Redaktor Lidových novin Daniel Kaiser hovořil 5. března 2011 s ministrem Dobešem o mediálních aférách.
V posledních dvou týdnech čelil Josef Dobeš několika mediálním aférám. V úterý zkolaboval a do konce týdne se rozhodl zůstat doma, kde v pátek ráno s LN hovořil.
* LN Jak na tom jste?Dneska si jedu pro výsledky, uvidím. Ta nejpřijatelnější varianta je
totální vyčerpání organismu, což se zjistilo, když mě do nemocnice přivezli a dělali mi vyšetření. Horší by bylo,
kdyby se ukázalo, že je v tom něco dalšího. Už ve středu jsem neměl v pořádku testy krve. Ale věřím, že je to jen
vyčerpání.
* LN Je to vyčerpání tak veliké, že by vás přinutilo odejít z vlády?Jak teď člověk sedí doma
a není úplně v kondici, tak ho napadají různé myšlenky. Třeba jestli mně to za to stojí. Mám čtyři děti,
manželku... Ale pokud by se jednalo jen o totální vyčerpání organismu, jsem rozhodnut nabrat vitaminy, energii a
pustit se do práce. Přede mnou je státní maturita. To je výzva, které se politici 15 let bojí. Já jsem připravenej
do toho jít.
* LN Že je vás třeba u státních maturit, zdůrazňoval i premiér Nečas. Cítíte jeho
podporu?Cítím. Když jsem u něj minulý týden byl, souhlasil premiér s mojí větou, že toto jsou
pseudokauzy a já, i když je to nepříjemný, zatnu zuby, neustoupím a dotáhnu státní maturity. Říkal jsem mu: Nedej
bože, pane premiére, kdyby se náhodou nepovedly, jako že se povedou, pak před kamerami oznámím: manažersky jsem
selhal a rezignuji. Ale kvůli pseudokauzám ne.
* LN Uznal byste s odstupem, že některé z nich měly reálný základ?Tak například kauza fotky.
V září mně moje PR řeklo: máš mizerné fotky, je potřeba nafotit tebe, klíčové náměstky a vrchního ředitele. Já v té
chvíli řešil úplně jiné věci, proto jsem jen řekl: o. k., nafoťte to. Pro mě v tu chvíli byl problém, že mě dva dny
fotili a stálo mě to spoustu času. A dneska mně to lidi vyčítají. Tak jsem se rozčílil a těch 56 tisíc zaplatím
sám, za sebe i za náměstky z koaličních stran. Ale aby kauza s 56 tisíci vyplnila první a druhou stránku novin a až
na třetí straně někde dole psali o ProMoPro, kde šlo o stamiliony, tak to mi připadalo značně nafouklé.
* LN A sledování e-mailů podřízených?Teď jsou známy skutečnosti, že první, komu sledovali
mail, byl ministr. Prvního sledovali mě. Ale tohle v novinách nebylo. Ani že ten účet fungoval už několik
let.
* LN V e-mailové a dalších kauzách jsou zpravidla namočeni lidé, které jste si přivedl. Projevil jste se
jako špatný personalista?Já stejně jako lidé, které jsem si sem bral, jsem netušil, do čeho jdeme.
Přišli jsme na ministerstvo, v němž se objektivně skrývalo pár kostlivců, kteří postupně vypadávají nebo je já
vytahuji na světlo: lyžařské mistrovství světa v Liberci, romský památník u Žalova... Do toho dělám věci, které
měly být hotovy před 15 lety: státní maturity, srovnávací zkoušky, zeštíhlení sítě středních a vysokých škol atd.
Ale s tím jsem počítal. Co mě zaskočilo, byla nabobtnalost úřadu a jeho klima.
