Vše nasvědčuje tomu, že úspěch Apple iPadů jako technologie se značným výukovým potenciálem je obrovský. Ze všech stran se na nás valí zprávy o tom, jak se v některé škole nebo rovnou v celém školském obvodu rozhodli vybavit všechny své žáky tímto zařízením. Většina producentů výukových materiálů (programů i učebnic) závodí v tom, kdo své produkty ve verzi pro iPad nabídne dříve, tj. umístí je do specializovaného internetového obchodu Apple iTunes, přes nějž se všechny aplikace do produktů jako iPad, iPod a iPhone nahrávají, i když jsou některé z nich zadarmo.
Úspěch Apple vybudil k horečné činnosti konkurenci. Na světové výstavě Consumer Electronic Show 2011
(CES 2011) konané v lednu v Los Angeles se představilo hned několik
nových tabletů, které by chtěly trh sdílet s iPodem. Většina z nich
pracuje pod operačním systémem Android od Google. Nabídka začíná být
opravdu bohatá. Nové výrobky představil Samsung, Toshiba, Dell, ASUS,
Motorola, Acer a další. Microsoft v této oblasti poněkud zaspal,
přestože byl před několika lety vlastně průkopníkem ve vývoji speciální
verze operačního systému pro Tablet PC. I Google s Androidem se zatím
iOS od Applu plně nevyrovná. Ale rychle ho dohání, a k tomu má značnou
výhodu v tom, že má mnohem vstřícnější politiku vzhledem
k přenositelnosti systému na přístroje různých výrobců a k možnosti
volného šíření aplikačního software. Dá se tedy očekávat, že uživatelů
zajímajících se o tablety s Androidem bude rychle přibývat.
Podívejme se na to, co se děje ve třídách, kde jsou tablety používány (dnes typicky iPady). V první řadě je třeba konstatovat, že od okamžiku, kdy je žáci dostanou, projevují o výuku mnohem větší zájem než dříve. Není to jen proto, že jsou obecně již zvyklí přijímat informace v digitální a multimediální podobě. Uvědomme si, že téměř pro všechny naše děti je nejčastěji používanou technologií mobilní telefon. Možná právě proto je jim operační systém iOS, a tím pádem i iPad, tak blízký. Má totiž co do logiky fungování k mobilům velmi blízko.
Politika kontroly nad tím, jaké aplikace se na iTunes dostanou, má sice velké nevýhody, protože umožňuje v případě získání většiny trhu firmě Apple zavést úplný monopol a diktovat si ceny, ale má i své výhody. Pro mnoho škol je velmi příjemné, mohou-li snadno kontrolovat, které aplikace se na žákovských počítačích provozují a jaká data se tam stahují. Zbývá pak již jen (pomocí školního firewallu, přes nějž jsou prostřednictvím wifi připojeni) zajistit, aby se žáci prohlížečem dostali na internetu jen tam, kam smějí, a bezpečnost je zajištěna.
Pokračování na spomocnik.rvp.cz.
15 komentářů:
Jeste nedavno byly opevovane netbooky. Co maji chudaci experimentatori ted delat? Vyhodi je a nakoupi ipady?
Co budou delat skoly za dva roky, az to co je dnes bude prekonano? KDO to zaplati?
1:1 je jako biopaliva.
Netusil
I-pad nei-pad po 20 letech ve školství vím, že dosud nemáme do mnoha předmětů solidní výukový software na běžná PC. Bohužel to není jenom o technice, ale i o náplni, šŤÁVĚ či software, chcete-li.
Netbooky byly opěvovány před cca 4-5 lety, protože se zdály být levným řešením s cílovou cenou 100 USD (tehdy byl kurz Kč/USD kolem 25). Dnešní 7" tablety stojí ve velkém kolem 50 USD. V době internetu snad není otázka výukového software pro každý předmět relevantní.
No tak kupříkladu výuku matematiky, chemie a fyziky na ZŠ nezachrání internet ani náhodou. Není nad dobře zpracovaný výukový software a toho je skutečně pohříchu málo. Sohlasím z názorem, že není vše jen o technice a přidávám, že ani o vahledávání na interneru (zvláště na ZŠ).
Znamená nástup tabletů něco nového pro užití interaktivních tabulí ve školách? Zřejmě Apple se Smart Boardem nepůjde moc dohromady..
