Vystoupení poslankyně Jaroslavy Wenigerové.
Vážená paní předsedající, vážení páni ministři, dámy a pánové, nebudu opakovat to, co zde řekl pan ministr či paní předsedkyně podvýboru pro regionální školství Bohdalová. Zaměřím se na konkrétní věci, které se vztahují k návrhu novely školského zákona, která má zrušit maturitní zkoušku.
Musím se přiznat, že když jsem si materiál důkladně prostudovala , tak jsem trochu nevěřila svým očím, protože veškeré paragrafy nebo téměř veškeré paragrafy jsou vyškrtány. Položila jsem si otázku, jak budou maturovat ti mladí lidé, kteří se přihlásili k maturitě někdy na podzim, vše je na školách připraveno a nyní do toho hodíme rozhodnutí o zrušení maturitních zkoušek. Je zde odkaz pouze na vyhlášku, ale každému je jasné, že stávající vyhláška, která byla poměrně hodně připomínkována - a já se netajím tím, že jsem v připomínkovém řízení k ní měla docela i výhrady - určitě nemůže platit. Jaká vyhláška? Ta stará, předlistopadová č. 442 o ukončování studia? Někdo si myslí, že do zahájení maturit stihne Ministerstvo školství vyhlášku, kde vlastně bude určovat vše, co se maturit dotýká? To si tady snad nemyslí vážně vůbec nikdo. A protože nevíme, jak by ta maturita měla vypadat, protože paragrafy jsou vyškrtány, tak si myslím, že je to docela velký hazard. A to slůvko "docela" mohu vypustit.
Některé paragrafy byly vypuštěny a některé paragrafy zůstaly. A i o těch mám pochybnosti. Jestliže vezmu § 80 a bod 1 a 2, to jsou jediné dva body, které zůstaly z § 80, tak tam se dovídám, že ministerstvo odpovídá za přípravu a metodické řízení průběhu maturitní zkoušky, za vedení evidence přihlášek, evidence výsledků maturitních zkoušek. Ministerstvo určuje obsah zkoušek maturitní zkoušky a k tomu vydává a zveřejňuje katalogy atd. atd. Co se upravilo v tomto odstavci? No pouze se zrušila společná část. K čemu se vztahují katalogy? No samozřejmě ke společné části. Kdo ty katalogy bude dělat, když byla zrušena společná část? Takže pro mě tady tento odstavec je docela nesmyslný a v podstatě tam také nemá co dělat.
Cermat - všechny jeho úkoly byly samozřejmě zrušeny, protože se zrušila maturita jako taková, ale zůstává ustanovení, že ministerstvo zřizuje centrum jako státní příspěvkovou organizaci, ale bez jakékoli náplně, pouze v jednom jediném bodě, když se podíváme na individuální zkoušku, tak tam se dovíme, že individuální zkouška bude ta, která bude přihlašovaná na Cermatu.
Nebude, když nebude společná část maturitní zkoušky.
Dále bych zde zdůraznila, že jsem se ještě ráno dívala do posledního znění zákona 561 a znovu jsem se dívala do povinností ředitele školy. Protože tím, že se tady vyškrtne povinnost ředitele školy zajišťovat zdárný průběh maturitní zkoušky a vytvářet podmínky, tak v tom příslušném paragrafu zákona 561 takového zmocnění není. Kdo to bude dělat? Přitom na základě našich ústavních zákonů je jasné, že některé kompetence a povinnosti musí být zmocněny zákonem. To zde prosím není.
Paní Vlasta Bohdalová hovořila o tom, že vlastně tímto jsme zrušili svatý týden. A nevím, jak se na to budou dívat mladí lidé, kdyby to prošlo, že svatý týden mít nebudou. A mohla bych prostě pokračovat dál a dál.
Byla jsem u jednání kolem vývoje, kolem tzv. státní části maturity. Vydalo by to na celý den a rozvinula by se tady diskuse o tom, kdo za to může, kolik to stálo atd. Ale já se domnívám, že my zbytečně přikládáme didaktickým testům takový náhubek, nebo děláme z nich psa bez náhubku, protože, řeknu vám, že když jsem působila jako náměstkyně hejtmana v Moravskoslezském kraji osm let od roku 2003, jsme zavedli program "Kvalita". V tomto programu dnes pokračuje i stávající vedení kraje, které je sociálně demokratické a my jsme zavedli testy už v 9. třídách, v prvních ročnících a dokonce jsme nyní dělali testy ve třetích ročnících maturitních, abychom zjistili přidanou hodnotu školy. Zbytečně ten didaktický test je démonizován. Je to pouze určitá součást celkové zkoušky. A dovolila bych si zde říci, jak je velmi nebezpečné vytrhávat didaktický test z kontextu.
Jistě si vzpomínáte, že pan senátor Chládek zde uvedl větu z didaktického testu na příkladu "Držte se madla". On říká, neví, k čemu to je, a já říkám, že je to nejskvělejší naplnění teorie profesora Grepla o nauce o větě syntax, kdy on vlastně říká, že to není vyjádření nějaké myšlenky, ale vyjádřením postoje mluvčího ke sdělované skutečnosti a že tou skutečností je buď oznámení nebo rozkaz nebo příkaz nebo žádost. To znamená, jestliže já budu chtít po někom - dejme tomu - půjčit tužku, tak já mu mohu říci, dej mi tužku, prosím tě, dej mi tu tužku, buď tak laskav, dej mi tu tužku, nepodal bys mi tu tužku atd. Takže v podstatě v tomto je skryto pochopení syntaxe a pochopení postoje mluvčího ke sdělované skutečnosti. To jenom uvádím jako příklad, že opravdu nemá smysl tady v této síni vytahovat takovéto drobnosti, protože to samozřejmě zkresluje. Takže můj názor je takový, že opravdu tento návrh je velmi nepřipravený, je odbytý, vnesl by do škol chaos, a přesto, že já vím, že i mnozí moji kolegové mají na to jiný názor než já, tak já rozhodně pro tento návrh nebudu hlasovat.
Děkuji za pozornost.
Parlamentní projednávání senátního návrhu zákona na odložení státních maturit dne 4. února 2011 IV.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
CLIL
(18)
cloud
(22)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
prezentace
(66)
Přijímačky
(216)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
Škola21
(3)
školství
(2922)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 comments:
Post a Comment