* LN Jak například s odstupem vidíte spor o příručku sexuální výchovy? To byl váš první střet ve
funkci.Na té příručce mi nejvíc vadilo, že až dosud přednášeli sexuální výchovu učitelé, což je pro
mě přijatelné, protože učitel to dovede dětem říct přijatelným způsobem. Ale teď najednou se řeklo: tady je
sexuální příručka, jediný správný návod, čímž zpochybnili toho učitele. No a jak vznikla příručka, byl už byznys
připravenej, naskočily soukromé firmy a už provádějí podle příručky sexuální výchovu za státní peníze. Učitelům tím
řekli: vy na to nemáte, vy si na rozdíl od soukromníků nenavlečete kondom na ruku a nebudete ji podávat dětem v
hodinách tak, jak radí patnáctá kapitola příručky. Mimochodem, já když jsem se při těch prvních debatách v létě
potkal s jedním z autorů příručky Pavlem Petrnouškem, podávám mu ruku a říkám: Pane řediteli, dneska mimořádně bez
kondomu. Já příručku sundal z webu ministerstva, sebral tomu ministerské posvěcení a nechal odpovědnost na
ředitelích škol. Těm jsem napsal dopis, aby respektovali přání rodičů. Mně dnes píší rodiče o tom, jak kurzy
sexuální výchovy probíhají a co se na nich děje.
* LN To nám řekněte.Například jsem dostal podnět rodičů z jedné střední školy, kterou nebudu
jmenovat. Bylo to z místa, kam jsem měl cestu. Objednám se tedy k řediteli, že u něj budu za hodinu. Pan ředitel mě
čekal s kytkou u dveří, že mě provede po škole. A já mu povídám: nejdřív půjdeme do vaší ředitelny, rád bych něco
probral. A v ředitelně říkám: pane řediteli, teď se posaďte, zahrajeme si takovou hru. Co říkáte sexu se zvířaty?
Jestli jste pro, běžte k oknu, jestli ne, běžte ke zdi. A on: pane ministře, já vůbec nerozumím, co tou otázkou
sledujete. Fajn, tak já vám dám lehčí otázku: skupinový sex – k oknu ano, ke zdi ne. No a pak jsem mu řekl: to byla
jedna z adaptačních technik, kterou při víkendovém kurzu absolvovali žáci jeho školy. Byl tím překvapený. Vedení
školy prostě od firmy dopředu neví, co tam bude. Mně tyto techniky přijdou za hranou.
* LN Vy i někteří vaší kolegové z VV, především Radek John, děláte dojem výsadkářů v nepřátelském území.
Cítíte se tak?Upřímně přiznám, že když jsme do vlády šli, tak ta filozofie byla: jdeme do neznámého
prostředí. Ale já sám jsem začal přesně naopak. Nejdřív jsem si na ministerstvu připadal jak na růžovém obláčku. Po
příchodu jsem oznámil své plány a všichni: to je výborný, pane ministře, konečně to někdo pojmenoval. Ale někteří
úředníci si v duchu asi říkali: jen si povídej, to je neškodné, uvidíme, co z tvých plánů zbyde. Střih, přichází
leden 2011, kdy jsem už fakticky propustil 18 procent lidí, kdy jsem rozhodl, že v dubnu sloučím tři vzdělávací
úřady ze 17, kterým říkám malá ministerstva, a v září další. Teprve v tuto chvíli si někteří úředníci začali
uvědomovat, že ten Dobeš je takovej blázen, že to asi myslí vážně. A nastala pravá hysterie.
* LN Jak to, že máte už čtvrtého ředitele kabinetu?To je dosti démonická pozice. Vrchní
ředitel má za úkol krýt mně záda. Já musím podepsat 50 dokumentů za den a mám na to půl hodiny. A vrchní ředitel mi
ty dokumenty má připravit a každý z nich krátce okomentovat. A já je podepisuju. Když mně něco připadá divné, do
papírů nahlídnu. Přede mnou dělal ředitele léta velmi schopný člověk, pan Roupec, který z kabinetu vybudoval velmi
silné mocenské centrum, možná mocnější než samotná funkce ministra. A moji první ředitelé nebyli schopni tomu
dostát. A za druhé mě ani moji lidé nedokázali krýt tím, že by pečlivě studovali materiály. Dvakrát mi dali
podepsat něco, co jsem na poslední chvíli prokoukl a nepodepsal.
