MŠMT: Připravované změny v procesech organizace maturitní zkoušky

středa 23. února 2011 ·

Změny ve vyhlášce zatím přesně známé nejsou, podle MŠMT by měla hotová do konce března nebo někdy začátkem dubna.

Organizační změny, ke kterým MŠMT ve spolupráci s CERMAT sáhlo na základě zkušeností z generálky:

Změny v procesech organizace maturitní zkoušky k 1. 1. 2011

Zkušební  dokumentace:
    • V prezenční listině je odstraněno zaškrtávací pole „Účast žáka na zkoušce“.
    • Záznamový arch neobsahuje jméno a příjmení žáka. Pro jednoznačnou identifikaci je na záznamovém archu uveden identifikační kód žáka.
    • Do záznamového archu jsou doplněna tři stavová pole (konal zkoušku, vyloučen, nepřítomen či nedokončil). Zadavatel zaškrtne vždy právě jedno pole.
    • Testový sešit pro písemnou práci z českého jazyka a literatury a z cizího jazyka je rozšířen o volné strany, na které si mohou psát žáci osnovu nebo koncept písemné práce.
Činnosti před zadáváním písemných zkoušek:
    • Každé otevření a zaplombování zásilky se zkušební dokumentací bude zaznamenáno do protokolu s uvedením čísel plomb.
    • Komisař kontroluje obsah obálky se záznamovými archy a prezenční listinou, obálku s testovými sešity a ostatní dokumentací kontroluje namátkově.
Zadávání  písemných zkoušek:
    • Zadavatel nemusí vyžadovat po žákovi průkaz totožnosti, je-li si žákovou totožností opravdu jist.
    • Žáci smějí během zkoušky jíst a pít; žák může opustit učebnu před vypršením časového limitu, ale nesmí se již do učebny vrátit.
    • Záznamový arch pro didaktický test z cizího jazyka pro poslech a záznamový arch pro čtení byly sloučeny do jednoho záznamového archu, který má dva listy (první pro poslech a druhý pro čtení). Stavová pole jsou umístěna na první straně druhého listu záznamového archu a zadavatel zaškrtne příslušné pole („Konal zkoušku“ aj.) až po ukončení subtestu čtení.
    • U písemné práce z ČJL byl změněn postup pro vydání zkušební dokumentace. Zadavatel rozdá testové sešity a po uplynutí času 25 minut na výběr zadání předá žákům proti podpisu záznamové archy.
    • Zadavatel má možnost nechat se vystřídat v učebně školeným zadavatelem – stejný zadavatel však musí zadávat úvodní i závěrečnou část administrace.
Procesy digitalizace zkušební dokumentace:
    • Didaktické testy z cizích jazyků se digitalizují v jedné dávce (záznamové archy, prezenční listina a protokol z učebny).
    • Písemné práce se digitalizují ve dvou dávkách:
    • první dávka: neohodnocené záznamové archy, prezenční listina a protokol z učebny;
    • druhá dávka: záznamové archy po provedeném hodnocení.
    • Hodnocení písemných prací provádí jeden hodnotitel přímo do originálu písemné práce (komisař netiskne kopie záznamových archů písemných prací).
    • Došlo ke změně zpracování odpovědí z didaktických testů u žáků s PUP MZ, kteří nezapisovali své odpovědi standardním způsobem do záznamového archu – komisař již nevytváří kopie záznamového archu žáka; žákovy odpovědi přepisuje pouze jeden zadavatel-přepisovač.
Častá otázka: Odchod maturantů na WC


Odchod maturantů na WC není  povolen. Pouze v případě, že má maturant osvědčení od lékaře, že má zdravotní potíže. V takovém případě mu bude určitě umožněno odejít na toaletu v průběhu zkoušky.

2 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
23. února 2011 v 8:35  

Má-li být schválená začátkem dubna,dá se čekat, že to bude koncem května. Pokud by novela řešila jen tyto organizační problémy, neměl by to být takový problém, i když neustálé přeblombování v přítomnosti ředitele a ŠMK považuji za absurdní, chybí mi tam ještě minimálně trojčlenná ozbrojená stráž. Co když ale změny budou větší, protože spousta věcí - např. termín, kdy žák přestává být žákem školy - je ještě nedořešená? Vždyť maturita již podle současné vyhlášky běží - přihlášky byly podány, témata maturitních prací rozdány, termíny stanoveny, členové komise a předsedové jmenováni. A co školení? Budou zrušeny původní certifikáty a zadavatelé a ŠMK budou přeškolováni? Tohle všechno mělo být přece vyřešeno už před letošním školním rokem, detaily se měly doladit hned po generálce.

Anonymní řekl(a)...
23. února 2011 v 13:06  

"Záznamový arch neobsahuje jméno a příjmení žáka. Pro jednoznačnou identifikaci je na záznamovém archu uveden identifikační kód žáka."

Čili žák, který si nepamatuje svůj kod, klidně bude vyplnovat cizí zaznamový arch. A nebo pak alespon muze rikat, ze to tak bylo, ze si urcite pamatuje, ze na otazku 10 odpovedl A. To bude zmatek

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.