Ve čtvrtek 24. března se na Ministerstvu
školství, mládeže a tělovýchovy
ČR uskutečnila konference „Integrovaná
výuka cizího jazyka a odborného předmětu
– CLIL na 2. stupni základní školy a nižších ročnících víceletého
gymnázia“. Akce, kterou zorganizoval Výzkumný
ústav pedagogický v Praze (VÚP) a Britská
rada, vzbudila mezi odbornou veřejností
velkou pozornost.
Hlavně vystoupení
Phila Balla z Federace baskických škol v San Sebastiánu, autora
řady učebnic CLIL pro společenskovědní předměty CLIL (Content
and Language Integrated Learning), přilákalo učitele z celé republiky.
Ball přítomným posluchačům vysvětlil, na jakém principu integrovaná
výuka CLIL funguje. „Tato metoda se může vykládat v každé
zemi různě,“ poznamenal. Její podstatou je podle něj výuka
předmětu v cizím jazyce. „Obsah má vždy v sobě
jazyk. Jazyk má v sobě obsah. Jazyk bez obsahu je nesmyslný,“
sdělil. Vycházel při tom ze své dlouholeté zkušenosti. V současné
době pracuje na podpoře integrované výuky CLIL a bilingvních programů
– tvoří osnovy pro výuku odborných předmětů v angličtině.
V jazykových dovednostech
pokulháváme
Na konferenci vystoupila
také Stanislava Krčková, ředitelka VÚP, která v metodě CLIL vidí
možnosti zefektivnění jazykové výuky. Aby mohla realizace výuky
CLIL fungovat, musí být učitelé nejazykových předmětů dobře
jazykově vybaveni. Že mají učitelé v jazykových dovednostech ještě
rezervy potvrzují čísla z Inspekční zprávy České školní komise
(ČŠI) za školní rok 2009/2010. Podle šetření v cca 850 základních
školách ovládá angličtinu 56 procent, němčinu 23 procent, ruštinu
15 procent a francouzštinu 2 procenta učitelů. „Dvacet procent
ředitelů navštívených základních škol uvedlo, že ovládá angličtinu
aktivně, padesát jedna procent jich umí anglicky pasivně,“
citovala Krčková informace ze zprávy ČŠI.
CLIL je vhodnou cestou
Evropská komise přijala
v roce 2003 akční plán na podporu jazyků pro léta 2004 až 2006.
Jedním z jeho hlavních cílů je podpora mateřského jazyka plus dalších
dvou cizích jazyků. Česká republika v reakci na dokument Evropské
komise vydala Národní plán výuky cizích jazyků na léta 2005–2008.
Podpora jazykové výuky se promítla i do Rámcového vzdělávacího
programu pro základní vzdělávání. Bohužel z původní myšlenky
zavést již na základní škole dva cizí jazyky se muselo ustoupit
z důvodu nedostatku kvalifikovaných učitelů.
Krčková zmínila, že
region České republiky nedisponuje přirozeným vícejazyčným prostředím,
tak jako některé evropské státy. Přitom pro občany České republiky
je znalost cizích jazyků velmi potřebná v jejich profesním životě.
„Na současných českých školách je jazyková výuka omezena hodinovou
dotací jako ostatní předměty,“
poznamenala. Rodiče si myslí, že jejich dítě po absolvování školní
docházky bude cizí jazyk ovládat. To však není možné bez praktické
průpravy.
Jde jen o to, překonat
strach
Účastníci konference
si mezi sebou vyměňovali při diskusních fórech a seminářích
své zkušenosti s metodou CLIL. Z nich vyplynulo, že učit děti metodou
CLIL vyžaduje znalost metodiky integrované výuky. K tomu jim může
posloužit Metodický portál www.rvp.cz, který realizuje VÚP. Na něm
jsou uloženy jak teoretické materiály, tak pracovní listy. Jeho
využití bude dále narůstat.
Četné dotazy se točily
kolem otázky, zda je nutná registrace na MŠMT v případě, že škola
chce metodu CLIL ve výuce zavést. „Ne, pokyn MŠMT, který existuje,
se vztahuje pouze na bilingvní výuku, a nikoliv na metodu CLIL,“
řekla Kamila Sladkovská, didaktička oboru Cizí jazyk ve VÚP.
Učitelé oslovení VÚP
se shodli na tom, že pokud učitel na začátku školního roku žákům
sdělí, že výuka předmětu bude probíhat i v cizím jazyce, vyděsí
se. Když potom zjistí, že je to zábavné, snadno si na to zvyknou.
Například hodina zeměpisu může zpočátku začínat jako cizojazyčný
kvíz. Důležité je, aby děti měly alespoň základy cizího jazyka,
na kterých se již dá stavět. Pro učitele je výuka formou metody
CLIL mnohem náročnější. „Její podstatou je vést žáky k přemýšlení,“
zdůraznil Ball. Na dotaz, proč realizovat CLIL právě teď, uvedl,
že rozvoj ICT technologií způsobuje, že rozvrh žáků je přeplněný.
„CLIL je užitečná pragmatická záležitost. Stává se vhodným
způsobem, jak vyřešit časové omezení v rozvrhu. K tomu je však
zapotřebí „hybridních“ učitelů. Tj. takových, kteří mají
důkladné jak jazykové, tak obsahové znalosti,“
zdůraznil přednosti integrované výuky. Sám se přiklání k názoru,
že angličtina se v dnešním globálním světě stala klíčovou dovedností.
„Angličtinu studujeme proto, abychom mohli dělat něco jiného,“
citoval Ball výrok silného hnutí ELF.
Někteří učitelé základních škol a gymnázií CLIL už používají
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
1 komentářů:
Když začnu na žáky v matematice mluvit německy nebo rusky, tak na mě civí. Preferovaná je angličtina, přestože za kopcem již je Rakousko. Všichni odtamtud na nás mluví německy, občas z nich sem tam někdo blafne anglicky. Němčina převažuje tak v 95%.
Již vidím budoucího pana učitele Bc. s dvouměsičním pedagogickým minimem jak plynule vyučuje studenty 4. ročníku SŠ v matematice, fyzice,..v angličtině. Některé odborné výrazy nedokáží vyslovit ani sami VŠ angličtináři.
Myšlenka dobrá, bude to však chtít peníze ( a moc peněz )a čas ( taky hodně času, řekl bych desetiletí ).
Okomentovat