* LN Můžete být konkrétnější?Měla přijít soukromá firma, která nám na ministerstvu nastaví
personální procesy, ačkoliv my tam máme dvanáct personalistů. A šéfka personálního spolu se svým zástupcem si
třetinu těch peněz vezmou za odměnu. Tohle mi předposlední ředitel dával k podpisu s tím, že je to naprosto v
pořádku. Já to dal to prostudovat poradkyni přes PR Janě Machálkové a ona druhý den přišla a říká: má to ty a ty
hrozné parametry. Nepodepisovat.
* LN A vrchní ředitelka Machálková už vám záda kryje?Ona je naprosto drsná, studuje věci a
vrací je, podepisujeme asi čtvrtinu toho, co se podepisovalo dřív. Najednou ty dokumenty nějak nejsou nutné.
* LN Kolikrát jste ještě s ředitelkou Machálkovu vraceli dokumenty?Nejasných věcí bylo
několik, třeba dévédéčka a cédéčka pro metodické řízení mládežnických organizací v hodnotě zhruba deseti milionů.
Chtěli jsme dovysvětlit, k čemu slouží, a podobně. Vrchní ředitelka to vrátila a ejhle, už mi na stůl znovu
nepřišly. Nedávno jsem zase dostal k podepsání devadesátistránkovou studii za milion korun. Téma studie: co si žáci
devátých tříd myslí o základní škole? Výsledek bych shrnul do jedné věty: žáci v deváté třídě se ve škole nudí.
Tohle já bych jim řekl zadarmo. Na to konto jsem vydal nařízení, že každá organizace přímo řízená předloží
konkrétní plán, co chce studovat, a až po mém schválení se to může dělat.
* LN Není to tentýž symptom jako u těch fotografií za 70 tisíc, že totiž utrácet státní peníze
nebolí?Máme jedno ústřední ministerstvo školství a 17 takzvaných malých ministerstev. Za ty roky
odešli nejlepší manažeři sem, do organizací přímo řízených, a vzali si s sebou finanční toky, takzvané individuální
projekty národní – IPN. Dnes máme 25 IPN za tři miliardy. V těch projektech je zapojena spousta externistů na
částečné úvazky, ti lidé by tedy měli dvacet hodin týdně pracovat na projektu, a přitom řídí univerzitu, řídí
fakulty. Takže IPN asi dělají po nocích a o víkendech. Vedoucí takového IPN bere řekněme 40, 50 tisíc měsíčně.
Samotné ministerstvo je přitom poněkud vybrakované. Mým cílem je udělat z ministerstva opět vlajkovou loď,
natáhnout sem ty nejschopnější a nejsilnější zaměstnance, a oněch 17 malých ministerstev zredukovat na tři drobné
podpůrné směry. Čímž nejen ušetříme, ale ulevíme školám, těmito organizacemi neskutečně zatěžovaným. I studie
společnosti McKinsey z podzimu ukázala, že jednou ze zásadních nemocí českého školství je byrokracie. Byrokracie
ředitelům škol zabere 80 procent času.
* LN Cítíte se ve vysoké politice v Praze osamělý?No... Mám kolik sebe lidi, co mi pomáhají.
Na druhou stranu setrvačnost ministerstva je hrozně vyčerpávající. Za každej den na tom úřadu platím strašlivou
daň. Se mnou polemizují teoretici, úředníci. Ale já pak jedu na školu, kde diskutuji s učiteli, a oni říkají:
konečně, to my tvrdíme deset let, že tohle a tohle je třeba zavést. Konečně někdo říká, že 17 malých ministerstev
je špatně. Když jsem byl u prezidenta, tak mě potěšil výrokem: víte, možná budete první ministr, který na konci
dosáhne úrovně ředitele školy. Ředitelé jsou totiž praktici, jejichž úrovně porozumění ministři často
nedosahovali.
