Encyklopedická fakta se v českém školství stále považují za důležitější než schopnost kritického myšlení a uvažování v souvislostech. Vyplývá to z analýzy českého vzdělávacího systému, kterou v pondělí představili členové Národní ekonomické rady vlády (NERV).
Jiří Táborský píše ve zprávě agentury MediaFax.cz:
Problém se však netýká jen vysokých škol. Nutné je podle analýzy reformovat i základní školy, a dokonce i předškolní vzdělávání. "Současné diskuse o reformě a reformní úsilí jsou příliš soustředěné na alternativní formy hlídání dětí. Nedostatečná pozornost se věnuje zdokonalování standardní, desítkami let ověřené institucionální formy předškolní výchovy (školky a jesle) a kvalitě předškolní výchovy samotné," píše se ve zprávě.
Přečtěte si: V českém školství se upřednostňuje znalost faktů před myšlením, kritizuje NERV
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
5 komentářů:
Školství skutečně rozumí naprosto všichni. Samozřejmě taky všichni víme ( nebo nevíme ? NERV? ), že základy učiva se žáci musí naučit. Bez znalostí základů čtení, psaní, počítání není možno vyvozovat, odvozovat, hodnotit, sebehodnotit,... vůbec nic. Asi proto to nazvaly generace před námi "základní" škola. Schopnost kritického myšlení, analýzy a syntézy, uvažování v souvislostech,..to je skutečný cíl již několika generací pedagogů. Stačí si přečíst libovolné dějiny pedagogiky. Cesty k tomuto vysněnému cíli jsou ovšem různorodé. To byl ale tedy výkon této skupiny poradců - NERV, kolik toto "přemýšlení" stálo se raději ptát nebudu. Ignorant
Naprostý nesmysl. Inovovat naše předškolní vzdělávání... Lepší by snad bylo nechat ty lidi pracovat a stále nereformovat reformované reformy. Naše předškolní vzdělávání je pro mnohé západoevropské státy snem. Děti zde nejsou jen hlídané, jak je tomu jinde. Mnohé se teprve zde naučí mluvit... Výuka je metodicky dobře promyšlená a učitelky jí věnují také hodně práce. Kolik kroužků mají děti ve školkách, s jakými programy se zde pracuje - např. Metoda dobrého startu... Nejsem učitelka z MŠ, ale jejich práce si velmi vážím. Stejně tak si myslím, že 1. stupeň ZŠ je u nás velmi dobrý. Na 2. stupni bych asi nějaké rezervy našla, ale omezit výuku na práci s informacemi?! Proč dnes děti neumí pořádně psát? - nikdy se pořádně neučily pravidla pravopisu - vše šlo jen jaksi mimochodem - přiřazovat, vyhledávat... Stejně tak je to i s násobilkou v matematice a předpokládám, že podobné to je i v jiných předmětech. A to proto, že učitel, který vyžaduje od žáka něco nazpaměť je považován za jakéhosi staromilce, který nedrží krok s novými trendy v pedagogice. Takže prosím, přestaňte reformovat a nechte nás pracovat!
Jana
Co se myšlení v předškolním vzdělávání týká, měli by se kriticky zamyslet především rodiče, a to sami nad sebou, a do školek posílat svoje ratolesti vybavené základními hygienickými návyky a především pravidly slušného chování.
Pokud by to tvrzení o upřednostňování faktů bylo pravdivé, pak by to znamenalo přinejmenším, že:
1. ve školách neakceptují vlastní vzdělávací programy a že
2. bychom měli na ulicích potkávat adolescentní samohybné encyklopedie.
Také se zapomíná: že ZŠ jsou školy "zbytkové", inkluze a heterogenita žákovských kolektivů je až neúnosná, že bakalář nemůže a n ebude učit třeba 3 až 4 předměty (oborově příbuzné) najednou, atd. ... (NERV = blbci z VŠE) ...
Úpěnlivě podtrhuji příspěvek Jany a hlavně poslední větu. Na školství se přiživuje již příliš mnoho supů. Doporučení MŠ: Zrušit řadu rádoby pedagogických ústavů, center etc.Jsou kontraproduktivní z hlediska ekonomického i odborně pedagogického.
Jinak k rozvoji myšlení opakuji výšeuvedené. Myslet logicky můžeme jen tehdymáme-li nějaké znalosti. Přirovnal bych to k obecné psychologii: počitek, vjem, myšlení. Pokud vím, že latinsky "patientia" znamená trpělivost, lehce si od tohoto slova odvodím kdo je to pacient.Anebo "discipulus" = žák, nemusí mi nikdo říkat jaký vztah by měl být ve výuce /výchově/ mezi objektem a subjektem tohoto procesu. Tím netvrdím, že neexistuje vzájemná interakce. Ta existovala i v antice a byla možná na vyšší úrovni než v současnosti, přestože by to mělo být naopak.Zapomíná se zde na absenci motivace-postoupit dále a překonávat potíže.
Okomentovat