- doporučujeme stanovit povinné očekávané výstupy ve 3. ročníku – tedy pevně stanovit, co se mají děti naučit
- rozhodně souhlasíme s povinnou angličtinou jako 1. cizím jazykem, doporučujeme ji metodicky podporovat již od 1. ročníku
- doporučujeme nezpracovávat modelový školní vzdělávací program (zjednodušeně řečeno „osnovy“), dát školám k dispozici několik příkladů ŠVP, typově rozdílných, odborně posouzených Českou školní inspekcí
- před zavedením testování v 5. a 9. ročníku:
- provést kontrolu a opravu cílů vzdělávání dětí v jednotlivých oborech v Rámcovém vzdělávacím programu (očekávaných výstupů) – nejsou všechny správně formulované, neobsahují vždy vše, co se následně objevuje např. i v mezinárodních testech TIMMS
- k těmto cílům dopracovat přesné požadavky – tedy minima toho, to musí žáci zvládnout (evaluační výstupy - standardy)
- k nim začít zpracovávat vzorové testy, poslechová cvičení, ústní i praktické zkoušky, … (evaluační nástroje), dát je na internetu k dispozici učitelům
- posunout pilotní testování alespoň na dobu, kdy budou zpracovány tyto požadavky pro 3., 5. a 9. ročník, minimálně do června 2012, kdy bude v celé republice 5. ročník učit dle ŠVP, ideálně do června 2013, kdy bude i 9. ročník pilotních škol učit dle ŠVP
- posílit význam „průběžného hodnocení“ – připravit pro učitele baterii testů a jiných typů „zkoušení“ (evaluačních nástrojů) tak, aby učitelé mohli průběžně ověřovat znalosti a dovednosti dětí a mohli hned volit nápravu
- zajistit, aby s výsledky školy pracovali pouze pedagogicky fundovaní odborníci (výsledky školy k dispozici pouze škole, předkládá je ČŠI)
- zajistit, aby součástí studia učitelství 1. st. byla angličtina s didaktikou
- vypracovat kariérní řád pro pedagogy, kariérní postup propojit s nárokovým zvýšením platu
- stabilizovat právní prostředí pro fungování málotřídních škol (eliminovat nebezpečí zavření školy při přechodném snížení počtu žáků)
- snížit výukové povinnosti ředitele málotřídní školy
- umožnit ředitelům málotřídních škol zaměstnat alespoň na malý úvazek administrativního pracovníka (dnes takový ředitel často koná činnosti ekonomky, mzdové účetní, hospodářky, někdy i školníka či uklizečky)
- snížit podíl žáků odcházejících na 6 a 8 letá gymnázia na 5% (nikoli na 10% jak navrhuje ministerstvo)
- věnovat vážnou pozornost problematice chování žáků (viz návrhy opatření z Konference APZŠ k chování žáků)
- právně ošetřit návrh modelového školního řádu a vydat ho (např. jako jednu z možných variant)
V Praze dne 29. 1. 2011
Republiková rada Asociace pedagogů základního školství ČR
1 komentářů:
Vinu za to, že nemáme žádná data pro vyhodnocování výsledků žáků, nese bývalé vedení ministerstva školství, které zrušilo program ověřování výsledků žáků v pátých a devátých ročnících (prováděl ho ÚIV v letech 2004-2008). Proto je české školství řízeno naslepo, aniž by bylo zřejmé, jakých výsledků žáci dosahují a jaké efekty měly minulé zásahy do systému. Ptejme se: Komu prospělo, že tyto testy byly zrušeny? Překážely někomu v jeho komerčních aktivitách? Proč to bylo veřejnosti a iniciativám jedno? Je přece jasné, že v systému bez zpětnovazebních informací, zejména v systému decentralizovaném, se nůžky mezi školami a mezi regiony budou dále rozevírat...
Převzato ze serveru rvp.cz (citace: D. Dvořák, téma Strategie testování)
Nemáte na tomhle zavrženíhodném přístupu k informacím a snaze vše ututlat také svůj podíl, vážení kolegové z Asociace pedagogů?? Přinejmenším jste celá dlouhá léta mlčeli!
Okomentovat