Podle společnosti SCIO záměry ministerstva školství na realizaci testování v 5. a 9. třídách ZŠ vzbuzují řadu nezodpovězených otázek. Pokud myslí ministerstvo svůj záměr vážně, musí na ně umět (odborně) odpovědět.
V aktuálním článku SCIO klade několik otázek:
- Jak musí být vybaven tvůrce úloh?
- Kritéria pro výběr úloh budou jaká?
- Jakou metodu použije ministerstvo, aby „děti sedící vedle sebe při testech dostaly každé jinou otázku“ a aby testy byly zároveň porovnatelné pro přijímací řízení?
- Jak MŠMT zajistí, že budou výsledky použitelné v přijímacím řízení, když se bude testovat pouhé „minimum“?
K otázce číslo tři SCIO dodává:
Testování online, kdy každý žák dostane jinou otázku, je v mnoha ohledech lákavý systém, který už v mnoha zemích i v ČR existuje, vyžaduje ovšem mj. že každá testová otázka projde rozsáhlým pilotováním a je opatřena solidními statistickými parametry. Dále předpokládá poměrně náročné programové vybavení a solidní znalosti z oblasti educational measurement, např. znalost Item Response Theory (IRT) a od toho odvozené aplikace metodou Computer Adaptive Testing (CAT). Disponuje tím ministerstvo či jemu podřízené organizace? Pravděpodobně ne – před časem MŠMT zadalo analýzu, ze které ale vyplývá, že připravit takové testování není v silách odborných ústavů MŠMT (více na str. 17 zprávy z realizace projektu Kvalita). Změnilo se něco za tu dobu?
7 komentářů:
Pane Kartousi, nedívejte se pořád do zrcadla, jinak nabudete dojmu, že nikdo kromě SCIO v této zemi testovat neumí. Sice krásně zavalujete státní úředníky řadou anglických termínů, škoda, že neumíte použít jejich české ekvivalenty. Otázky, které kladete, mají vzbudit dojem, že fffšichni kromě vás jsou tupci, na ministerstvu zvláště. Neukolébávejte se takovou myšlenkou, neděláte dobře, Bohumile!
Když jsem v listopadu psal o tom, že v USA byla nová generace testování za 330 mil $ zadaná dvěma konkurenčním konsorciím sdružujícím firmy specializující se na počítačové testování, dělal jsem to proto, aby si každý uvědomil, že taková věc se nedá dělat na koleně (viz http://spomocnik.rvp.cz/clanek/10147/TECHNOLOGICKA-TRANSFORMACE-SKOLSTVI-V-USA-POKRACUJE.html). Představa, že si učitelé sami vytvoří otázky ověřující kompetence, z nichž se bude náhodně vybírat, hodnocení se provede automaticky a výsledky budou věrohodné, je zcela fantastická. Jsem opravdu zvědav, kdo bude mít tu odvahu něco podobného v našich podmínkách realizovat?
1.Jak musí být vybaven tvůrce úloh?
Odpověď:
Tužka, papír (nejméně vhodný je toaletní), pár minut denně a velká pedagogická "skušenosť"
2.Kritéria pro výběr úloh budou jaká?
Odpověď:
Ti, co pošlou úlohy na papíru. Úlohy psané na tom toaletním budou vyřazeny.
3.Jakou metodu použije ministerstvo, aby „děti sedící vedle sebe při testech dostaly každé jinou otázku“ a aby testy byly zároveň porovnatelné pro přijímací řízení?
Odpověď:
Otázky budou stejné. Děti se rozpočítají. Po rozpočítání pak vždy "sudý" žák (nutno vysvětlit, co znamená výraz sudý) zavře oči a čeká. Po rozpočítání pak "lichý" žák (nutno vysvětlit, co znamená výraz lichý) pracuje na počítači na zadaných úlohách.
Po stanoveném čase "lichý" žák (nutno opět vysvětlit, co znamená výraz lichý) zavře oči a "suchý" žák oči otevře, přisttoupí v počítači a pracuje na zadaných úlohách.
Po celou dobu testování však učitel má oči otevřené a "nechrní".
4.Jak MŠMT zajistí, že budou výsledky použitelné v přijímacím řízení, když se bude testovat pouhé „minimum“?
Odpověď:
Nejprve Metodickým pokynem.
V případě, že Metodický pokyn nebude řediteli středních škol respektován, bude vydána novela prováděcí vyhlášky o přijímaání žáků na střední školy.
Je to jednoduché, milý Watsone-Kartousi, jako facka.
a proč to scio tedy na ty chytré nezodpovězené otázky neodpoví? že by nevědělo, jak to realizovat s děravým rozpočtem, když mu to nebudou sponzorovat vyděšení rodiče?
Možná by stačilo. kdyby byly otázky stejné, ale uspořádaly se v náhodném pořadí. Pak by žáci vedle sebe sedící při průměrném dozoru neměli šanci. Nehledě, že na to, že by i na jedné škole mohli žáci vykonat testy po sobě - polovina se učí, polovina testuje apod. Když se hledjí možnosti, tak se určitě najdou.
polovina se učí, polovina testuje apod.
Jako ze Švejka - třetina mančaftu spí, dvě třetiny stojí a dívají se na ně. ...
Ad Simona Carcy: Bude to pro vás těžké skousnout, ani mně to není kvůli nedostatečné konkurenci příjemné, ale Scio v této zemi v současné době opravdu ví o testování nejvíc. V oblasti testování se pohybuji víc než deset let a můžu potvrdit, že kdo nezná odpověď na položené otázky, netuší, která bije.
Okomentovat