Obsahem této práce je popsat, jaké jsou dnes k dispozici volně dostupné programy pro zpracování videa a zvuku. Dozvíte se, jaké jsou jejich základní funkce, rozdíly a různá specifika. Byl bych rád, kdyby se mi podařilo vás přesvědčit o tom, že práce s multimedii může být z výukového pohledu velmi zajímavá nebo dokonce přelomová.
V dnešní době je důležité nejen dobře znát probíranou tématiku
i celý obor své aprobace, ale jako učitelé musíme umět také zaujmout.
Zpracování a úprava audio i video materiálu je určitě velmi zajímavým
doplňkem výuky a jsem přesvědčen, že při vhodné aplikaci dokáže mnoho
žáků nadchnout. Proto jsem se rozhodl, že pro vás vyberu pár
využitelných a snadno dostupných nástrojů. Na pomoc si vezmeme článek
Richarda Byrneho 12 Ways to Create Videos Without a Camera or Software publikovaný na jeho blogu s příznačným názvem Free Technology for Teachers.
Zimmer Twins
Pro úvodní seznámení s tvorbou multimediálních materiálů bych doporučoval začít online nástrojem Zimmer Twins. Důvodů je několik, jednoduché zpracování a poutavý přístup při tvorbě vlastního filmu zaručí žákův zájem.Program umožňuje za pomoci jednoduchého skládání po sobě jdoucích animovaných scén vytvořit krátký film. Scény jsou předem připravené a skládají se z událostí, textů a zvuků. Tento program lze využít v různých předmětech a situacích. Učitel může například vytvořit polovinu filmu a dokončení zadat žákům.
Úkol by mohl vypadat např. takto: V první scéně starší žák potká mladšího a slovně ho napadne. V další se objeví dospělá žena, sekvence snímků se zastaví a na obrazovku se vypíše hláška „co bude následovat?“ Žáci mají za úkol příběh dotvořit, a zapojit tak své tvůrčí schopnosti a představivost.
Zimmer Twins trochu připomíná český projekt Story Factory. Oba tyto nástroje je možné využít všude tam, kde lze ve výuce zařadit vlastní tvorbu žáků v podobě vyprávění jednoduchých příběhů. Tvorba je poměrně snadná a velmi zábavná. Odměnou pro každého žáka je možnost svou práci veřejně prezentovat. Toto platí vlastně u všech nástrojů, které tento článek popisuje. U většiny z nich je možné lehce projekt uložit, exportovat nebo sdílet na webu školy či na sociálních sítích. Na závěr ještě přidám přímý odkaz na ukázku tvorby v Zimmer Twins.
Doink
Pro školy s omezenými finančními možnostmi, které by rády zpracovaly jednoduchý video projekt, se nabízí jiný nástroj - Doink. Za pomoci rychlého skládání námi zhotovených jednoduchých snímků vytváří dojem filmové scény.Tento program umožňuje tvorbu jednoduchých obrazových scén, které je také možné pustit v cyklické smyčce. Pro práci s ním stačí připojení k internetu. Není potřeba fotoaparát ani software pro zpracování fotografií a videa. Každý žák má možnost na své filmové scéně pracovat jak ve škole, tak i později doma.
Animoto a Shwup
Tyto programy mají podobný přístup k tvorbě. Zpracovávají video, fotografie, text, hudbu, a ze všeho automaticky vytvářejí působivou dynamickou video prezentaci. Jejich nasazení má smysl, pokud chcete vytvořit něco netradičního, třeba záznam ze školní akce nebo z oslavy narozenin apod. Takto zpracované video jistě předčí dnes hojně využívanou powerpointovou prezentaci. Je zde ale poněkud méně možností ovládání toho, jak bude výsledek vypadat.Zpracování referátu, nebo domácího úkolu s využitím všech dostupných funkcí podobných programů může dát běžně neoblíbeným povinnostem nový rozměr. Pozor ale, abyste to s tou dynamikou zase nepřehnali. Ne každá látka může být tímto způsobem zpracována.
Pokračování na spomocnik.rvp.cz.
0 komentářů:
Okomentovat