* LN Jaké máte s Václavem Klausem vztahy?Velice korektní. Já jsem se k němu přiblížil
nejvíce přes sport, byli jsme spolu na basketbale. A cítím u něj podporu v boji proti byrokracii. Prozradím vám
jednu jeho větu: Vy možná ani nevíte, do čeho rýpnete, až budete ty organizace přímo řízené zeštíhlovat. Kdybyste
potřeboval, tak zavolejte, až budete na ministerstvu oznamovat zeštíhlování, já si vedle vás stoupnu.
* LN Byl to prezident Klaus, kdo vám doporučil přijmout na ministerstvo Ladislava Bátoru?To
je otevřené téma, do kterého bych v tuhle chvíli asi nechtěl úplně jít. Jméno Bátory jsem se dozvěděl od lidí kolem
pana prezidenta, to nepochybně.
* LN Od Petra Hájka?(smích – pozn.red.) To je téma otevřené a já teď zvažuji, jak se k němu
postavit. Nejvíc mě k tomu zavazuje to, jakým způsobem je ten člověk vláčenej médii. A já, který jsem si to zažil
taky, se cítím tomu člověku dlužen, protože jsem ho do té situace dostal. Ujasním si tu věc, jakmile naberu
sil.
* LN Cítíte problém v tom, že kandidoval za Národní stranu, nebo to považujete za
prkotinu?Nepovažuji to za prkotinu, ale já jsem se s ním o tom nebavil, já o tom četl. Bátora říkal,
že když se připravoval zákon o registrovaném partnerství, na němž se podíleli i někteří poslanci ODS, byl to pro
něj spouštěč, a aby se vůči ODS vymezil, přijal coby nezávislý kandidaturu za Národní stranu.
* LN Co třeba vymezit se jinak než příklonem k fašizoidní straně?Já bych to gesto nedělal,
na druhou stranu si nemyslím, že Bátora rovná se fašista.
* LN A chtěl jste ho tedy jmenovat náměstkem, nebo ne?Já to nikdy nikde neřekl, o tom se
začalo spekulovat. A já cítím, že se tím musím začít zabývat.
* LN Jako že si ujasníte, jestli jste ho vlastně chtěl za náměstka?Ujasním si, co se kolem
něj dělo a co je moje povinnost vůči němu. On si užil svoje, myslím, že ho navázali jako další korálek k aférkám
kolem mě.
* LN Jak čtete výsledky poslední studie PIS? Kdo může za to, že se čeští žáci zhoršují v matematice i ve
čtenářské gramotnosti?V tomhle jsem hodně konzervativní. Po roce ’89 jeden ministr přebíjel druhého
novou koncepcí a výsledkem je dvacet let nekoncepčnosti. Já chci do systému zavést standardy, aby byla minimální
garance toho, že žák na jakémkoliv typu školy umí dobrý grunt, na němž se shodneme. Mně nevadí Liškova
environmentální výchova, sám s dětmi třídím sběr a vysazuji stromy, jsem skrytý ekolog. Je ale důležité, aby děti
uměly malou násobilku a vyjmenovaná slova.
* LN Cítíte i v téhle záležitosti institucionální odpor?Ale já rozumím tomu, že se některé
školy změření toho minimálního základu bojí, když tu úroveň nemají. Státní maturita na zkoušku přece odhalila
dramatické nedostatky: jestliže na otázku, co je víc, jestli jedna polovina nebo dvě třetiny, 29 procent studentů
neodpoví správně, tak kde to jsme? Středních škol máme moc. Ideální by bylo mít jich na konci tohoto volebního
období o 20 až 25 procent méně.
* LN PISA ukázala, že čím dál víc žáků nerozumí textu. Je chytré zvyšovat DPH na tištěné
slovo?To je na diskusi, já jsem slyšel i to, že o tom všem je možné se ještě bavit a různě
balancovat. Abych tedy v novinách nelobboval za noviny, můžu říct, že výjimku pro knihy bych přivítal. Ale ještě
uvidím, jak bude tenhle rozhovor v sobotu zpracovaný. (smích – pozn.red.)
* LN Budete se teď ještě ucházet o funkci místopředsedy VV?Ptáte se mě ve stavu, kdy jsem
unavený. Teď se kloním k tomu, že nemám nadbytek sil a že bych se raději soustředil na ministerstvo.
