Národní ekonomická rada vlády (NERV) prezentovala v pondělí odborné veřejnosti doporučení pro zlepšení oblasti vzdělávání.
V posledních devíti letech Česká republika v rámci OECD zaznamenala systematický pokles gramotnosti patnáctiletých dětí. Podle pracovní skupiny NERV pro konkurenceschopnost je proto potřeba v oblasti základního a středního školství změnit způsob vyučování.
„Učení faktů jako izolovaných informací již nemá smysl, má smysl učit v souvislostech, nikoliv izolovaně. Je potřeba učit, že skutečnosti, fakta, poznatky mají být výsledkem řešení problémů jako vedlejší produkt, nikoliv jako primární cíl,“ vysvětlil člen NERV Daniel Münich.
„V dnešním světě nevědět, jak například založit živnost, to je špatné. To je obrovský dluh, který já spatřuji v základním školství - právní a finanční gramotnost,“ doplnil koordinátor NERV pro konkurenceschopnost Michal Mejstřík.
Jedním z doporučení je tak zvyšování čtenářské, matematické, IT a ekonomicko-finanční gramotnosti. Zaměřit se má školství také na praktické ovládání minimálně anglického jazyka.
NERV také upozornil na některé negativní důsledky plošného testování žáků. „Hrozí redukce výuky na to, čemu se například státní maturita věnuje. Hrozí tak memorizační přístupy, biflování se encyklopedických údajů, systém začne generovat učení izolovaných fakt,“ varoval Daniel Münich s tím, že například v některých cizích zemích jsou známé případy manipulace výsledků, podvádění a falšování výsledků.
Školné výrazně pomůže vysokým školám
Ekonomové se shodli, že financování vysokého školství výrazně pomůže zavedení školného v rozsahu vymezeném stropy. Školnému musí předcházet systém univerzálních bezrizikových studentských půjček přiměřeně úročených (neúročené v jasně vymezených životních situacích) v systému s případnou státní garancí.
„Pozitivní přínos školného nebude spásonosný, ale bude mít řadu forem: racionalizace rozhodování uchazečů, studentů a škol; cenný informační signál o nerovnováhách mezi nabídkou a poptávkou a o rozdílech v kvalitě vzdělávací nabídky; autoregulační prvek v obtížně regulovatelném systému; zdroj dodatečných prostředků na další rozvoj úspěšných a poptávaných škol a vzdělávacích programů; nástroj umožňující výhodný export (prodej) vzdělávacích služeb zahraničním zájemcům o studium,“ píše se v doporučení NERV, které je celé k dispozici v připojených dokumentech.
Příští pondělí proběhne v Hrzánském paláci již třetí workshop, na kterém bude představena další část doporučení NERV pro konkurenceschopnost – trh zboží, služeb a práce.
Převzato z portálu vlada.cz.Národní ekonomická rada vlády (NERV) dnes prezentovala odborné veřejnosti doporučení pro zlepšení oblasti vzdělávání.
V posledních devíti letech Česká republika v rámci OECD zaznamenala systematický pokles gramotnosti patnáctiletých dětí. Podle pracovní skupiny NERV pro konkurenceschopnost je proto potřeba v oblasti základního a středního školství změnit způsob vyučování.
„Učení faktů jako izolovaných informací již nemá smysl, má smysl učit v souvislostech, nikoliv izolovaně. Je potřeba učit, že skutečnosti, fakta, poznatky mají být výsledkem řešení problémů jako vedlejší produkt, nikoliv jako primární cíl,“ vysvětlil člen NERV Daniel Münich.
„V dnešním světě nevědět, jak například založit živnost, to je špatné. To je obrovský dluh, který já spatřuji v základním školství - právní a finanční gramotnost,“ doplnil koordinátor NERV pro konkurenceschopnost Michal Mejstřík.
Jedním z doporučení je tak zvyšování čtenářské, matematické, IT a ekonomicko-finanční gramotnosti. Zaměřit se má školství také na praktické ovládání minimálně anglického jazyka.
