Čeští žáci jsou podprůměrní. Vyplynulo to ze zprávy PISA zpracované Organizací pro ekonomickou spolupráci a rozvoj, která porovnává výsledky žáků 65 zemí světa v oblasti čtenářské gramotnosti, matematiky a přírodních věd.
Z článku Petra Hýla na Ekonom.iHNed.cz vybíráme:
Při svém pobytu v Číně bývám svědkem, jak naprostá většina studentů chodí na doučování, často o víkendech.
Výuka je založena na výkladu vyučujícího, postrádá jakoukoli interakci. Děti se učí nazpaměť, což mají dobře natrénováno z cvičení čínských znaků. Samostatné řešení problémů, rozvoj kritického myšlení, hledání řešení, kreativita či týmová spolupráce jsou neznámé pojmy.(...)
Totéž potvrzuje poslední výroční zhodnocení obchodního prostředí, které vydává EU-čínská obchodní komora. Uvádí, že evropské společnosti by uvítaly inovaci čínského školského systému a zavedení kurikula orientovaného na praxi. Musejí totiž své čínské zaměstnance nákladně přeučovat.
Testování znalostí je nepochybně důležité pro řízení resortu školství. Nesmí se však stát smyslem výuky na školách. Žáci se pak podobně jako v Číně stanou výbornými vyplňovači testů, kterým budou chybět dovednosti pro praxi a znalosti nedokážou uplatnit.
Přečtěte si: Směřujeme k čínskému modelu učení?
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
CLIL
(18)
cloud
(22)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
prezentace
(66)
Přijímačky
(216)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
Škola21
(3)
školství
(2922)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
6 comments:
Pan Hýl smontoval dohromady holinky i hodinky, protože obojí se přece natahuje, ach jo…
Chvályhodnou snahu našeho hyperpotentního pana ministra zjišťovat výstupy jednotlivých stupňů vzdělání napadl pan Hýl Cimrmanovským úkrokem vlevo. A své vývody odůvodňuje tím, že přece ani ti v PISE první Číňané nejsou se svým školstvím spokojeni.
Ježkovy voči! Učil ten člověk někdy?! A ve kterém století?!
Petr S.
Problém je však v tom, že našim studentům VŠ, SŠ a žákům ZŠ od 8. ročníků tento čínský způsob velmi vyhovuje. Přemýšlet nad nějakým problémem se jim chce míň a míň a očekávají, že jim učitel vše strčí pod nos na stříbrném podnosu a oni se to jen nabiflují. Proč kupříkladu začíná být u nás problém s matematikou? Protože tam je právě nutné přemýšlet! A ještě jedna zkušenost z učitelské praxe. Děvenka, která u mne na ZŠ vždy byla mezi 3 až 4 ve fyzice, se přišla pochlubit, že na gymnáziu má z fyziky za 1. Na můj dotaz, kde je zakopaný pes, jsem dostala následující odpověď: Prostě jim stačí, když jim to odvykládáme a nikdo nás neotravuje otázkami proč? a zdůvodni? tak, jak to bylo u vás paní učitelko zvykem
Postřehy p. Hýla jsou správné. Otázka je, kam to s námi půjde dál. Obávám se, že dojedeme na lenost, pohodlnost a průměrnost našich špatně vychovaných dětí. Jak velké procento nevzdělaných jedinců (i kdyby měli diplom, to ještě neznamená vzdělání) může jedna středoevropská ekonomika unést?
Budeme dovážet mozky v Východu?
Číňané dopadli v testech čtenářské gramotnosti PISA mnohem lépe než my, v některých oborech už jsou ve vědeckých výstupech před Američany a v ostatních strmě stoupají. Jejich ekonomika se téměř s jistotou stane nejsilnější ekonomikou světa. Posílají sami své vlastní kosmonauty na svých vlastních lodích do kosmu. Vyvinuli své vlastní mezikontinentální rakety, mají jaderný program. A teď do toho přichází jakýsi Hýl ze země, kde žáci dopadají v mezinárodním srovnávání poněkud hůře a začne vykládat, že Číňané se vše biflují nazpaměť a samostatný úsudek a kreativita je jim cizí. A v tom spatřuji podstatu problému. U nás se pořád jen kecá o kompetencích, o tom, že učit se nějaká fakta nazpaměť nemá smysl, že žáci mají hlavně umět prosazovat svůj názor a dávat si věci do souvislostí. A za tímto klišé, které nikdy nikdo detailně nevysvětlil, se schovává pokles schopností našich žáků. Místo aby se učili, vyjadřují své žádnou znalostí podložené názory a dávají si věci do souvislostí. Jsou tedy potom výborní v praxi. Považte, že si středoškolák sám umí přečíst návod na použití šamponu a dát si věci tak dalece do souvislostí, že si šamponem myjí vlasy a nikoliv třeba lepí papír, nebo krmí křečky. Ono by se mělo konečně přestat šaškovat kolem vágních kompetencí navržených lidmi s humanitním vzděláním, u nichž si nejsem jist, zda vůbec tuší, co to znamená dát si věci do souvislostí a opravdu pochopit nějaké tvrzení. Nejsem si ani jist, jak dalece se dá schopnost dávat správně věci do souvislostí naučit. Pokud téměř vůbec, mělo by se naše školství opět soustředit na učení a probírání a procvičování látky a ne na vágní klišé. Ostatně nikdy jsem nepotkal nikoho, kdo by o sobě tvrdil, že si neumí dát věci do souvislostí, zato ale spoustu lidí, kteří věděli, že neumí matematiku. A v tom je zakopán celý pes. Prostě klasický marketing - vlk aby se nažral a koza zůstala celá. Blbeček aby se mohl cítit jako inteligent a přitom zůstat blbečkem.
Prominte, ale zase si pletete pojmy s dojmy.Aby si mohl dát žák pojmy do souvislostí, musí jim rozumět. Tedy si něco zapamatovat a něco se naučit. A to je ta tragédie. Napřed musí být znalost a teprve pak aplikace. Nelze to přehazovat.
K nám na školu (SOŠ a SOU) chodí děti po ZŠ, které nerozumí základním českým slovům natož odborným pojmům. Jsou to ty intelektově slabší a ze znevýhodňujícího prostředí, kterým měla reforma pomoci.
V důsledku "moderních metod" jich začíná být většina.Žáci jsou nevzdělavatelní. Nemají krátkopdobou paměť. Nejsou schopni zopakovat delší větu. Učitel s nimi musí v jejich 15letech začínat skoro od začátku, ale stejně to nemají šanci dohnat.
Takže přestaňte všichni už teoretizovat a zapírat realitu a podívejte se jak to s dětmi skutečně vypadá.
Nepomůže debatovat co dělají soudruzi v Číně, když vám hoří dům, ale je potřeba nebát se práce a hasit.
mira.k@centrum.cz
...dojedeme na lenost, pohodlnost a průměrnost našich špatně vychovaných dětí....., ANO, BOHUŽEL, NEZADRŽITELNĚ k tomuto stavu směřujeme...
Post a Comment