Přečtěte si: V českém školství se upřednostňuje znalost faktů před myšlením, kritizuje NERV

pondělí 28. února 2011 ·

Encyklopedická fakta se v českém školství stále považují za důležitější než schopnost kritického myšlení a uvažování v souvislostech. Vyplývá to z analýzy českého vzdělávacího systému, kterou v pondělí představili členové Národní ekonomické rady vlády (NERV).

Jiří Táborský píše ve zprávě agentury MediaFax.cz:

Problém se však netýká jen vysokých škol. Nutné je podle analýzy reformovat i základní školy, a dokonce i předškolní vzdělávání. "Současné diskuse o reformě a reformní úsilí jsou příliš soustředěné na alternativní formy hlídání dětí. Nedostatečná pozornost se věnuje zdokonalování standardní, desítkami let ověřené institucionální formy předškolní výchovy (školky a jesle) a kvalitě předškolní výchovy samotné," píše se ve zprávě.

5 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
28. února 2011 v 21:46  

Školství skutečně rozumí naprosto všichni. Samozřejmě taky všichni víme ( nebo nevíme ? NERV? ), že základy učiva se žáci musí naučit. Bez znalostí základů čtení, psaní, počítání není možno vyvozovat, odvozovat, hodnotit, sebehodnotit,... vůbec nic. Asi proto to nazvaly generace před námi "základní" škola. Schopnost kritického myšlení, analýzy a syntézy, uvažování v souvislostech,..to je skutečný cíl již několika generací pedagogů. Stačí si přečíst libovolné dějiny pedagogiky. Cesty k tomuto vysněnému cíli jsou ovšem různorodé. To byl ale tedy výkon této skupiny poradců - NERV, kolik toto "přemýšlení" stálo se raději ptát nebudu. Ignorant

Anonymní řekl(a)...
28. února 2011 v 22:43  

Naprostý nesmysl. Inovovat naše předškolní vzdělávání... Lepší by snad bylo nechat ty lidi pracovat a stále nereformovat reformované reformy. Naše předškolní vzdělávání je pro mnohé západoevropské státy snem. Děti zde nejsou jen hlídané, jak je tomu jinde. Mnohé se teprve zde naučí mluvit... Výuka je metodicky dobře promyšlená a učitelky jí věnují také hodně práce. Kolik kroužků mají děti ve školkách, s jakými programy se zde pracuje - např. Metoda dobrého startu... Nejsem učitelka z MŠ, ale jejich práce si velmi vážím. Stejně tak si myslím, že 1. stupeň ZŠ je u nás velmi dobrý. Na 2. stupni bych asi nějaké rezervy našla, ale omezit výuku na práci s informacemi?! Proč dnes děti neumí pořádně psát? - nikdy se pořádně neučily pravidla pravopisu - vše šlo jen jaksi mimochodem - přiřazovat, vyhledávat... Stejně tak je to i s násobilkou v matematice a předpokládám, že podobné to je i v jiných předmětech. A to proto, že učitel, který vyžaduje od žáka něco nazpaměť je považován za jakéhosi staromilce, který nedrží krok s novými trendy v pedagogice. Takže prosím, přestaňte reformovat a nechte nás pracovat!
Jana

Luděk Blaha řekl(a)...
28. února 2011 v 23:27  

Co se myšlení v předškolním vzdělávání týká, měli by se kriticky zamyslet především rodiče, a to sami nad sebou, a do školek posílat svoje ratolesti vybavené základními hygienickými návyky a především pravidly slušného chování.

Pokud by to tvrzení o upřednostňování faktů bylo pravdivé, pak by to znamenalo přinejmenším, že:
1. ve školách neakceptují vlastní vzdělávací programy a že
2. bychom měli na ulicích potkávat adolescentní samohybné encyklopedie.

Anonymní řekl(a)...
1. března 2011 v 17:54  

Také se zapomíná: že ZŠ jsou školy "zbytkové", inkluze a heterogenita žákovských kolektivů je až neúnosná, že bakalář nemůže a n ebude učit třeba 3 až 4 předměty (oborově příbuzné) najednou, atd. ... (NERV = blbci z VŠE) ...

Anonymní řekl(a)...
1. března 2011 v 19:48  

Úpěnlivě podtrhuji příspěvek Jany a hlavně poslední větu. Na školství se přiživuje již příliš mnoho supů. Doporučení MŠ: Zrušit řadu rádoby pedagogických ústavů, center etc.Jsou kontraproduktivní z hlediska ekonomického i odborně pedagogického.
Jinak k rozvoji myšlení opakuji výšeuvedené. Myslet logicky můžeme jen tehdymáme-li nějaké znalosti. Přirovnal bych to k obecné psychologii: počitek, vjem, myšlení. Pokud vím, že latinsky "patientia" znamená trpělivost, lehce si od tohoto slova odvodím kdo je to pacient.Anebo "discipulus" = žák, nemusí mi nikdo říkat jaký vztah by měl být ve výuce /výchově/ mezi objektem a subjektem tohoto procesu. Tím netvrdím, že neexistuje vzájemná interakce. Ta existovala i v antice a byla možná na vyšší úrovni než v současnosti, přestože by to mělo být naopak.Zapomíná se zde na absenci motivace-postoupit dále a překonávat potíže.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.