Systém školní výuky se nezměnil takřka několik století. Stále tu máme učitele, kteří skupině žáků stále dokola vysvětlují tu stejnou věc. Efektivnější škola se ale už blíží.
Z článku Karla Javůrka na VTM.cz vybíráme:
Na stránkách Khan Academy se přihlásíte prostřednictvím účtu na Facebooku nebo Googlu a můžete se rovnou pustit do výuky. K dispozici jsou videa a příklady z různých oblastí: přes algebru, chemii, fyziku, ekonomii, astronomii, finančnictví, geometrii až po kapitálové trhy. V současnosti je na webu více než dva tisíce videí, přičemž další přibývají a navíc jsou postupně překládány i do dalších jazyků. Postupem času se počítá i se zapojením dalších odborníků z celého světa.
Už dnes navíc funguje kompletní systém výuky, kdy žák má perfektní přehled nad probraným učivem, za které získává body podle obtížnosti. Pro šikovnější jsou připraveny odměny za vyřešení těžších příkladů, za rychlost a podobně. Systém tak má i hravou formu, kterou studenti jistě ocení.
Po výuce, kterou si díky videu můžete kdykoli zopakovat, zastavit či přehrát určitý úsek znovu, můžete své znalosti okamžitě otestovat na testech. Pokud si nevíte rady s vyřešením příkladu, můžete si postupně nechat poradit pomocí postupných nápověd. To si však systém samozřejmě zapamatuje a v přehledném systému se na grafech a statistikách můžete podívat, kde jste neuspěli, co přesně dělalo problém, kde jste potřebovali nápovědu a kdy jste se co učili.
Statistiky ocení také rodiče, kteří získají přehled o svém dítěti: co se učí, co ho nejvíce zajímá, kde dosáhl nejlepších výsledků či jak se zlepšuje. Pod jednotlivými výukovými videi lze pokládat i otázky, možná je i komunikace s učitelem.
Na videu si prohlédněte oficiální prezentaci Khan Academy.
Děkujeme @PavkaHu a @JitkaRa za tip na článek, podívejte se i na kritickou diskuzi nad článkem s využitím Crocodoc na http://goo.gl/iVyVz, kde se můžete ihned zapojit.
Přečtěte si: Škola budoucnosti: interaktivita a žádní učitelé
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
CLIL
(18)
cloud
(22)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
prezentace
(66)
Přijímačky
(216)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
Škola21
(3)
školství
(2922)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
9 comments:
Tento systém vyžaduje silnou vnitřní motivaci žáka. V budoucnu se však jistě tento způsob rozšíří. Asi se tomu neubráníme. Přinese to určitě sebou mnohé důsledky. Na jedné straně žáky a studenty s obrovskými znalostmi a dovednostmi (ti se budou rekrutovat z řad dnešních nadaných žáků, které slabší žáci ve třídě brzdí) a na straně druhé pak žáky sotva gramotné (to budou dnešní žáci, kteří se bez pomoci učitele a neustálého postrkování k tomu, aby dosáhli alespoň nějakého výkonu, neobejdou). Průměrní žáci se přikloní na jednu či druhou stranu podle nasměrování rodičů.
Otázkou zůstává zda to bude dobře. Já si myslím, že vcelku ano, protože současný systém stejně vychovává spoustu pseudogramotných lidí, kteří se sice ve škole např. naučili číst, ale bohužel to v životě nejsou schopni používat, protože přečtenému textu ať dělají, co dělají nemohou vzhledem ke svým intelektuálním schopnostem rozumět.
Efektivnější škola..? Jak pro koho.
Úlohu školy silně komplikují i změny rodiny. Zmínili jsme se o tom, že dítě potřebuje dlouhodobou péči: ta se ovšem stále víc přesouvá na instituce. Otec (je-li vůbec nějaký v dohledu) a zpravidla i matka jsou přes den v zaměstnání a když se večer vrátí, mívají v hlavě jiné myšlenky. Co dříve zprostředkovala rodina, o to se musí dnes chtě nechtě pokoušet škola. Není k tomu nejlépe vybavena, ale co se dá dělat: někdo to dětem přece předat musí. A tak děti ve školách dostávají najíst, doučují se mluvit, učí se osobní hygieně a měly by se dokonce i vychovávat. S tím vším by si ale škola mohla nějak poradit, kdyby ji z druhé strany neohrožovaly individualistické tendence současných "vyspělých" společností. Vedou totiž k tomu, že se na vzdělávání hledí jako na běžnou službu a na učitelství jako na pouhé zaměstnání, tj. něco, co člověk dělá jen proto, aby se uživil. Ale pokud se takhle snad dá pracovat u továrního pásu, učit ve škole rozhodně ne. Tady končí každá legrace, protože nejde o nic menšího, než o reprodukci společnosti. Kdo ji nedokáže zvládnout - jak víme - vyhyne.