Převzato z webu MŠMT.
Lidové noviny: Za každý den platím strašlivou daň
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
11 komentářů:
Tak pan ministr mě rozesmál, až mi i můj zarezlý závěr zachrastil! "velmi schopný člověk, pan Roupec," to je sentence roku. Ministr chtěl asi říct všeho schopný člověk. Není to tak dávno, co se uváděla zkratka tří největších škůdců školství - RoKoKo (Roupec, Kozel a toho posledního už si nepamatuji).
Nebyla to nakonec Kopicová?
Rád bych panu ministrovi poděkoval za jeho otevřenost a upřímná slova vůbec. Já si třeba myslel, že státní maturity budou proto, že je poslanci přestali odkládat a že jejich konání stanovuje zákon. A ono je to páně ministra buldočí povahou.
Po přečtení rozhovoru je mi jasné, že ministra školství už dělat nechci. Abych třeba ztratil dva dny života a lidem se to ještě nelíbilo takovou měrou, že bych musel za každý ten den zaplatit 28 tisíc, to po mně nikdo nemůže chtít. Tak strašlivou daň nemám ani za celý rok.
Tak si říkám, jestli by se pan ministr nechtěl v zájmu svého zdraví než na ministrování soustředit spíš na to místopředsedování.
"že mě dva dny fotili a stálo mě to spoustu času"
Jen tak přemýšlím, kdyby to noviny nevyšťouraly, vrátil by těch 56 000,- ? Ignorant
O kousek výš na České škole je článek o tom, jak má naše veřejnost vybudovaný na školství a vzdělávání pevný názor, založený na neznalosti.
A tenhle článek v LN je ukázka budování tohoto názoru za použití účinné kombinace neznalostí novináře i ministra a několika ministrových (bůhví kde a jak získaných) pevných přesvědčení.
Vážení, musíme ale uznat, že na ministra Dobeše se valí spousta kritiky, většinou však nezasloužené. Pravda učinil i řadu chyb a ty byly zdrojem ministerské honičky. Prapříčinou je, domnívám se, snaha Dobeše udělat v rezortu pořádek: sloučení některých organizací, nechuť k současné rozbředlosti ve školství, sjednocení, snaha o objektivní hodnocení škol a nápravu chyb spáchaných mnohými novátory hlavně z řad ústavů nespadajících pod MŠ, různých dobrovolných, rádoby odborných spolků. Jde tedy často o existenci pracovních míst. Tomu se budou všichni dotčení bránit zuby nehty a využijí vše jen, aby se takového ministra zbavili. Nezapomeňme, že na tzv. reformě školství, ale i zdravotní, důchodové, atd., atd. se živí strašné množství lidí a stojí miliardy korun. U toho jim velmi výrazně /ač ditetantsky/ pomáhají všechny sdělovací prostředky. Proč nedají slovo praktikům, proč nepozvou i druhou stranu? Jo to už by nebylo tak senzační!
Pecunia non oleat.
"Středních škol máme moc. Ideální by bylo mít jich na konci tohoto volebního období o 20 až 25 procent méně."
Ano, pane ministře, proto se na státních středních školách v našem městě snížil letos počet otevíraných tříd o tři a soukromá střední škola si dělá reklamu na dva nové obory a tedy dvě třídy.
16:33
Rada: musíte být lepší než soukromníci!
Souhlasím s Dagmar, 16:08.
snaha o objektivní hodnocení škol
Máte k tomu, paní Dagmer, nějaké indicie, nějaké podrobnosti?
využijí vše jen, aby se takového ministra zbavili ... U toho jim ... pomáhají všechny sdělovací prostředky
Naznačte mi, prosím, která ministrova aféra je lež mediálních zaprodanců.
"Pravda učinil i řadu chyb...."
- úpřímně , já udělat jednu takovou, tal letím jako ježibaba na koštěti.
Přiznejme si, není to muž na svém místě ! Ignorant
Okomentovat