Nechali byste si operovat slepé střevo od chirurga, který se své specializaci vyučil ve večerním rychlokursu? Ne? Členové Národní ekonomické rady vlády asi ano, protože doporučují: Ať ve školách učí bakaláři s pedagogickým rychlokursem.
Jaroslav Petr píše na svém blogu na Lidovky.cz mimo jiné:
Náhrada učitelů a profesorů (učitelek a profesorek) za specialisty (specialistky) s bakalářským diplomem a „rychlokvašným“ pedagogickým kurzem není podle mého názoru krok správným směrem. Jak napsal velký fantasta Stanislaw Lem: „Specialista je barbar, jehož ignorantství není zcela všeobecné.“ Budoucnost českého školství a potažmo i českého národa nespočívá v tom, že za školní katedry postavíme specializované barbary. Naší největší nadějí jsou učitelé, kteří budou skutečně „renesanční osobnosti“. Ty reforma navrhovaná ekonomickými speciality z NERV do škol asi nepřivede. Koncepce NERV je jen rozčesaným bonmotem „Kdo umí, ten umí. Kdo neumí, ten učí.“ K tomu se kdysi ještě dodávalo: „Kdo neumí ani to, ten řídí.“ Dneska by se dalo možná dodat, že kdo neumí učit ani řídit, ten zasedá v nejrůznějších radách a komisích.
Přečtěte si: Kdo neumí, ten učí?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
10 komentářů:
V Litoměřicích už začli.
Na dříve prestižním gymplu nesoucím jméno po J.J. už soudružka ředitelka Bulasová předběhla dobu. Třeba výpočetní techniku vyučuje středoškolačka, která má mnoholetou praxi v grafickém studiu. A je to. Co na to šprýmař Blaha?
Co na to šprýmař Blaha?
Nooo, že humory došly.
Jasně. Mnohaletá praxe s grafikou je jednoznačnou kvalifikací k výuce např. počítačových sítí. Jen tak dále!
Kurčík byl také jen středoškolák a jaký to byl profesor :-).
Nechce se mi věřit, že by tak chytří lidé v NERVU zplodili takovou hovadinu. Jak to vlastně bylo?
Tak to asi přijdete o iluze.
http://www.vlada.cz/assets/media-centrum/aktualne/NERV_kap03.pdf
strana 25
Tak i můj oblíbený Sedláček jako Brutus? Trhám jeho foto visící mi nad postýlkou a jeho přednášky už nechci.
Zpráva NERVu se ale neomezuje jen na spornou otázku kvalifikace učitelů - viz výtaj z ní výše např. otázky plošného testování a standardů). V dalších částech výrazně kritizuje některé dopady RVP a ŠVP. Jako celek je velmi kvalitní a stojí za pozornost.
Když se mi podaří mezi výbuchy smíchu zamyslet se, padají na mne chmurné pochyby, jestli nakonec železní gentlamani nemají přece jen pravdu. Podívám-li se na výstupy a časové dotace třeba takové informatiky a studijní požadavky současného žactva, předlistopadový středoškolák to zvládne bez potíží.
Pokud si vzpomenu na konflikty s žáky, jejich rodiči a těchto se zastávajících aktivistů státní správy a samosprávy ve školství, nemohu si vybavit, že by si někdo stěžoval, že učím málo.
A na Honzu Kurčíka mi, prosím, nesahejte. Dodnes mám v živé paměti, jak jsme Horažďovskýmu na oslavě jeho padesátin, každý na dva hlty, vyžahli flašku ferneta, než se obrátil k vyseknutí poklony blahopřejícímu krajskému činovníku.
Podle NERV by jste si mohli tituly Mgr. strčit do pr..., pač všichni by dostali stejný základ odvozený od Bc. s pedagogickým minimem. Podívejme se, jak to mají liberálové 21. století pěkně spočteno. S takovými "odborníky" potom rozmlátíme v rámci PISA všem hubu ? Německý model je úplně jiný - studium učitele obnáší 7 let. 5 let studia - odborné státnice, 2 roky praxe - praktické státnice. Nevím, kde se pánové inspirovali, že by v Chile za vlády fašisty Pinočeta ? Ignorant
Okomentovat