Půl roku po jmenování do funkce, v době kdy premiér Petr Nečas provádí inventuru práce svých ministrů, se šéfovi resortu školství Josefu Dobešovi podle kritiků podařilo svůj úřad téměř rozvrátit.
Z článku na zpravodajském portálu Aktuálně.cz vybíráme:
"Nevím, s kým chce pan ministr svoji manažerskou modernizaci realizovat: pokud si totiž mohl vybrat mezi reformnějším názorem a názorem letitých konzervativních manipulativních úředníků, vybral si neomylně ty druhé a kohokoli dalšího postupně vytlačil," říká k tomu Michaela Marksová Tominová (ČSSD), která úřad opustila dva měsíce po nástupu nového ministra.
Přečtěte si: Školství pod Dobešem: Ministerstvo paranoie a chaosu
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
13 komentářů:
Tak myslím, že to jsou příliš silná slova. Neříkám, že se pan Dobeš sem-tam nějakého přehmatu nedopustí... Přesto jsem přesvědčená, že změny které prosazuje, jsou nutné. Je tady x let připravovaná státní maturita, do které se napumpovala spousta peněz, pro kterou se proškolila spousta učitelů... Je tady velký úbytek žáků na středních školách... Je tady nulová motivovanost žáků na ZŠ se učit - takřka každý se dostane, kam chce... Je tady přebytek vysokých škol. Studuje se ve zkrácených formách a vysokoškolského vzdělání dosahuje již prakticky takřka každý zájemce, který má peníze... Ve školách chybí peníze na pomůcky, na počítačové vybavení, na osobní ohodnocení, a i základní plat učitele - hlavně zkušeného učitele s praxí - dosahuje jen úrovně průměrného platu v zemi. Na druhé straně je tady spousta soukromých firem, které na školství velmi dobře prosperují - ať už organizují různá, často zbytečná školení pro učitele, nebo různé zkoušky, testy, srovnání či evaluace pro žáky nebo celé školy. Že se s tím snaží ministr něco udělat, nesvědčí o jeho paranoi, ale o tom, že si je problémů ve školství vědom. Na druhé straně vyvolává strach mnoha lidí, kteří se bojí o své zaměstnání nebo o svůj dobrý byznys. A tak se vyvolávají bouře ve sklenici vody, mediální štvanice a tlačí se na jeho odvolání...
Jana
Souhlasím s Janou!
Že se s tím snaží ministr něco udělat
CO?????
Zkuste, prosím, paní Jano, uvést pár příkladů dobré praxe.
Jediné snad, co oceňuji, je to, že mají začínající kolegové skoro stejný plat jako my dosluhující.
Ano, Jano! Pan ministr se opravdu snaží o cosi. Ale pořád jaksi nechápu některé počiny pana ministra:
1. Pracovní listy k maturitám - proč jich bylo třeba takové množství, když byly jen ukázkové, kdo tyto "ukázky" platí? Proč kolegové nyní rychle, asi zdarma, mají tvořit nové pracovní listy,...
2. Odměny slečny Machálkové
3. Jak může slečna Machálková zastávat tuto funkci se svým (ne)vzděláním - studenti VŠ J. A. Komenského studují také ve Starém Hrozenkově a věřte, že tato VŠ, zde u nás na Moravě, nemá pověst prestižní VŠ.
4. Uráží mě slova, že odborníci z praxe mají dle pana ministra nárok na vyšší plat než já - studovala jsem matematiku na přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity - a nyní kdokoliv, kdo vystudoval cokoliv při zaměstnání na jakési soukromé vysoké škole má být lépe ohodnocen jako já? Jen proto, že je Ing. managementu sportu a cestovního ruchu, případně volného času, či jiných kravin,...
Fakt nechápu,...a mohla bych pokračovat,...
Pan ministr šlape na paty hlavně sám sobě (můj táta by řekl, že si se.. do vlastního hnízda).
Nemá páru ani o školství, ani o manažmentu..