NERV také upozornil na některé negativní důsledky plošného testování žáků. „Hrozí redukce výuky na to, čemu se například státní maturita věnuje. Hrozí tak memorizační přístupy, biflování se encyklopedických údajů, systém začne generovat učení izolovaných fakt,“ varoval Daniel Münich s tím, že například v některých cizích zemích jsou známé případy manipulace výsledků, podvádění a falšování výsledků.
Školné výrazně pomůže vysokým školám
Ekonomové se shodli, že financování vysokého školství výrazně pomůže zavedení školného v rozsahu vymezeném stropy. Školnému musí předcházet systém univerzálních bezrizikových studentských půjček přiměřeně úročených (neúročené v jasně vymezených životních situacích) v systému s případnou státní garancí.
„Pozitivní přínos školného nebude spásonosný, ale bude mít řadu forem: racionalizace rozhodování uchazečů, studentů a škol; cenný informační signál o nerovnováhách mezi nabídkou a poptávkou a o rozdílech v kvalitě vzdělávací nabídky; autoregulační prvek v obtížně regulovatelném systému; zdroj dodatečných prostředků na další rozvoj úspěšných a poptávaných škol a vzdělávacích programů; nástroj umožňující výhodný export (prodej) vzdělávacích služeb zahraničním zájemcům o studium,“ píše se v doporučení NERV, které je celé k dispozici v připojených dokumentech.
Příští pondělí proběhne v Hrzánském paláci již třetí workshop, na kterém bude představena další část doporučení NERV pro konkurenceschopnost – trh zboží, služeb a práce.
Převzato z portálu vlada.cz.
NERV: Školy se mají zaměřit na matematiku, IT, finanční gramotnost a angličtinu
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
3 komentářů:
Jen tak pro srandu : pokud bude mít naše průmyslovka v učebním plánu stanovený počet hodin pro matematiku 4 - 3 - 2 - 3, pak se nedivme, pokud bude na ZŠ dotace hodin 4 - 4 - 4 - 4, pak se taky nedivme. Máme moře hodin - rodinné výchovy, praktických činností, domácnosti a dílen, zdravotní výchovy, výchovy k občanství a....výsledky jsou vidět. ZměŇme tedy v RVP učební plán, posilme hodiny matematiky a přírodních věd, českého jazyka, anličtiny ! Z hov.. bič neupleteme a ještě s ním zapráskat "? To nedokáže nikdo ! Ignorant
Celý text zde:
http://www.vlada.cz/assets/media-centrum/aktualne/NERV_kap03.pdf
Myslím, že je veřejný a Česká škola ho může převzít v úplnosti.
Diskutovat nad detaily, které média vytrhla ze souvislostí nemá cenu.
Přečít, posoudit a udělat si názor na celek, je dost práce. Kdo jí ale nechce nemůže absolvovat, nemůže se relevantně účasnit diskuse.
Kdo jí ale nechce ... absolvovat, nemůže se relevantně účasnit diskuse
Tak třeba já, pane Šteffle, nemám zájem na relevantní účasti v diskusi, neboť nemám čas. Musím si vydělávat peníze, abych se mohl věnovat svojí největší zálibě, to jest zkompetentňování dětí a mládeže.
Do školské problematiky a státní správy a samosprávy ve školství peru hlava nehlava, protože mám intenzivní pocit, že jinak by mi kdejaké pako mohlo ještě více znepříjemňovat život všelijakými požadavky na generování stohů naprosto nepotřebných dokumentů.
Pravidelné přispívání do diskuse na České škole chápu jako docela příjemnou formu psychoterapie. Neboť mám toho zapotřebí, abych neskončil zase na kapačkách.
Celý NERV je mi hluboce ukraden, protože o problémech škol ví kulové. Podle vystupování mnohých jeho členů ve sdělovacích prostředcím bych mohl dovodit, že ve škole to byli nejspíš drzí nevychovaní spratci, kteří dosáhli současného postavení, protože jim nikdy nešlo o nic jiného, než o svůj osobní prospěch.
Možná by mi chlapci mohli vysvětlit, proč vládní desetiprocentní snížení prostředků na platy našich provozních zaměstnanců se promítne do více než padesátiprocentního škrtu krajského.
Až náš správce sítě práskne dveřmi, tak si veškerá doporučení pro konkurenceschopnost můžeme vetknout za klobouk.
Okomentovat