Které vedlejší škodlivé důsledky málo promyšleného a narychlo připraveného standardu mohou přehlušit přínosnost diskuse? Někteří učitelé v diskusi volají po starých osnovách (byly tak krásně návodné, měli jsme tu jistotu…) – nemáme to brát jako podnět k tomu, aby se standardem co možná pevně sešněrovával průběh výuky?
Když dáme zapravdu těm učitelům, kteří tolik potřebují tu jistotu, to pevné vodítko, ubereme dětem prostor pro učení a rozvoj. Svoboda v metodách, jak se o ní mluvívá, byla svoboda velmi omezená. Pro děti jsou důležitá právě dobrá témata a také dobré aktivity s těmi jejich tématy, jenže každé dítě si cení v tutéž chvíli jiného tématu – toho svého, protože to téma pramení z nějaké jeho poznávací nebo životní potřeby.
To dobře znají ve školách Montessori. Mají dobrý psychologický důvod vést děti k nezávislosti ve studiu.
Jednotné téma, dané osnovami, převálcuje u většiny dětí jejich okamžitou potřebu a připravenost se učit. Vychováváme si odpírače vzdělávání, a zaháníme se tak do stavu, kdy spousta lidí tvrdí, že gymnázia a vysoká jsou jen pro vyvolené. Ovšemže, když jsme ty nevyvolené (co se učí prostě jinak než my učitelé sami) včas odehnali od chuti učit se.
Učitel jistě potřebuje mít jistotu před těmi, kdo nekvalifikovaně posuzují jeho práci. Ale přesným výčtem témat jak ze „zelených osnov“ by si tihle hledači jistot tu svou osobní jistotu kupovali na úkor rozvoje svých žáků. Pokud je standard spojován s vizí testování (a to víme, že je!), hrozí tu zase to, že výuka bude radši „plnit osnovy“, než pomáhat každému z dětí k tomu, aby to v učení dotáhlo tam, kam může nejvýše.
Víte přece, jakou individuální péči učení dětí potřebuje, jak se každé učí jinak, a jaký rozdíl dělá, když žáka neprospívajícího dusíte učivem, nebo když s ním můžete jít kupředu cestami, které mu fungují. To není jen problém dětí s dys- poruchami, že je násilím nikam nedotlačíte. Každý člověk se učí nejlíp, když mu postup výuky „sedne“. A právě tomu bránily staré tematické osnovy, plnění „tematických plánů“. Ve škole se nemá plánovat sled témat, ale má se plánovat, jak a kam až se chceme s těmito žáky dostat. Většina toho, k čemu se máme s dětmi dostat, není „žák se seznámí s…“, ani „žák popíše…“, ale spíše „žák natrvalo porozumí tomu, jak…“ nebo „žák si osvojí dovednost…“ nebo „žák si zvnitřní postoj, že…“
Nad rozmanitostí asi má stát nějaký společný rámec, naše společné přesvědčení o tom, co je to vzdělanost. Ale má to být právě přesvědčení, nikoliv nereflektovaný dojem ani zděděný stereotyp, žádný povrchní soupis témat, o jejichž zařazení do rámce jsme ani neměli možnost přemýšlet, natož ho spolu vyjednávat. Právě u tvorby standardu tohle hrozí – že se do něj vetknou nepromyšlené požadavky. (A že bude sestaven jen zkusmo, značně laicky či málo zkušeně, to je až další reálná hrozba…)
Komu ta opačná pojetí cílů výuky v předminulém odstavci připadají stejná, ten se potřebuje ještě hodně ve své profesi naučit. (A pokud se někomu tyhle obecné cíle navíc pletou s formulacemi tzv. očekávaných výstupů, bude mít ještě hodně práce si to rozmotat.)
Převzato z blogu autora na blogy.rvp.cz.
Ondřej Hausenblas: Čemu škodí uspěchanost v tvorbě standardu?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
9 komentářů:
Standard nestandard nechte nás učit. Učím 25 let a takový blázinec jaký je v současnosti nebyl ani při zavedení množin. Protože rozumný kantor i tehdy pochopil, že množiny nemnožiny 1+1=2. Stejně tak i dnes, kdo umí naučit naučí, a kdo je neschopný nenaučí nic i kdyby se mu o standardech každou noc zdálo a uměl vám je odříkat i kdybyste ho o půlnoci vzbudili.
Standard nestandard nechte nás učit. Učím 25 let a takový blázinec jaký je v současnosti nebyl ani při zavedení množin. Protože rozumný kantor i tehdy pochopil, že množiny nemnožiny 1+1=2. Stejně tak i dnes, kdo umí naučit naučí, a kdo je neschopný nenaučí nic i kdyby se mu o standardech každou noc zdálo a uměl vám je odříkat i kdybyste ho o půlnoci vzbudili.
