Tím, že bylo na internetu zveřejněno 1400 podpůrných listů pro učitele k ústní zkoušce nové maturity z českého jazyka, nedošlo v žádném případě k úniku ostré verze maturitních otázek! Prohlásil to na tiskové konferenci 11. února ministr školství, mládeže a tělovýchovy Josef Dobeš.
Část těchto pracovních listů byla zveřejněna už před rokem. "Byly připraveny jako podpora pro učitele, aby si podle nich mohli připravit své vlastní podklady pro ústní zkoušku z českého jazyka," vysvětlil ministr a odmítá spekulace o narušení bezpečnosti maturity. "Ostré otázky jsou naopak zabezpečeny tak důkladně, že je to daň za tu obrovskou cenu, kterou nás nová maturita stojí," dodal.
Podle Pavla Zeleného, ředitele společnosti CERMAT, která má přípravu nové maturity na starosti, vytvořili zmíněné pracovní listy sami učitelé středních škol. Jsou soustředěny v databance, ke které mají přístup všichni ředitelé středních škol a jejich prostřednictvím i češtináři. "Došlo vlastně jen k tomu, že si někdo těch 1400 pracovních listů, stáhl a pověsil je na web. My jsme tohle sice nedoporučovali, ale ani podle zákona, ani podle logiky věci se nejedná o žádné tajemství. Tyto pracovní listy proto nejsou nijak zabezpečené. Nebudou tedy kvalifikovány jako informace veřejně nepřístupná," vysvětlil Pavel Zelený.
"Vlastní průběh ústní zkoušky je v podstatě na vyučujících češtinářích. Jde o ústní zkoušku, pracovní listy jsou jen podpůrný materiál," doplnil náměstek ministra pro regionální školství Ladislav Němec.
Dalším tématem konference byly vyhlášky o vzdělávání žáků se speciálními potřebami a poskytování poradenských služeb ve školství. V roce 2007 rozhodl Evropský soud pro lidská práva ve Štrasburku, že je třeba tyto vyhlášky (72 a 73/2005 Sb.) přepracovat. "Když jsem nastoupil na ministerstvo, objevil jsem tyto vyhlášky v šuplíku. Ležely tam od prosince 2009. Zjistil jsem, že tam jsou nevypořádané připomínky s kraji a začal jsem je řešit. Podle Štrasburku je v nich třeba zajistit, aby děti bez mentálního postižení nebyly zařazovány do speciálních škol. Přesně tak jsem k vyhláškám přistoupil. Dnes jsou ve vnějším připomínkovém řízení, aby mohly jít po vypořádání do legislativní rady vlády a mohl jsem je podepsat. Stanovil jsem termín 1. dubna, ale jsem přesvědčený, že to bude dřív,“ řekl k problému Josef Dobeš. Ve vyhláškách bude kromě jiného stanovena nutnost informovaného souhlasu rodiče s umístěním dítěte do speciální školy (i v romštině) a zařazování dětí do těchto škol jen přes odborného psychologa.
Řešilo se také odměňování pracovníků ministerstva. "V reakci na nejmenovaný server jsme zveřejnili platový výměr jedné naší zaměstnankyně. To už je za hranou, ale považovali jsme za nutné to s jejím souhlasem sdělit," prohlásil Josef Dobeš. Podle něj proběhly na MŠMT dramatické personální změny, díky kterým bylo propuštěno 18 procent kmenových zaměstnanců. Došlo tak k finanční úspoře, která byla věnována k osobnímu ohodnocení v podobě kvartálních odměn.
Ministr sám odměňoval náměstky a vrchní ředitele a schválil rozdělení jednotlivých částek na jejich skupiny. Náměstci a ředitelé pak tyto odměny rozdělovali mezi své podřízené. "Nevyžádal jsem si, ani to nehodlám dělat, konkrétní seznam odměňování od jediného náměstka. Nehodlám bourat autoritu těchto lidí. Podle mě si zaměstnanci ty odměny zasloužili," uvedl.
Z důvodu snižování byrokracie dojde od 1. dubna 2011 ke sloučení tří přímo řízených ministerských organizací. V 2. polovině roku se pak sloučí další tři. "Je to krok, o kterém se tady léta mluvilo, a nikdo ho neudělal. Kromě finančního efektu snížíme byrokratickou zátěž ředitelů škol. Průzkumy nám říkají, že ředitelé jsou zatíženi z 80 % byrokracií. Máme tu 17 malých ministerstev, které školy zásobují stejnými otázkami a dotazníky, což je špatně. Proto hodlám tyto podpůrné organizace zeštíhlit,“ dodal ministr.
Ministr Dobeš: Maturitní otázky neunikly!
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
1 komentářů:
V příručce CERMATu Komplexní zkouška z českého jazyka a literatury společné části maturitní zkoušky (Praha 2009)se na str. 19 píše: "Vývoj pracovních listů se může dít trojí cestou, případně kombinacemi jednotlivých cest:„1) kompletní PL připraví škola; 2) škola použije pracovní listy z banky pracovních listů CERMATu; 3) škola využije PL CERMATu jako inspiraci k vlastnímu dopracování.“ 12. 2. cituje Právo pana ředitele Zeleného: „Škola zpracovává pracovní listy na základě seznamů literárních děl, které jí předají žáci do 31. března.“ Pan ředitel se tedy domnívá, že pracovní listy začnou učitelé zpracovávat až v dubnu. Co k tomu všemu dodat...
Karel Lippmann
Okomentovat