Na střední školy došel v pondělí dopis CERMAT ke zveřejnění obsahu banky pracovních listů a o změnách v zadání a hodnocení písemné práce z českého jazyka a literatury.
Z obsahu vybíráme:
Zveřejnění obsahu banky pracovních listů ve stavu ke dni 2. února t.r. není rozhodně nic potěšujícího a už vůbec ne
žádoucího. Naším záměrem při budování banky pracovních listů bylo (a stále je) vytvořit pro učitele českého jazyka zdroj
inspirace pro tvorbu „ostrých“ pracovních listů z českého jazyka, podklad pro jejich modifikace do podoby „ostrých“
pracovních listů. V mezním případě jsme očekávali, že někteří využijí pracovních listů z banky i bez modifikací jako „ostrých“
zadání ústních zkoušek. Protože banka pracovních listů má sloužit jako pomůcka interní potřebě učitelů českého jazyka,
nebyl přístup k jejímu obsahu zcela volný a byl omezen na vedoucí pracovníky středních škol. Skutečnost, že někdo
z oprávněných uživatelů banky zneužil zveřejněním jejího obsahu svých uživatelských práv, je nedobré, ve skutečnosti však
podobnému kroku není možno žádným účinným způsobem zabránit. Pokud má obsah banky pracovních listů sloužit cca
osmi tisícům učitelů českého jazyka, není a nemůže být ani do budoucna utajenou, tj. dle dikce zákona veřejně
nepřístupnou informací.
Skutečnost, že se obsah banky pracovních listů stal jejím zveřejněním dostupným všem (včetně Vašich žáků), nemění nic
zásadního na tom, jak jej mohou učitelé českého jazyka využít pro tvorbu vlastních „ostrých“ pracovních listů. Z tohoto
důvodu také CERMAT ve spolupráci s týmem autorů pracovních listů bude nadále doplňovat a rozšiřovat její obsah tak,
aby ke konci března počet pracovních listů v bance dosáhl zhruba dvou tisícovek. Nicméně existuje a bude existovat riziko,
že někdo z oprávněných uživatelů opětovně přesune v rozporu s určením doplněný obsah banky do veřejného webového
prostoru.
Jak je to s bankou pracovních listů z českého jazyka a literatury?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
3 komentářů:
Možná se ani nejednalo o nějaký útok. Spíše bych odhadoval, že nikdo už pořádně neví, která bije.Já osobně už se v tom všem už docela dost dobře ztrácím.
To, co se děje okolo maturit, to už není profesionální organizace, to je masochismus.
Pokud jako učitelka českého jazyka nemám volný přístup do databanky pracovních listů a jsem odkázána jen na zprostředkovaný přístup přes vedení školy, které ale vůbec nemá ponětí o tom, o co v tento moment jde, nemohu na nic spoléhat a stejně si musím pro své studenty připravovat pracovní listy sama.
V databance ostatně chybí 90% titulů, které potřebuji nachystat k maturitě podle svého seznamu.
Nechápu, pro koho jsou tady PL připravovány (polovinu autorů ani na školách neprobíráme, protože nepatří k tomu základnímu, co by měl maturant bezpodmínečně znát!), a nehledě k tomu, že co si nepřipravím sama, tomu málokdy rozumím.
Pracovní listy v databance snad maličko posloužily k inspiraci, jak by asi měla vypadat ústní maturitní zkouška z českého jazyka, a to jen v jejich rozpracované podobě.
Protože jinak všechna prezenční školení ke zkouškám z českého jazyka proběhla na výsost chaoticky, bez jakéhokoli výstupu pro nás učitele, včetně konečných hodnocení výkonů studentů v ukázkách, neboť jsme se nikdy nedověděli, jak by byli tito žáci ohodnoceni oficiálně. Což rozhodně nelze říci o připravenosti prezenčních školení z cizích jazyků, kde jsme byli pokaždé konfrontováni s hodnocením úzkého týmu CERMATu a porovnávali jsme svá hodnocení s etalonem.
