Ondřej Klamt: Jak zapojit technologie do výukových projektů

čtvrtek 10. března 2011 ·


Koncem roku 2009 se na blogu anglického experta na vzdělávací technologie, bývalého učitele, ředitele a inspektora Terryho Freedmana ICT in Education objevil článek týkající se využití technologií ve výukových projektech. Článek nese název 15 Ways To Make An Educational Technology Project Successful (15 cest ke zlepšení technologie využívajících výukových projektů). Terry Freedman je ve svém oboru autoritou. Je autorem stovek článků týkající se počítačů, informační výchovy, tvůrčího psaní a je aktivním členem celé řady profesních organizací.


Následující text je zkráceným překladem původního článku.

Projekt podle mě neznamená zadat žákům cvičení z učebnice. Správný projekt musí zahrnovat výzkum a experimentování, jež by měla každá dobrá škola podporovat. Úspěšná realizace technologie využívajících projektů má ve skutečnosti s technologiemi samotnými mnohem méně společného, než by se dalo čekat. Zde jsou některá základní pravidla, která by podle mne měla být dodržována.

1. Snažte se naplnit alespoň jeden dílčí cíl vašeho ŠVP!
Existují proto 2 hlavní důvody. Za prvé jde o zásadu. Pokud má škola nějaký plán, pak by veškerá činnost měla směřovat k jeho realizaci. Propojit libovolnou výukovou činnost s ICT není problém. Technologie můžou přispět k dosažení téměř jakéhokoli vzdělávacího cíle.

Za druhé – cokoliv, co je vnímáno jako irelevantní pro rozvoj školy, riskuje ztrátu podpory, ať už finanční či jiné.

2. Buďte efektivní!
Jeden z největších problémů spojených s technologiemi v edukaci je to, že je velice snadné se nechat unést jejich možnostmi. Není pochyb o tom, že drahý videokonferenční systém přináší mnohem lepší výsledky a nabízí daleko více možností, než webová kamera zabudovaná v notebooku. Ale otázkou zůstává, zda jsou tyto výhody opravdu nutné vzhledem ke splnění výukových cílů projektu.

3. Stanovte si nepřekročitelný rozpočet!
Vzdělávací technologie snadno začnou vyvolávat potřebu dodatečných finančních zdrojů. Najednou se zdvojnásobí množství vytištěného papíru, jelikož všichni potřebují manuál. Software dodávaný s vybavením je dostačující, ale existuje daleko lepší. Je možnost něco dělat daleko snadněji, jenže to vyžaduje extra výdaje, apod.

Proto jsem zastáncem stanovení rozpočtového stropu u každého projektu. Pokud není zásadní důvod k jeho překročení, tak bych se ho držel. Kromě toho je užitečné mít skupinu lidí na projekt dohlížející.

4. Zapojte více učitelů!
Myslím, že všichni máme tendenci nechat se unést, někdy až do té míry, že ztrácíme přehled, čeho chceme vlastně dosáhnout. To je důvod, proč je dobré zapojit další 2 až 3 kolegy, přičemž je dobré, aby ne všichni byli učitelé ICT. Každý dobrý projekt má navíc též mezipředmětové vazby.

Pokračování naleznete na spomocnik.rvp.cz.

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.