Připomínky a náměty Asociace pedagogů základního školství k Dlouhodobému záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy

čtvrtek 3. února 2011 ·


Oblast kurikulární  reformy:

  1. doporučujeme stanovit povinné očekávané výstupy ve 3. ročníku – tedy pevně stanovit, co se mají děti naučit
  2. rozhodně souhlasíme s povinnou angličtinou jako 1. cizím jazykem, doporučujeme ji metodicky podporovat již od 1. ročníku
  3. doporučujeme nezpracovávat modelový školní vzdělávací program (zjednodušeně řečeno „osnovy“), dát školám k dispozici několik příkladů ŠVP, typově rozdílných, odborně posouzených Českou školní inspekcí
Oblast evaluace:


  1. před zavedením testování v 5. a 9. ročníku:
    1. provést kontrolu a opravu cílů vzdělávání dětí v jednotlivých oborech v Rámcovém vzdělávacím programu (očekávaných výstupů) – nejsou všechny správně formulované, neobsahují vždy vše, co se následně objevuje např. i v mezinárodních testech TIMMS
    2. k těmto cílům dopracovat přesné požadavky – tedy minima toho, to musí žáci zvládnout (evaluační výstupy - standardy)
    3. k nim začít zpracovávat vzorové testy, poslechová cvičení, ústní i praktické zkoušky, … (evaluační nástroje), dát je na internetu k dispozici učitelům
    4. posunout pilotní testování alespoň na dobu, kdy budou zpracovány tyto požadavky pro 3., 5. a 9. ročník, minimálně do června 2012, kdy bude v celé republice 5. ročník učit dle ŠVP, ideálně do června 2013, kdy bude i 9. ročník pilotních škol učit dle ŠVP
  1. posílit význam „průběžného hodnocení“ – připravit pro učitele baterii testů a jiných typů „zkoušení“ (evaluačních nástrojů) tak, aby učitelé mohli průběžně ověřovat znalosti a dovednosti dětí a mohli hned volit nápravu
  1. zajistit, aby s výsledky školy pracovali pouze pedagogicky fundovaní odborníci (výsledky školy k dispozici pouze škole, předkládá je ČŠI)
Oblast profesního rozvoje učitelů:


  1. zajistit, aby součástí studia učitelství 1. st. byla angličtina s didaktikou
  2. vypracovat kariérní řád pro pedagogy, kariérní postup propojit s nárokovým zvýšením platu
Oblast struktury vzdělávací  soustavy:


  1. stabilizovat právní prostředí pro fungování málotřídních škol (eliminovat nebezpečí zavření školy při přechodném snížení počtu žáků)
  2. snížit výukové povinnosti ředitele málotřídní školy
  3. umožnit ředitelům málotřídních škol zaměstnat alespoň na malý úvazek administrativního pracovníka (dnes takový ředitel často koná činnosti ekonomky, mzdové účetní, hospodářky, někdy i školníka či uklizečky)
  4. snížit podíl žáků odcházejících na 6 a 8 letá gymnázia na 5% (nikoli na 10% jak navrhuje ministerstvo)
Návrh modelového školního řádu:


  1. věnovat vážnou pozornost problematice chování žáků (viz návrhy opatření z Konference APZŠ k chování žáků)
  2. právně ošetřit návrh modelového školního řádu a vydat ho (např. jako jednu z možných variant)

V Praze dne 29. 1. 2011


Republiková  rada Asociace pedagogů základního školství ČR

1 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
4. února 2011 v 21:54  

Vinu za to, že nemáme žádná data pro vyhodnocování výsledků žáků, nese bývalé vedení ministerstva školství, které zrušilo program ověřování výsledků žáků v pátých a devátých ročnících (prováděl ho ÚIV v letech 2004-2008). Proto je české školství řízeno naslepo, aniž by bylo zřejmé, jakých výsledků žáci dosahují a jaké efekty měly minulé zásahy do systému. Ptejme se: Komu prospělo, že tyto testy byly zrušeny? Překážely někomu v jeho komerčních aktivitách? Proč to bylo veřejnosti a iniciativám jedno? Je přece jasné, že v systému bez zpětnovazebních informací, zejména v systému decentralizovaném, se nůžky mezi školami a mezi regiony budou dále rozevírat...

Převzato ze serveru rvp.cz (citace: D. Dvořák, téma Strategie testování)

Nemáte na tomhle zavrženíhodném přístupu k informacím a snaze vše ututlat také svůj podíl, vážení kolegové z Asociace pedagogů?? Přinejmenším jste celá dlouhá léta mlčeli!

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.