Výzkumný ústav pedagogický v Praze (VÚP) vytvořil pro učitele už přes dvacet virtuálních hospitací, které jsou k dispozici na Metodickém portálu www.rvp.cz. Učitelé, ale i vysokoškolští vyučující a studenti pedagogiky mají ojedinělou příležitost podívat se, jak probíhá reálná výuka, a využít i odborné stanovisko didaktika.
Virtuální hospitace, tedy videonahrávky skutečných vyučovacích hodin, již třetím rokem připravuje VÚP v rámci projektu KURIKULUM G. Ten je zaměřen na podporu gymnaziálních učitelů, ale virtuální hospitace využívají i učitelé základních a odborných škol. Zajímají se o ně také vyučující a studenti pedagogických oborů na vysokých školách. Virtuální hospitace totiž obsahuje i odbornou analýzu vysokoškolského experta, který komentuje natočenou hodinu z didaktického hlediska. Ke každé virtuální hospitaci následně proběhne také internetová diskuze, které se účastní i vyučující a odborný expert.
Virtuální hospitace jsou zajímavé i pro samotné učitele, kteří se nechají natočit. „Je vidět, že chtějí svým žákům dát co nejvíc a že se nebojí jít s kůží na trh, prezentovat se,“ říká k tomu ředitelka VÚP Stanislava Krčková. Učitel tak získává neobvyklou zpětnou vazbu, protože jednak se může na sebe podívat očima někoho jiného, jednak se seznámí s názory kolegů a odborníků z praxe, kteří virtuální hospitaci zhlédnou.
„Podle našich zkušeností je hodně učitelů, kteří na sobě chtějí pracovat – navzdory tomu, co se dnes o učitelích říká nebo píše,“ konstatuje Alena Hesová z VÚP, která má přípravu virtuálních hospitací na starosti. „A platí to nejen pro ty, kteří se nechají natočit, ale i pro ty, kterým slouží virtuální hospitace jako inspirace pro jejich výuku,“ dodává.
Záznam virtuální hospitace je umístěn spolu s analýzou experta a s autoevaluací vyučujícího na Metodickém portálu www.rvp.cz. Zájemci tu mohou najít i fotografie z natáčení, pracovní listy a prezentace a právě zde probíhají i diskuze o zveřejněných hodinách. „Využití Metodického portálu jako komplexního média tak účinnost a dopad virtuálních hospitací ještě násobí,“ zdůrazňuje Hesová. „Zároveň učitelé využíváním nástrojů Metodického portálu přirozeně rozvíjejí svoje IT dovednosti a znalosti,“ doplňuje.
V rámci projektu KURIKULUM G budou připravovány další virtuální hospitace až do konce letošního roku.
VÚP: Podpora učitelů: už více než dvacet virtuálních hospitací
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
2 komentářů:
První, co mne napadlo, je, že více než dvacet hospitací za již třetím rokem práce není věru špatný počin.
A vzápětí, na kolik asi tak peněz vyjde jedna hospitace. Ale ne vše je měřitelné svými náklady.
Určitě je to zdroj inspirace a aktéři zaslouží ocenění za odvahu. Třetí otázkou pak ovšem je, kolik vyučovacích hodin z týdenního úvazku je průměrný učitel schopen vyšperkovat tak, aby mohl nésti kůži na trh.
Vzpomínám si, když jsem učil na základní škole, na jednu hodinu matemetiky, kdy jsem zamýšlel s dětmi na začátku nakreslit pár náčrtků krychle a kvádru v různých pozicích vůči sobě a pak se zabývat nějakými výpočty v tomto směru. Načež se ve dveřích objevil ředitel, že se jde podívat do výuky. Dodržel jsem svoji zásadu, že přítomnost nikoho není důvodem k nějakému pedagogickém třeštění a zapínání veškeré dostupné didaktické techniky a držel se původního plánu.
K svému nemalému údivu jsem zaznamenal, že si děti soustředěně kreslí a tak jsem je nechal, a než jsem se nadál, hodina byla pryč.
Při rozboru, nebo jak se tomu říká, mi ředitel sdělil, že mu hodina přišla docela nudná. Pak jsem si vyčítal, že jsem mu neporadil, aby si kreslil taky. Ale když jsem jej pak potkal coby inspektora, došlo mi, že by mu to nejspíš nedošlo.
A teď si říkám, že takovou hodinu by asi vúp do svojí sbírky nezařadil.
Tak to máte pravdu, pane Blaho, nezařadil. Víte proč? Protože jsou tam všechno pouze modelové hodiny z gymnázií. Když se na to dívá učitel základky, musí se cítit jako býk drážděný rudým hadrem. S takovými dětmi, to se to předvádí...Jestli to někde ve škole jde, tak promiňte, ale pro mě a naši školu jsou ty ukázky z hlediska práce a aktivity žáků opravdu pouhá virtuální realita.
Okomentovat