Koncem roku 2009 se na blogu anglického experta na vzdělávací
technologie, bývalého učitele, ředitele a inspektora Terryho Freedmana ICT in Education objevil článek týkající se využití technologií ve výukových projektech. Článek nese název 15 Ways To Make An Educational Technology Project Successful (15
cest ke zlepšení technologie využívajících výukových projektů). Terry
Freedman je ve svém oboru autoritou. Je autorem stovek článků týkající
se počítačů, informační výchovy, tvůrčího psaní a je aktivním členem
celé řady profesních organizací.
Následující text je zkráceným překladem původního článku.
Projekt podle mě neznamená zadat žákům cvičení z učebnice. Správný
projekt musí zahrnovat výzkum a experimentování, jež by měla každá
dobrá škola podporovat. Úspěšná realizace technologie využívajících
projektů má ve skutečnosti s technologiemi samotnými mnohem méně
společného, než by se dalo čekat. Zde jsou některá základní pravidla,
která by podle mne měla být dodržována.
1. Snažte se naplnit alespoň jeden dílčí cíl vašeho ŠVP!
Existují proto 2 hlavní důvody. Za prvé jde o zásadu. Pokud má škola
nějaký plán, pak by veškerá činnost měla směřovat k jeho realizaci.
Propojit libovolnou výukovou činnost s ICT není problém. Technologie
můžou přispět k dosažení téměř jakéhokoli vzdělávacího cíle.
Za druhé – cokoliv, co je vnímáno jako irelevantní pro rozvoj školy, riskuje ztrátu podpory, ať už finanční či jiné.
2. Buďte efektivní!
Jeden z největších problémů spojených s technologiemi v edukaci je
to, že je velice snadné se nechat unést jejich možnostmi. Není pochyb
o tom, že drahý videokonferenční systém přináší mnohem lepší výsledky a
nabízí daleko více možností, než webová kamera zabudovaná v notebooku.
Ale otázkou zůstává, zda jsou tyto výhody opravdu nutné vzhledem ke
splnění výukových cílů projektu.
3. Stanovte si nepřekročitelný rozpočet!
Vzdělávací technologie snadno začnou vyvolávat potřebu dodatečných
finančních zdrojů. Najednou se zdvojnásobí množství vytištěného papíru,
jelikož všichni potřebují manuál. Software dodávaný s vybavením je
dostačující, ale existuje daleko lepší. Je možnost něco dělat daleko
snadněji, jenže to vyžaduje extra výdaje, apod.
Proto jsem zastáncem stanovení rozpočtového stropu u každého
projektu. Pokud není zásadní důvod k jeho překročení, tak bych se ho
držel. Kromě toho je užitečné mít skupinu lidí na projekt dohlížející.
4. Zapojte více učitelů!
Myslím, že všichni máme tendenci nechat se unést, někdy až do té
míry, že ztrácíme přehled, čeho chceme vlastně dosáhnout. To je důvod,
proč je dobré zapojit další 2 až 3 kolegy, přičemž je dobré, aby ne
všichni byli učitelé ICT. Každý dobrý projekt má navíc též
mezipředmětové vazby.
Pokračování naleznete na spomocnik.rvp.cz.
Ondřej Klamt: Jak zapojit technologie do výukových projektů
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 komentářů:
Okomentovat