Na vysokou školu zamíří každý druhý maturant v Česku. "Mimo jiné z toho plyne, že tam chodí lidé s IQ pod 100," řekl šéf Scia Ondřej Šteffl.
Z rozhovoru Jany Machálkové s Ondřejem Štefflem v Hospodářských novinách vybíráme:
Říkal jste, že kvůli tomu, kolik lidí nastupuje na vysoké školy, musela nutně klesnout průměrná kvalita studia. Ve kterých oborech nejvíce?
Z dat z Národních srovnávacích zkoušek víme, že nejschopnější studenti se hlásí na právnické fakulty a některé ekonomické a společenskovědní obory. Masovostí jsou nejvíce postiženy přírodovědné, technické, pedagogické a částečně i lékařské obory. I na přírodovědecké fakulty se stále hlásí skupina velmi nadaných studentů. Ale zatímco dříve, kdy školy braly patnáct procent nejnadanějších - a třeba polovina byla skutečně výborných -, tak dnes, když tam jde 60 procent, ti výborní tvoří třeba jen dvacetinu. To je vlastně desetkrát méně. Učitelé to vnímají jako pokles kvality vzdělání. To tak ale často není, jen dostávají úplně jiný vzorek populace než dříve.
Přečtěte si: Ondřej Šteffl: Vysokou školu absolvuje každý, kdo projeví zájem
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
3 komentářů:
Nejde snad o to, kolik lidí a s jakým IQ se na vš hlásí, ale kolik a s jakým IQ ji dokončí.
Podle mě jde především o to, kolik studentů VŠ přijmou. To, že přijmou 80% všech, kteří se na ně hlásí a vystuduje jich "jen" 40%, to je sice ukázkou jisté náročnosti, ale také velikého plýtvání penězi a neefektivity správy veřejných prostředků. Škola by měla brát jen ty studenty u nichž má velkou míru jistoty, že školu také dokončí. Bohužel, současný systém financování ji nutí k něčemu úplně jinému-k neefektivitě. A bohužel, velká část tzv. odborníků na vzdělávání ekonomickou "dimenzi" problému vůbec neřeší. Naopak zcela chybně považuje školu za hypermarket, vzdělání za rohlíky, učitele za prodavače a žáky s jejich rodiči za zákazníky. Jenže to je hrubý omyl ze dvou fundamentálních důvodů. Jednak vzdělání nejsou rohlíky a nelze tedy očekávat, že každý kdo má na to si koupit titul, má také schopnosti a intelekt k tomu, aby tento titul u něj byl provázen odpovídajícími dovednostmi a znalostmi. Druhak klientem veřejné školy není žák, ani jeho rodič, protože přímo za své vzdělávání neplatí. Cílem veřejné vysoké školy není maximálně vzdělat každého blbečka, ale efektivně spravovat a rozvíjet lidský kapitál vyskytující se na českém území ku prospěchu celé společnosti. Vrážet nemalé prostředky na vzdělávání blbečků není efektivní a peníze by se raději měly utrácet za špičkový výzkum a zaplacení špičkových vědců. To je cesta, která povede k tomu, že se nakonec v porovnání se současným stavem budou mít lépe všichni, i blbečci. Ti sice nebudou umět vytýkat před závorku, ale budou mít k dispozici špičkové zdravotnictví, relativně vysoké sociální náhrady, vyspělou techniku a fungující hospodářství. A místo hloupých, otravných a zcela zbytečných úředníků s titulem, budou z blbečků třeba řidiči, řemeslníci, prodavači, dělníci, umělci, apod. A státní správa bude zautomatizovaná a úředníků bude třeba mnohem méně.
"Z dat z Národních srovnávacích zkoušek víme, že nejschopnější studenti se hlásí na právnické fakulty..."
Panebože, kde jste tohle vzali? Učí někdo z vás na gymnáziu?
Pokud se můžu odvolávat na pozorování z naší školy, pak je to NAPROSTÁ nepravda. Jde tam úplně jiný typ lidí.
Okomentovat