Jan Sedlák: Školy jsou pro rušení gymnázií

pondělí 21. března 2011 ·

Zdá se, že situace s optimalizací sítě středních škol v Libereckém kraji je výbušná. Jak kraj vyřeší ministrův nápad se školami „rodinného stříbra“? Kdo nakonec rozhodne? Udělali jsme pro vás malý sestřih článků. Začínáme nejčerstvějším.


Zdroj: Deník.cz 17. 3. 2011

Odborné školy ve své podstatě souhlasí s optimalizací školství. Rušení a slučování gymnázií jim pomůže přivábit studenty. Je v tom pořádná dávka emocí. Studenti, jejich rodiče i vedení gymnázií se ostře vymezují proti plánované optimalizaci školství v Libereckém kraji. Vznikají petice, demonstruje se, žádá i prosí. To ale nemění nic na faktu, že dětí dospívajících do věku nástupu na střední školy ubývá.

Na Jablonecku zasáhne úbytek dětí především průmyslové školy – Střední průmyslovou školu technickou v Jablonci a Střední uměleckoprůmyslovou školu sklářskou v Železném Brodě. Se skutečně existenčními problémy by se potýkali i na Střední škole řemesel a služeb v Jablonci. „My jsme už v situaci, kdy se děti nenarodily, prostě nejsou,“ popsala Jiřina Princová, vedoucí krajského odboru školství, mládeže, tělovýchovy a sportu. A právě s tímto bojuje připravovaná optimalizace školství Libereckého kraje.

Volných míst v odborných školách je pořád dost

Proto se z odborných škol ozývají hlasy optimalizaci školství schvalující. „Je fakt, že na Jablonecku, potažmo v celém kraji, je gymnázií velmi mnoho, jsme dalece nad republikovým průměrem. A rodiče zatím stále věří spíše všeobecnému vzdělání,“ sdělila Zdeňka Laštovičková, ředitelka Střední uměleckoprůmyslové školy sklářské v Železném Brodě.

Pro příklad nemusí daleko. Škola musela vypsat třetí kolo talentových zkoušek pro obor Výtvarné zpracování skla a světelných objektů. „Máme stále dvanáct volných míst,“ popsala Laštovičková. Podobné názory sdílí i Jiří Dostál, ředitel Střední uměleckoprůmyslové školy a Vyšší odborné školy v Jablonci. „Něco se udělat musí. Protože pokud se nic nestane, budeme brečet všichni. Pro naši školu by optimalizace znamenala jednoznačné plus, musí však proběhnout podnětná diskuse,“ popsal akademický sochař.

I „jeho“ střední škola cítí úbytek zájemců o studium. „Počty přihlášek se snižují. Vždyť před dvaceti lety jsme měli sto sedmdesát přihlášek, letos kolem šedesáti,“ popsal akademický architekt. Dětí prostě ubývá a vidí to všichni. A proto je optimalizace žádaná i nenáviděná. „Určitě to bude bolestné, ale také zcela jistě nevyhnutelné,“ míní Dostál.

Pokračování v Učitelských listech.




6 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
21. března 2011 v 16:09  

"Školy" jsou pro rušení G? - Gymnázia asi nsjsou školy. Co tedy jsou?

Luděk Blaha řekl(a)...
21. března 2011 v 16:39  

Pro naši školu by optimalizace znamenala jednoznačné plus,

samozřejmě pokud zruší kteroukoli školu kromě té naší.
Školníci odborných škol budou každé ráno, zaříkávadla mumlaje, zapalovat svíčku, aby si na kraji neuvědomili, že provoz střední všeobecně vzdělávací školy bude nejspíš lacinější než střední školy odborné.

Anonymní řekl(a)...
22. března 2011 v 16:34  

Optimalizace znamená malou domů. Zrušením gymplů by nevznikly zbytné pozemky a budovy k rozkradení.Proto se budou rušit školy s přebytkem skvělých pozemků a domečků. Vo tom to je.

Anonymní řekl(a)...
23. března 2011 v 12:31  

Milá paní řeitelko Laštovičková,
už se těším, jak studenti za zavřených jabloneckých gymnázií budou zaplňovat a zachraňovat vaši školu. To skutečně myslíte vážně?
Petr Kvoch

Anonymní řekl(a)...
25. března 2011 v 8:37  

Paní Laštovičková je jen jedním z dalších manipulátorů, kteří o skutečné situaci buď vůbec nic nevědí nebo manipulují záměrně.

Liberecký kraj vůbec není dalece nad republikovým průměrem v podílu žáků odcházejících na gymnázia.
Naopak, když vycházím z posledních dostupných čísel za rok 2009, má 5. nejnižší podíl odchodů na osmiletá gymnázia mezi 14 kraji a dokonce 2. nejnižší podíl žáků nastupujících do čtyřletých gymnázií.
Zdroj: Kraje, školy, čísla 2009 na http://www.uiv.cz/clanek/9/1799.

Ona vůbec ta představa, že rušení osmiletých gymnázií nějaké jiné školy zachrání je směšná.
Pan Němec, náměstek ministra školství, v Učitelských novinách 11/2011 říká, že je to systémový krok k podpoře odborného vzdělávání.
Cituji: "… Druhý krok je systémový a týká se snížení počtu víceletých gymnázií na úroveň 5% příslušné věkové populace … Díky tomu zůstane na druhém stupni základních škol více žáků, kteří se budou moci rozhodnout o své profesní kariéře.“

Myslím, že pan náměstek, bez obalu a výmluv jasně řekl, o co tu jde. Ale možná by stálo za to, aby si pan náměstek spočítal kolikže vlastně každá SOŠ a SOU získá potenciálních žáků zrušením poloviny osmiletých gymnázií.

Příští rok bude v 5. třídách zhruba 91 000 žáků. 10% z nich je 9 100 žáků. Při 5% se jich ušetří do 9. tříd (za předpokladu, že je nespolknou soukromá gymnázia) 4 550.
Středních odborných škol je 900 (v 1. ročníku mají 2 487 tříd). Tzn. na jednu SOŠku zůstane 5 žáků, tedy 1,8 žáka na třídu (to je tedy určitě nezachrání) a to jen za dalšího předpokladu, že osmiletá gymnázia budou zrušena bez náhrady! Tj., že nebude po čtyřech letech nahrazena jedna zrušená prima osmiletého gymnázia jednou nově zřízenou třídou čtyřletého gymnázia, tedy v případě, že vláda dovolí pokles podílu gymnazistů v populaci k nějakým 15%.

Pokud se pan náměstek domnívá, že je na úkor gymnazistů potřeba zajistit žáky i pro učiliště, kterých je cca 580, pak na jednu odbornou školu zůstanou 3 původní gymnazisté. Na jednu třídu, kterých je celkem 4 544, to je skoro přesně 1 žák. Tak to určitě stojí za to!!!

Pavel

Anonymní řekl(a)...
25. března 2011 v 10:12  

Ze stejného zdroje je dokonce zřejmé, že Liberecký kraj má zdaleka nejvyšší (vysoce nadprůměrný) podíl žáků nastupujících do středního odborného vzdělávání bez maturity (40%).
Podíl absolventů gymnázií na populaci 19-ti letých je dokonce druhý nejnižší v ČR a hluboce podprůměrný (13,2% proti 18,5% v ČR).
Pavel

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.