Parlamentní projednávání senátního návrhu zákona na odložení státních maturit dne 4. února 2011 I.

Saturday, February 5, 2011 ·

Stenozáznam úvodního slova senátora Marcela Chládka.

 Vážená paní předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi, abych v krátkosti uvedl svůj senátní návrh.

Já trošku zajdu do historie, protože tento návrh měl nějaký určitý vývoj. Původně někdy v létě tohoto roku jsem předkládal svůj návrh na odložení státních maturit. Vzhledem k tomu, že většina v Senátu byla proti odložení a vrátila mi tento návrh k přepracování, abych ho přepracoval do podoby úplného zrušení státní maturity z důvodu, že už nevěří, že tento projekt je schopno připravit do nějaké životaschopné podoby, tak jsem opět v září loňského roku předložil návrh na úplné zrušení státních maturit. Pojďme to nazývat státními maturitami, i když je to trošku zavádějící název, protože státní maturity jsou i nyní, byly i v minulosti, mnozí z nás si určitě pamatujete, kdy jsme poslouchali v rozhlase, kdy ministr, nebo ministryně vyhlásili státní maturity rozhlasem, stálo to pár korun a v podstatě maturity byly vyřešené.

Bohužel trošku se nám systém posunul za 14 let přípravy někam jinam, a proto jsem byl nucen předložit tuto variantu návrhu do Senátu. Já bych velice rád podotkl, že Senátem tento návrh prošel napříč všemi politickými kluby, nikdo nebyl proti a jako příklad pro ilustraci uvedu i například pana senátora Bratského, který vystupoval, resp. spíše četl stanovisko Ministerstva školství, a když to stanovisko Ministerstva školství dočetl, tak potom zvedl ruku pro můj návrh.

A nyní velice v krátkosti důvody, které mě vedly k podání tohoto návrhu. První důvod jako takový je mimořádná předraženost tohoto projektu. Já bych velice rád tady vypíchl částku, kterou tento projekt již stá. Jedná se prosím o jednu miliardu korun českých! Jednu miliardu korun českých stál tento projekt a za chvíli si řekneme, co za tu jednu miliardu dostaneme. V rámci této jedné miliardy byly prošustrovány peníze za takové věci, jako je například rozvoz státních maturit za 50 milionů. Slyšíte dobře, rozvoz státních maturit za 50 milionů! A nerozváží to žádná bezpečnostní agentura, ale rozváží to stěhováci. Takže za rozvoz státní maturity stěhováky zaplatíme 50 milionů!

Další částka 300 milionů korun za logistiku. To je také docela zajímavá věc, protože kdo z vás sledoval generální zkoušku, tak největší problémy byly právě s logistikou. Takže já se ptám, kam šly ty desítky a stovky milionů! Ptám se i vlády jako takové, protože hovořila o tom, že udělá audit těchto finančních prostředků. A já bych velice rád znal prostředky, které šly na konkrétní věci, a velice dobře a rád bych znal i prostředky, které byly vyhozeny z okna. Například si myslím, že bývalá paní ministryně Kopicová vyhodila prostředky z okna i tím, že v červnu loňského roku dělala v televizi za státní peníze reklamu na státní maturity.

To jsme se bavili o tom, co to stálo. Nyní, co to bude stát. Každý rok státních maturit, a prosím pěkně, poprosil bych, jestli je tu i pan ministr Kalousek - není tady, tak jenom vzkaz pro něj: Každý rok státní maturity budou stát 200-250 mil. korun českých ze státního rozpočtu. Každý rok! Každý jeden rok! Za současné ekonomické situace vláda tzv. rozpočtové zodpovědnosti škrtá, kde může, škrtá i v oblasti školství, kdy oněch 250 mil. škrtneme na pomůcky, sebereme peníze nepedagogickým pracovníkům, abychom měli na státní maturitu. Já bych opravdu žádal prostřednictvím paní předsedající nepřítomného pana ministra Kalouska, že tady je opravdu prostor pro škrtání a může tady škrtat vesele, jak je jen libo!

Další důvod, který mě k tomuto kroku vede, je administrativní moloch. Státní maturity se staly opravdu administrativním molochem. Původní myšlenka je sice dobrá a zajímavá, ale provedení je prosím velmi zpackané. Co se týká administrativního molochu, tak v podstatě nám tam nesedí celá řada věcí. My jdeme v českém školství od stěny ke stěně. Začneme rámcovými vzdělávacími programy, pak to chceme svazovat a tím bezbřehým svazováním neuvidíme ani na tu konkrétní vodu.