Dělá si z vlastních úst doslova kanál – prosazuje dokonalou aprobovanost pedagogů a na řídící či jinak klíčové funkce obsazuje mj. nevzdělance a fašouny.
Je těžce paranoidní; každou pitomost z médií musí důkladně a ze všech stran dementovat na webu MŠMT, takže tam člověk už pomalu nic odborného nenajde - udělal tak z webu MŠMT svůj vlastní BLOG, na který mu (ovšem za velké peníze nás všech) píše kravinizmy tým PR pracovníků. A to často ještě velmi špatnou češtinou...
Vůbec se nevěnuje koncepcím: už měl být např. hotový a ve vládě schválený Dlouhodobý záměr ČR 2011 - kde sakra je tento důležitý dokument, Dobeši?! Školský zákon Vám nic neříká? Fuj!!!
Petr S.
To Luděk Bláha:
Za přínosné považuji např.
1. zavedení státní maturity - časem pak snad i přijímání na VŠ podle této zkoušky a ne podle testů Scio
2. zavedení testů na ZŠ, časem použití výsledků testů v 9. třídě místo přijímaček na SŠ
3. omezení počtu tříd na gymnáziích, který již neodpovídá demografickému vývoji ani znalostem přijímaných žáků
4. sloučení poloprázdných SŠ
5. chystaná reforma přípravy budoucích učitelů na VŠ
6. připravované snížení počtu VŠ a změna způsobu jejich financování
7. v době, kdy u všech státních zaměstnanců došlo k poklesu tabulkových platů, učitelé zůstali přinejmenším na stejné úrovni, někteří si výrazně polepšili
8. připravované omezení zbytečného "papírování" pro ředitele škol (např. autoevaluace, školské rady)
9. příprava kariérního řádu pro učitele
10. příprava šablon pro čerpání peněz z fondů EU pro ZŠ a SŠ
11. Pan Dobeš je ve funkci pár měsíců - nemůže vyřešit mávnutím kouzelného proutku všechny problémy, které se zde nastřádaly za celá léta.
Jana
To anonym z 25.2.:
1. S těmi pracovními listy nevím - jedná se asi o pracovní listy z českého jazyka. Bohužel učím spíše cizí jazyky a tam problém není. Nějakých 25 listů bylo v bance a my jsme si přesto dělali své, aby více odpovídaly tomu, co učíme a jak to učíme.
2. Odměny na ministerstvech jsou asi v jiných řádech než mezi námi - pěšáky. Mně osobně se zdají rovněž přemrštěné, ale na jiných ministerstvech to vypadalo stejně a nikdo to nerozmazává, což je podivné...
3. S tou funkcí Vám vysvětlením asi neposloužím, ale vím jedno: to, že je někdo velmi schopný chirurg, třeba i vědecký pracovník, neznamená, že bude i výborným ředitelem nemocnice. Totéž platí i pro pedagogy. Myslím, že učím docela obstojně, přesto se domnívám, že jako vedoucí pracovník bych byla dost zoufalá. A jsou lidé, kteří mohou být zoufalí jako pedagogové, ale výborní manažeři - zažila jsem několik neschopných kolegů na místě ředitele - a chlapci vykvetli jako růže (nikdy dříve bych tomu nevěřila). Prostě na manažerskou pozici je někdy spíše třeba více správných osobnostních vlastností než sebelepšího vzdělání.
4. S těmi odborníky z praxe to také moc nechápu - neznám školu, která by pro ně měla nějaká volná místa. Znám ale spoustu škol, kde se budou učitelé propouštět, propouštět, propouštět.
Jana
To anonym z 26.2.:
Nevím, co máte na mysli - předpokládám, že ve školství nepracujete. Platný Školský zákon však máme. Není z roku 2011, jelikož se nepíše na každý rok zvlášť.
