Jana Bradley píše: Když jsem před nějakými patnácti lety přijela do USA jako au-pair, těšila jsem se, že se na vlastní oči seznámím s jiným školským systémem. Byla jsem čerstvou absolventkou speciální pedagogiky, za sebou jsem měla pedagogickou praxi ve speciální třídě pro děti se specifickými vývojovými poruchami učení, praxi v pedagogicko-psychologické poradně a diplomovou práci na téma specifické poruchy čtení a psaní.
Z článku v Evropských rozhledech vybíráme:
Chvíli mi trvalo, než jsem pochopila, že chlapec se učí číst prostřednictvím globální metody čtení. O globální metodě čtení jsme se sice učili na VŠ, ale v praxi jsem si ji nedokázala představit. O výuce tvořivého psaní a kreativního formování písmen jsem nic nevěděla teoreticky ani prakticky a absence didaktiky psaní mě šokovala. Každý týden chlapec přinesl ze školy papír se seznamem deseti slov, která se měl naučit číst a gramaticky správně napsat. Slova byla vybírána nikoliv na základě fonetických podobností, nýbrž podle sezónní aktuálnosti. V říjnu se trénovalo psaní slov souvisejících se svátkem Halloween (např. dýně, strašit, maska), v listopadu se učila slova související se Dnem díkuvzdání (indián, Amerika, kukuřice, krocan). Chlapec se učil globální metodou čtení fotograficky si zapamatovat uvedená slova, aby každý týden uspěl ve školním testu a všech 10 slov správně napsal. Přiznám se, že jsem byla z celého systému výuky zmatená a rozčarovaná, ale přizpůsobila jsem se mu. Snažila jsem se systém pochopit, ale spíš jsem vnímala jeho nedostatky. Najednou jsem začala oceňovat dokonale propracovaný a didakticky funkční systém výuky čtení a psaní v ČR, sentimentálně jsem postrádala všechny ty písanky, plnicí pera, sešity a slabikáře s možná hloupými, ale foneticky smysl dávajícími větami typu „Máma má maso“.
O deset let později jsem se ocitla v americkém vzdělávacím systému profesionálně. Došlo mi, že ten chlapec, o kterého jsem se kdysi jako au-pair starala, nebyl dyslektik ani dysgrafik, ale byl obyčejným produktem systému, který upustil od didaktiky psaní a fonetickou metodu čtení nahradil metodou globální.
Přečtěte si: Výuka psaní v USA
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
2 komentářů:
Já nevím, ale jak si představujete, že by to v angličtině fungovalo, když jejich obrázky jednotlivých písmenek skoro nikdy neodpovídají správně vyluzovaným zvukům v daném slově?
To není tak úplně pravda. Souhlásky se v angličtině vyslovují téměř vždy stejně a samohlásky se foneticky dělí na krátké a dlouhé. Angličtina se foneticky vyučovat dá, a velmi efektivně. Anglická slova podléhají fonetickým pravidlům a cizí slova (třeba původně z latiny) se dají učit prostřednictvím nácviku pochopení základních kořenů a prefixů.
Okomentovat