Mezinárodní nezisková organizace ECDL Foundation s celosvětovou sítí národních profesních organizací – licenciátů konceptu ECDL (European Computer Driving Licence), která provozuje testování počítačové gramotnosti obyvatelstva cca ve 139 zemích světa, zpracovala, tak jako každý rok, statistický přehled, ze kterého vyplývá, že do dnešního dne absolvovalo testování dle tohoto konceptu již více než 11 milionů uživatelů výpočetní techniky.
„Česká republika je v mezinárodním srovnání zemí, které přijaly koncept ECDL, na 37. místě. Mezi nejlepšími se umístili Irsko, Rakousko a Švédsko, před námi jsou mimo jiné Kypr, Slovensko, Rumunsko nebo Libye. Srovnatelného umístění jako ČR dosáhla např. Zimbabwe“, říká Ing. Jiří Chábera, manažer ECDL – CZ.
V České republice bylo tímto způsobem testováno již více než 53 000 osob, přičemž 41,5% z nich je z mezinárodního pohledu plnohodnotně „počítačově kvalifikovaných“, 34,8 % testovaných osob je „digitálně (počítačově) gramotných“, 13,7 % je stále v procesu testování a 10% testovaných účastníků nebylo schopno splnit základní kritéria a lze je považovat za počítačově negramotné. „Dle očekávání jsou znalosti a schopnosti využívat počítač přímo úměrné výši dosaženého vzdělání a postupně klesají s rostoucím věkem testovaných“, dodává Jiří Chábera.
Bez zajímavosti také není stále diskutabilní úroveň počítačové gramotnosti ve státní správě. V letech 2007 – 2009 prošel základními testy počítačové gramotnosti (ECDL Start) ucelený vzorek 1350 zaměstnanců jednoho z ministerstev České republiky, přičemž 55% testovaných zaměstnanců prokázalo svoji počítačovou gramotnost v rozsahu ECDL Start, 25% nebylo z počátku gramotných, ale v průběhu testování bylo schopno se dovzdělat a nakonec v základních testech uspět. 10% se sice během testování a dovzdělávání výrazně zlepšilo, ale v testech neuspělo, stejně tak jako zbývajících 10% testovaných osob, které taktéž neuspěly a ani nedosáhly v počítačové gramotnosti pokroku pozitivním směrem.
V souvislosti s výše uvedenými daty je zajisté dobrou zprávou, že organizace ECDL Foundation zahájila na celoevropské úrovni kampaň na podporu jedné ze stěžejních iniciativ nové strategie Evropské komise Evropa 2020, programu s názvem „Digitální program pro Evropu“, ve které si klade za cíl postupně do roku 2020 vytvořit příležitost ke zvýšení počítačové gramotnosti a kvalifikace pro 5 milionů Evropanů. „Zhruba 150 milionů Evropanů v současné době stále neumí používat internet, a tak se ECDL Foundation rozhodla přispět k dosažení cílů Digitálního programu pro Evropu snížením tohoto počtu osob minimálně o 3%. Speciální pozornost se bude věnovat znevýhodněným skupinám obyvatelstva, jako jsou například nezaměstnaní, starší lidé či zdravotně postižení. Pozornosti neujde ani mladá generace, která přestože tráví neuvěřitelné množství času na sociálních sítích, digitálně kvalifikovaná zdaleka není – a uplatnění na pracovním trhu se bez schopností a dovedností práce s počítačem dnes už takřka neobejde“, upřesňuje Jiří Chábera.
ECDL Foundation je v tuto chvíli v čilé komunikaci s Evropskou komisí a poukazuje na to, že „Digitální program pro Evropu“ představuje nutný krok k ekonomickému oživení a ke zlepšení sociálních poměrů tím, že si klade za cíl vytvoření plně konkurenceschopné Evropy s rozvinutým digitálním trhem a prostředím přístupným všem. Jednání o „Digitálním programu“ a její reálné implementaci samozřejmě probíhá i na úrovni jednotlivých členských států a nejinak je tomu i v České republice. „V současné době iniciujeme jednání o Digitální agendě se sekcí strategií, koncepcí a programového řízení MV a pevně věříme tomu, že naše společné úsilí povede k úspěšné realizaci projektu, ve kterém by mohlo být v období 2014 – 2020 proškoleno a otestováno nejméně 50 000 lidí“, uzavírá Ing. Jiří Chábera, manažer ECDL-CZ.
Počítačová gramotnost v Čechách aneb vítejte v Zimbabwe
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
4 komentářů:
Problém je, že ECDL je zaměřeno na Microsoftí Office produkty (Word, Excel, Powerpoint), kde je uživatel navíc trénován na činnosti tak, jako cvičená opice (když nenajde volbu ve správném menu, je konec). To však není počítačová gramotnost, ale zvrhlost. Notabene ECDL ani v pokročilé úrovni neřeší nic jiného, než ty Office... to je prostě špatně.
...aha. OpenOffice jsou schváleným produktem k testování, ale jen na Windows. O typografii jsem se nedočetl. A problém studentů je spíše vůbec něco zformulovat.
Celý kurz stojí řekněme 3500 Kč. Pokud vznikne státem podporovaná akce, čísla určitě poskočí.
Vážený pane, nemáte správné informace. ECDL není o MS a není jen o kancelářských produktech. Prostudujte si pečlivě pravidla. Navíc nejde o kurz, ale o objektivní testy a už vůbec to nestojí tolik, kolik uvádite.
Dotaz na radio Jerevan:
"Je pravda, že Vladimír Ivanovič z Tuly vyhrál Mosviče?"
Odpověď:
"Ano, zpráva se zakládá na pravdě.
Pouze se nejednalo o Vladimíra Ivanoviče, ale o Petra Vasiloviče, nebylo to v Tule, ale ve Voroněži, nejednalo se o Moskviče, ale o sáně, a Petr Vasilovič je nevyhrál, nýbrž mu je někdo ukradl."
Okomentovat