Smart a tabuláři jdou do kytek i bez Apple.
Software se stěhuje z desktopů online, online jsou i výuková videa (co třeba http://www.khanacademy.org/). Ale k té M, Ch a F: co třeba GeoGebra, Edison, Newton nebo Algodoo?
Pokud decko neumi na druhem stupni nasobilku, vykratit zlomek a slovo "kratit" pouziva pro nasobeni, jsou vsechny PC/netbooky, tablety, ipady a spol naprosto zbytecne.
NEKDE v zakladnim pristupu a zakladnich znalostech je obrovsky problem, ale v nedostatku IT techniky neni a IT technika nespasi nasi z....... spolecnost.
Netusil
S tím, že se na nás valí nové technologie způsobem, že člověk při vší snaze udržuje krok tak ob inovaci, se smiřme. Možnosti člověka jsou sice omezené a časem se dostaví stav nasycení, ale s tím už si nějak poradímé.
Blbé na tom je, že se pořád najde dost borců, kteří všechny z inovací nevyšilující a na zadek nepadlé kolegy namachrovaně označí za antireformní rakouské uheráky.
Abychom se pak z televize dozvěděli, že pokolení, kterému je při porodu odstřižena pupeční šňůra jenom proto, že bude připojeno přes wifinu, neumí zapnout knoflík nebo něco vystřihnout něco z papíru.
To Janek
GeoGebra, Edison, Newton nebo Algodoo jsou přece vcelku dobře udělaný software, tak proč tak hotujete za internet místo výukových programů. Neodporujete si náhodou?
Napsal jsem: "Software se stěhuje z desktopů online", výukové programy jsou trochu ve skluzu, ale vzhledem k tomu, že se většinou nyní dělají ve Flashi, asi to nebude dlouho trvat (Java applety jsou online už dávno). Internet nejsou jen webové stránky ;-).
"GeoGebra, Edison, Newton nebo Algodoo jsou přece vcelku dobře udělaný software"
Tady jsme si asi nerozuměli. Kolega Wagner měl asi na mysli hlavně ten výukový software, který vede žáka za ruku a nutí ho učit se. Ani ten bych ale úplně nezatracoval. Toto jsou tvůrčí nástroje rozvíjející vlastní myšlení. Jak zde někdo již poznamenal, pro toho, kdo nemyslí, nemají valný význam. Zachránit to může jen zázračný učitel.
Trvám na tom, že každý učitel musí vědět, jak využít technologie ve výuce. Teprve pak se klidně může v případě potřeby rozhodnout, že je nepoužije.
Výborná hračka pro naše studenty za dejme tomu 8 - 10 000. Slouží k rychlému prohlížení internetu s dotykovým displejem. Profesoři nebudou stihat, to si pište.
Zabavit to nemůžou a dokázat vám taky nic nejde. U uspávačů hadů si v hodinách student může pouštět filmy a hrát casual hry.
Oproti Windows 7 je rychlý jak něco. Výhodou je, že tato malá krabička je od učitelského stolku nedohledná a lze ji na dálku zaměnit s kalkulačkou. Ideální by bylo bezdrátové sluchátko, pak není třeba vůbec psát taháky ! Ignorant
Noutbůky, aipody, mobily, připojení k netu, paření her a další výdobytky NE-ŘE-ŠÍM.
My jsme si ve škole hráli s gumou, do které jsme napíchali špendlíky s barevnými hlavičkami a byl z toho scifi tančík nebo jsme hráli křižníky. Nebylo síly, která by nám v tom zabránila.
Jsem učitel, ne Sisyfos.
Na rozdíl od kolegy Brdičky si vůbec nemyslím, že je to vítězství 1:1, ono to 1:1 nemá s technologiemi nic společného, to je o učitelích a přístupu, to ale nemusím Bořkovi vysvětlovat. Digitální propast se bude jen dále otvírat, a to mezi všemi vrstvami celého procesu. (ředitel, učitel, VIP žák, sociálně slabší žák).
Navíc jsem přesvědčen, že vzdělávání neprochází konečky prstů, ale hlavou. Gates sice toto tvrdil dávno, dnes se někteří další technofobové k tomu vracejí, ale já o tom nejsem přesvědčen.
Že se změní využití "klasických" interaktivních tabulí, o tom ale není žádná. Konečně školy docela dost ušetří.... :)
Okomentovat