Já se nedivím, že už toho měl někdo dost, aby se pořád musel dožadovat nějakého zpřístupňování k bance pomůcek pro svou práci přes prostředníky, kterým to je zrovna v tento moment na obtíž, a tak vyvěsil databanku na webové stránky.
V reálu spolupracujeme češtináři stejně tak, že si známí učitelé z různých škol přeposíláme novinky z databanky e-mailem nebo přenášíme na USB-flash osobně z jiných počítačů, neboť bychom se od svého vedení žádného zpřístupnění také do MZ vůbec nemuseli dočkat a pak bychom mohli splakat nad výdělkem, kdybychom spoléhali, že si z databanky PL před maturitou vytiskneme celý svůj seznam.
Mně osobně zodpovědná a smysluplná příprava jednoho pracovního listu trvá celý den, včetně toho, že si pro sebe zpracovávám podrobné poznámky, co jsem svými podotázkami zamýšlela, abych třeba i za několik let, až tento titul budeme mít zase u MZ s jinou třídou, byla schopná ho opět využít. Asi jsem nemožná učitelka, ale rovněž zjišťuji, že nemohu u maturity zkoušet studenty z rozboru knih, které si znovu nevezmu po letech do ruky a znovu je nepřečtu, nebo aspoň neprolistuji. Nemám tak dobrou hlavu, abych si vše pamatovala celý život po jednom přečtení. Sama jsem svým studentům letos doporučila zkoušku jen na nižší úrovni a to hlavně z toho důvodu, že není v mých silách odpovědně si připravit k letošní MZ nejméně 105 titulů a umět klást u zkoušky cílené otázky k ukázkám, ne k autorům!!!
Já nevím, jestli si vůbec někdo uvědomil, pro koho je to větší zkouška, zda pro studenty nebo pro učitele!? A to si vemte, že učitelé českého jazyka pracují většinou v kombinaci s jiným cizím jazykem, který podléhá rovněž nové státní MZ.
Chystám se, že po této MZ opustím školství po 27 letech, protože už teď mám ze stresu takové zdravotní problémy, které se neslučují se zdravým životním stylem (v pracovním týdnu si mohu dovolit spát tak průměrně dvě hodiny denně, a to ještě v tom lepším případě).
Tahanice kolem MZ vůbec nepřispívají k žádnému klidu na práci. V principu nové maturity podporuji, měly vypuknout už před 10 lety, ale všechny nechutnosti kolem jejich příprav a zbytečné tajnosti, co má být zveřejněno nebo ne, už mě dokonale otrávily.
Jak můžu zodpovědně na něčem pracovat, když nemám ani představu, na čem? A co teprve naši studenti? Chceme, aby neodmaturovali? Já si to tedy rozhodně nepřeji.
Vžijte se do situace vystresovaného studenta, který má na potítku ve dvaceti minutách přelouskat 2 texty a vymyslet si k nim, co bude odpovídat, on přece nemá vyprávět obsah knih, nemá odprezentovat literární historii, to je jen doplněk, když už ho nic nenapadne, jak má pracovat s literární a jazykovou teorií, kterou tady má uplatnit v praxi.
pokračování předchozího příspěvku:
A jestli představa těch, co mají na mysli, že by databanka vůbec pro nikoho před MZ neměla být přístupná a že by i zkoušející učitel měl být vystaven stresu a dostat PL až před MZ, budu první, kdo to vzdává a odcházím ještě před maturitou, protože se přiznám, že toho nebudu schopná, abych mohla pracovat s neznámou pomůckou bez předchozí přípravy, aniž bych si ji kdy přečetla a blíže se s ní seznámila, pochopila smysl otázek, kam směřují, o čem chci diskutovat, jaké myšlenky sledovat a rozvíjet v dialogu se svými studenty.
A nebo pořád ještě nechápu, o čem má být ústní MZ z českého jazyka???
Okomentovat