Tyhle úžasnosti p. Hausenblase by platily, ovšem za podmínek, že:
1. vedení školy si váží svých elementaristů jako rodinného stříbra, všemožně je podporuje (plat min. 30 tisíc hr.) metodicky i lidsky, podporuje co nejužší spolupráci s rodiči žáků.
2. učitel elementarista je plně oddán své profesi, odborně se rozvíjí, je tvořivý, neustrne na vytvořených modelech výuky, dokáže se individuálně věnovat rozdílným typům žáků a řešit jejich problémy v součinnosti s rodinou.
3. má ve třídě 10 - 12 dětí.
Protože realita je ale ve velké převaze případů odlišná, odcházejí na 2. stupeň žáci, kteří se neumějí a nechtějí učit. Jakýkoli standard, osnovy či něco podobného bych okamžitě uvítal - nemusel bych se denně dohadovat, že tohle ještě nemáme brát, tohle nechápeme, tohle se přece učí až ve vyšším ročníku a tohle je pro nás zbytečné.
Pokud mi hrozí omezování, pak určitě ne ze strany standardů či testového hodnocení. ale ze strany žáků a jejich "zasvěcených" rodičů.
Hezky se to čte, jen co je pravda. Ale já bych velmi rád viděl pana Hausenblase v praxi na nějaké dobře vypečené ZŠ - tak 3 roky v běžném učitelském provozu. Nakolik by se změnily jeho teze tváří v tvář dnešním drsňákům na vyšším stupni?
Pane Hausenblasi, někde jsem četl, že jste fundovaným odborníkem na školství. Jak je tedy možné, že jste tak, ale tak dokonale odtržený od školské reality?
Je pozoruhodné, že někteří kolegové, či exkolegové z výzkumných ústavů všeho druhu vůbec neberou v úvahu IQ žáka. Zavání mi to myšlenkou "nepopsané tabule" při narození, kterou výchovou a vzděláváním popisujeme. Sami však víme, že je to nesmysl. Z žáka s IQ 80 prostě gymnazistu neuděláme, bude z něho třeba dobrý kominík, který nikdy nespočítá trojčlenku, procenta budou neznámé slovo, ...Nějaké klíčové kompetence ? Ha-ha.Připadá mi, že skutečně bude třeba "vyhnat jistou část vědátorů do výroby" ( nejlépe II. stupeň ZŠ ).Realita
je totiž docela jiná - ve třídě běžně 30 žáků a z velké části z nich budou dozajista dobří kominíci, zedníci,..a nebo taky při nedostaku žáků na SŠ "úspěšní studenti". To nemluvím o výchovných problémech,...žáci jednoduše kopírují chování české společnosti. Mám obavy, že tady ani žádné standardy nepomůžou. Ignorant
V prvním komentáři stojí: ... takový blázinec jaký je v současnosti ...
Tak blázinec byl vždycky, ale nebylo do něj tolik vidět. Teď se nám z různých portálů do počítače cpe tolik informací, někdo čte i noviny a neodolá televizi ... Zásadní otázky však zůstávají pro školu stejné:
1. Co se má učit - dříve to říkaly osnovy, dnes ŠVP, kam to bylo přepsáno z RVP.
2. Co má žák znát - umět. V RVP jsou rozepsané "očekávané výstupy" ke všem vzdělávacím oblastem i oborům. Ve snaze pojmout výstupy trochu jinak (a použít jinde ve světě obvyklou terminologii) budou výstupy "standardizovány". Ale rád bych připomněl, že na podzim 1995 (více než před 15 lety(!!) vydalo MŠMT dokument Standard základního vzdělávání. Je to trestuhodné selhání všech ministrů, kteří od té doby nechali dokument zastarávat. Ty dnešní tanečky jsme mohli mít dávno za sebou.
3. Mají se znalosti - dovednosti jednotně ověřovat? Zkušenosti z vyspělého světa ukazují, že ano. Ale když se to má honem honem udělat hned, není to věc promyšlená a připravená, nýbrž akce zoufalců.
4. Jak se má vyučovat? To je kardinální otázka a O. Hausenblas podstatné naznačil. Nepochybuji o tom, že je mnoho velmi dobrých škol a také velmi mnoho dobrých učitelů. Ale někde to je bída. Vymlouvat se na děti - žáky nebo na rodiče nebo na dobu je neprofesionální.
Ad anonymní 18:09
kdo umí naučit naučí, a kdo je neschopný nenaučí nic
Nemohl by se zde přihlásit někdo, kdo patří do té druhé sorty? Že bychom mu domluvili a nechal by se proškolit v kurzu p. Hausenblase.
Nemohu si pmoci, ale mám takový dojem, že teoretikové typo O.Hausenblase, Šteffla, Straké, atd jsou původci současného chaosu ve školství.
Okomentovat