlo. Ve srovnání s Finskem jsou naši patnáctiletí žáci v průměru o téměř celou jednu úroveň níže (na škále 1 až 6). Úroveň 1 nestačí na plnohodnotné zapojení do života moderní společnosti, žáci na této úrovni nerozumí přesně ani jednoduchému textu například na úrovni Blesku, z příbalového letáku k léku nepochopí, jakou dávku mají dát svému dítěti. Zaměstnat takové lidi mimo nejjednodušší rutinní manuální práce bude obtížné. Na úrovni 1 je ve Finsku 8,1 procenta žáků, zatímco u nás je to 23,1 procenta. A patnáctiletých kluků, kteří vlastně neumějí číst, je u nás dokonce celých 30 procent.
Vaše děti jistě čtou, přemýšlejí o věcech v šíři souvislostí, jsou naučené dívat se na problémy z různých stran a podle toho je řešit. Možná si proto říkáte, že se to vašeho dítěte netýká. Může, ale nemusí to být pravda. Vaše děti jistě nebudou na úrovni 1, to ale neznamená, že jsou na nejvyšší úrovni 6. A to by třeba v lepším vzdělávacím systému být mohly. U nás je na nejvyšší úrovni jeden z 250 žáků, zatímco ve Finsku by byla šance vašeho dítěte na excelování čtyřikrát větší, v Šanghaji dokonce šestkrát větší.
(zvýraznění redakce)
Přečtěte si: Ondřej Šteffl: Rodiče, plačte!
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
7 komentářů:
Já si myslím, že by měl Ondřej Šteffl zase začat učit,jistě by vyvedl naše školství ze slepé uličky.Je hrozně chytrý, všem dává rady,ale jak mohl,tak ze školy utekl.
A jak říká Cimrman: Tak je to se vším.
Souhlasím s předchozím názorem - většina tzv. odborníků byla ve škole naposledy před dlouhými desetiletími a jejich teoretické vývody mají nulovou hodnotu. Zkuste se vážení odborníci než něco ze sebe chytrého publikujete podívat na vlastní kůži do škol. A to ne jen na den a ne jen do vybraných škol plné věděníchtivých žáků. Navštivte běžné školy plné žáků z rodin, které své děti nijak nevedou k plnění povinností, třídy s sociálně problémovými žáky a pokuste se je motivovat. Těžko se žákům vysvětluje proč se učit, když na střední se dostanou i se čtyřkami, těžko se vysvětluje, že je lepší mít vzdělání, když jako učitel beru cca. 120,- Kč za hodinu a řemeslníkovi za práci u mě doma nedám pod 300,- Kč. Těžko se vysvětluje a motivuje, když lump a hlupák se má často líp než vzdělaný. Jeden postřeh do pranice - váženého pana Šteffla jsem měl na fyziku na chebském gymnáziu v roce 1983. Jsem vystudovaný učitel s aprobací M-F-IVT a problémy jsem měl jen s učivem, které nám svými navýsost zvláštními metodami předával právě pan Šteffl ... Proto bych panu Štefflovi a dalším odborníkům rád umožnil na naší škole absolvovat pár dní výuky, ať si na vlastní kůži vyzkouší své kritiky a nápady v běžných třídách.
Celý problém není ve školství, ale ve společnosti v naší republice, která stále bere školství a vzdělání jako popelku ....
třídy s sociálně problémovými žáky
Neméně zajímavé je učit ve třídách se sociálně "nadstandardními" žáky.
Tam když zešílíte a ztratíte tím posledná zbytky pudu sebezáchovy a klasifikujete dítko nižším stupněm, musíte se mu omluvit, že jste tak učinili proto, že jste zešíleli a ztratili poslení zbytky soudnosti. I tak riskujete, že se do školy dostaví petiční výbor a obviní vás se zvěrstev na subtilní dětské dušičce páchaných, jejichž tělesné schránky pak budete po zbytek školního roku potkávat už jen na chodbách školy těžce vysmáté.
A jak říká Cimrman: Tak je to se vším.
To by mě zajímalo, kdy tohle Cimrman řekl...
Frezie
Stav, jaký panuje v českém školství,plně vládě a samozřejmě i MŠMT vyhovuje.Dobeš and his boys nás permanentně zásobují výplody své mysli, reformami, reformami reforem a projekty projektů, na hlavy nám padají kupy a a tuny papírů, oběžníků, e-learningů, vysedáváme na nic neřešících poradách, kde se tak akorát dozvíme, že se v platech bude opět a zase škrtat a škrtat a škrtat.Kdejaké tupé poleno, které sedí na věšelijakých těch výzkumných nesmyslech, nemá nic jiného na práci, než na nás dštít oheň a síru.Jednou jsme počítačově negramotní, jindy neumíme jazyky,
poté zase se žáci a studenti s námi nebaví, zkrátka a dobře nejsme schopni konkurovat fejsku,ajsku a nejsme vůbec schopni je zabavit ve výuce alespoň natolik, aby se nudili o něco méně.Od r.199O jedeme dolů, a to dosti rychle, dodnes nemáme prof. komoru,otírá se o nás i poslední absolvent, který se sotva dokáže podepsat,o penězích ani nemluvím, je to ostuda.C
o s tím teď?
"Co s tím teď"?
Zavést systém asijského školství - dril, školní uniformy, naprostou poslušnost. A protože nejsme Asiaté, tak jsme plně přebrali západní "humanistický" způsob výuky. Tedy stručně řečeno - toho srabu se nezbavíme. Přesto, že byl J.A.Komenský z 90 % kněz Jednoty bratrské, tak si neodpustím jednu jeho pedagogickou poučku : "Kde nepomůže větička, tam pomůže větvička". Protože i toto je nereálné, tak si nedělejme plané iluze o nějaké změně. Ignorant
tam pomůže větvička
Kdežpak větvička, pane Ignorante, ovoce či snad mléko. Tady pomůže jediné:
Ministerští reportéři do škol!!!
Okomentovat