J. Sokol, Antropologie výchovy a vzdělávání, 1999
Ano. Tohle je asi budoucnost školství. Ale nebude to hned. Aby nebylo pozdě. Otázkou zůstává, jestli bude učitel potřeba a co to přinese. Jaký vliv bude mít počítačová výchova na děti od nejútlejšího věku. Budou lidé sedět zavření u PC a jen před dveře jim přiveze dopravník balíček s jídlem?
Budou mít nějaké jiné vzory kromě kybernetických? Nebudou v depresi oproti počítači, který na rozdíl od učitele neudělá chybu(nebo je bude dělat úmyslně).
Bude počítač učit i výchovy? Bude možno postihnout všechny nuance myšlení dítěte a podle toho počítač naprogramovat?
Nepovede to k jisté schématičnosti. Tak jak to prosazují dnešní vedoucí odborníci bez fantazie.
Ono to nebude zase až tak horké. Futuristická blouznění vizionářů na prahu nových věků bývají mnohdy s odstupem času poněkud úsměvná.
O umělé inteligenci například se hovoří už pěkných pár desítek let a zatím nikdo nevymyslel nic lepšího, než je bramboračka našich babiček. Možná tak ještě škatuli plnou diod.
Skvělý příklad toho, jak velký vliv mají vzdělávací technologie na školství. Bez učitelů se jistě neobejdeme, ale vznikají alternativní cesty pro ty žáky, jejichž potenciál škola nedokáže naplnit. V budoucnosti bude takto podporovaná individualizace ještě mnohem silnější. Řídit bude vždy učitel, ale celou řadu dílčích úkolů přenechá technologiím. A ten podíl se bude zvyšovat. Oblíbené politické heslo k této představě se vztahující je "dosáhnout maxima možností u každého žáka".
SCI-FI ? Lidstvo se samo zničí svou arogancí a údajnou nadvládou nad přírodou ve stylu " poručíme větru, dešti". Hodina přírodopisu bude probíhat na PC, ale zvířata a ryby tady nebudou. Problémem budoucnosti bude především nasytit ty miliardy hladových lidí a zajistit jím základní lidské potřeby. Budou chybět suroviny, kovy, energie,.. z čeho vyrobíte PC a jakou energií ho budete napájet ? Myslím že budeme rádi za břidlicové destičky a jako osvětlení možná voskové svíce, či pochodně. A učení bude probíhat frontálně a jen pro část světové populace. Stačí 2 až 3 světové neúrody potravin jako pšenice, rýže, kukuřice a brambor a politické systémy se začnou rozpadata hroutit. Je to až příliš velká hrozba. Ignorant
1. Titulek článku je stejná blbost jako nemocnice bez lékařů, hehehe...
2. Patrně nějaká kolegyně tvrdí v reakci na článek, že: ... musí dnes chtě nechtě pokoušet škola...., NE, nemusí. Pokusy o novou kolektivní výchovu ve školách, přebírání odpovědnosti za rodiče, to je mor !
Pro nejbližší budoucnost by možná stačilo, kdyby tyhle nové technologie posloužily k doučování pomalejších nebo línějších žáčků.
Muselo by se ovšem máknout na motivaci, jak již bylo výše zmíněno. Tak třeba jeden hamburger za každou správnou odpověď by ze stroje vypadl. Myslím, že by obezita nehrozila, odhadovala bych to tak na dvě úspěšné odpovědi za doučovací jednotku..
stejná blbost jako nemocnice bez lékařů
Tak to je naprosto unikátní řešení všech problémů nejen našeho zdravotnictví, ale zdraví populace vůbec.
1. Odpadne problém nespokojenosti lékařů s platy.
2. Nemocnice bez lékařů nemají smysl. Nebude tedy co financovat.
3. Lidé si budou daleko víc hledět svého zdraví a začnou se intenzivně vzdělávat v oblasti prevence.
4. Výrazně se posílí genofond populace.
5. Jen nemnoho lidí se dožije důchodu, což kromě zrušení ministerstva zdravotnictví umožní i zrušení ministerstva sociálních věcí.
Pod vlivem těchto skutečností si lidé uvědomí, že nejbezpečnější silnice jsou silnice rozbité, protože se po nich nedá jezdit rychle. Zrušení dopravní policie provzlíná i do jejích dalších složek a obyvatelstvo se začne starat o svoji bezpečnost svědomitě.
Konečným stádiem rozvoje společnosti bude odstranění všech úrovní státní správy a samosprávy. Politici skončí na smetičti dějin, přestanou schvalovat zákona, chránící všelijaký ksindl, a ráj nastane na zemi.
Ostatně povinná školní docházka mohla být zrušena už v době, kdy byla dětská práce zakázana zákonem.
Post a Comment