Zároveň státní maturity nám slibují to, co nemůžou splnit. Teď už jdu do konkrétní odborné stránky. Státní maturita nám slibuje, že bude objektivně srovnávat výsledky studentů a výsledky jednotlivých škol. A já se ptám: Je to pravda? Pokud ano, tak já nerozumím některým věcem, které se objevují velice často. Uvedu například jeden příklad. Pro jednotlivé učitele je tam pokyn: tvaroslovné a pravopisné chyby opravte v neúnosné míře. Možná řada z vás se zeptá, co to je ona neúnosná míra, protože každý máme tu neúnosnou míru možná někde jinde. A jako perličku vám uvedu jeden příklad jedné paní učitelky. Tato paní učitelka také nevěděla, co je ona neúnosná míra, a tak se zeptala CERMATu. Pro ty z vás, kteří jste nesledovali proces státních maturit, je to ona firma, která připravuje už několik let státní maturity. A jaká byla odpověď? Přišla jí odpověď: "Vážená paní učitelko, neúnosná míra je taková míra, kterou už nejste ochotna unést." Tak to je ona objektivizace. To znamená, jeden opraví tu práci a tři chyby pro něj je dobrý výsledek, a druhý, který opraví tu samou práci, tak tři chyby bude špatný výsledek.

Zároveň nám slibuje státní maturita, že zvýší úroveň českého školství. Já bych velice rád věděl, jak pouhé testování zvýší úroveň školství. Velice rád bych věděl, jak je možné státní maturitou například zajistit to, jak jsem také slyšel a četl v médiích, že státní maturita naučí děti číst. Prosím pěkně, to už by měly umět dávno! To by neměly dojít až ke státní maturitě.

Když jsem měl teď chvilku a čekal jsem na své vystoupení, tak jsem si četl Parlamentní listy. (Ukazuje příslušný výtisk všem.) A tam pan ministr Dobeš píše, že chce léči české školství. A já bych se velice rád zeptal pana ministra Dobeše, když chce léčit české školství, jestli takovýmto teploměrem (ukazuje běžný rtuťový teploměr) vyléčí - a zde přítomní lékaři mně potom možná v diskusi můžou říci, jestli je to možné, když budete mít jeden takovýto teploměr, jestli vyléčíte těžce nemocného pacienta. Já si myslím, že rozhodně ne! A státní maturita není nic jiného než takovýto teploměr a já se obávám, že ten teploměr je ještě ke všemu rozbitý. Já mám pana ministra Dobeše velmi rád, proto bych chtěl, aby byl léčitelem českého školství, ale mám obavu, že pan ministr bude spíše hrobařem českého školství.

Co se týká zvýšení úrovně českého školství, myslíte si, že úroveň českého školství zvýší a zvedne maturitní otázka, kde je napsáno: Co si myslíte, že je větší? Jedna polovina nebo tři pětiny? Toto je maturitní otázka? Další maturitní otázka. Nevím, co ověřuje. Je tam napsáno: Stojíte v metru, držíte se madla a koukáte na nápis, kde je napsáno: vážení, za jízdy se prosím držte madla - a) příkaz, b) prosba, c) žádost. Já se ptám, k čemu slouží takovéto otázky. Proč to stálo stovky milionů? K čemu je vůbec takováto státní maturita?

Co se týká mého posledního a nejvážnějšího důvodu, tak je to riziko státní maturity jako takové. Kdo z vás sledoval generální zkoušku, tak jste se mohli dočíst, že v průběhu generální zkoušky, a prosím pěkně, abyste dobře poslouchali to číslo, bylo špatně opraveno 12 tisíc testů! Já mám velkou obavu, pokud se toto stane při ostré verzi, že to je nejlepší cesta, jak zrušit celou maturitní zkoušku v tomto roce.

V závěru bych se i rád vyjádřil k jednomu problému, který je velmi vážný a já si ho velmi uvědomuji. Vzhledem k tomu, že ten proces tak dlouho trval, tak chápu, že ten termín už je pro letošní rok velmi problematický. Ale zároveň já jsem ochoten v diskusi, pokud Poslanecká sněmovna takto bude chtít, že samozřejmě to nemusíme vyřešit v tuto chvíli, kdy už rychlík pomalu vyjíždí ze stanice a zastavovat ho holýma rukama. Ale zvažte, jestli opravdu tento předražený administrativní moloch nezastavit pro další následující roky!

Co říci závěrem? Závěrem snad pouze jednu poslední větu. Osobně si myslím, že státní maturita je návod, jak oblbnout celý národ.

Děkuji za pozornost.

0 comments:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.