Jana
Pro Janu :
Nejhorší je, že ministr "káže vodu a přitom pije víno". To potom může vykládat a přesvědčovat, možná i dobré myšlenky se tam najdou, ale on již prohrál u učitelů nejen jednotlivé bitvy, ale doslova celou válku. Však je přece místopředsedou naprosto nedůvěryhodné politické strany - Věci veřejných. Ti už toho naslibovali a nesplnili. Vidím to jako naprostou účelově vytvořenou stranu, která si začala libovat v korytech. To se věru neodpouští. Ignorant
Paní Jano (26. února 2011 20:56), opravdu jste přesvědčená, že o šablony pro ZŠ (Váš bod 10) se přičinil pan ministr Dobeš? Ty už byly odstartovány před jeho nástupem... (viz např. http://www.ceskaskola.cz/2009/12/jak-to-bude-se-sablonami.html nebo také http://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=167&t=2277&start=0)
Některé další příklady, které jste uvedla, odrážejí v tuhle chvíli špíše jen úsilí pana ministra o získání plusových bodů. Chybí koncepce, věci jsou řešeny ve velkém kalupu, případně řešeny nejsou, jenom se o nich na různých místech řeční. A to si rovněž myslím, že jsou určité Vámi zmíněné kroky potřeba udělat.
Pan ministr (zdá se mi) bohužel na řešení důležitých věcí nemá čas - stará se víc o PR své osoby (on a spolu s ním jeho docela početné PR oddělení), a to velmi neobratně.
Vážená paní Jano, madam,
zjevně toho o školství moc nevíte, když jste nepochopila moji výzvu panu Dobešovi aby dodržoval školský zákon v bodě týkajícím se klíčového koncepčního dokumentu zvaného "Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR".
Vaši neznalost školské legislativy podtrhuje ještě více skutečnost, že zavedení společné části maturitní zkoušky přisuzujete Dobešovi, když ji zavedl již právě ten zákon, který jste zjevně doposud nečetla - zákon č. 561/2004 Sb. - školský zákon.
S pozdravem
Petr S.
Pane Petře, nač ta ironie... Víte, vyjadřujete se dost hrubě, a proto jsem došla k závěru, že pravděpodobně nejste pedagog.
Že státní maturita je součástí zákona, samozřejmě vím. Přesto se ale politikům podařilo státní maturitu stopnout. Prosadil ji až pan ministr Dobeš - přes mnohé snahy ji opět shodit. Ale to Vy všechno víte. Vy chcete spíše jen zničit protivníka. Já s Vámi ale bijovat nechci a nebudu. Domnívám se, že i slona lze vést na hedvábné niti a že člověk často zmůže více dobrým slovem než hrubou sílou - i u žáků. Takže mír?
Jana
Paní Jano,
1. Myslela jsem pracovní listy z českého jazyka. Je jich více než tisíc, asi 1 400ks. A učitelům bylo řečeno, že je mohou použít u maturit. Bohužel se dostaly na veřejnost a instrukce se okamžitě změnily. Prý to byla "ukázka". Tak proč jich bylo tak moc? Asi je nikdo navypracovával zdarma,že?
2. Ke slečně Machálkové nemá ani smysl se vyjadřovat. Ve funkci se střídají lidé jak na běžícím pásu a pan Dobeš na tuto funkci přijme slečnu bez požadovaného vzdělání a navíc těhotnou. Nevím, jak by se pan ministr tvářil, kdyby ředitelé škol dávali přednost středoškolákům, když je přijímají na místa učitelů.
3. Pan ministr má připraven projekt(asi 1,5 miliardy), kdy chce přivést do škol odborníky z praxe a prý jim dá mnohem více peněz, než normálním učitelům. Úžasné! Tak já se mám neustále vzdělávat, nejlépe ve svém volném čase, smolit po večerech ŠVP, psát žádosti o dotace a ...
K těm bodům, co jste sepsala. Část by proběhla i bez pana Dobeše. Školy se u nás slučují již třetím rokem. Část ještě neproběhla.
Tiskem ale proběhla zpráva, že peníze z fondů EU určené pro školství možná poputují jinam,...
Byla bych ráda, kdyby se situace ve školství zlepšila. Zatím ale nejásám,... Irena
Okomentovat