Díky jejich prudkému rozvoji a průniku do každodenního života je dnes možné ICT plně využívat i ve výuce. Nové technologie mohou nejen usnadnit žákům pochopení látky, mnohdy dokáží též ušetřit učitelům práci, a to jak při přípravě, tak při opakované prezentaci učiva. Přestože se tomu učitelé občas brání, některé předměty k využití ICT přímo vybízejí. Matematika je určitě jedním z nich.
Pojďme se blíže podívat na jedno takové využití nových technologií
ve výuce matematiky. Představme si postupy zavádění elementárních
funkcí. Pro názornost vezměme např. funkci logaritmickou. Ta se obvykle
zavádí pomocí předcházející funkce exponenciální, která je k ní
inverzní.
Třeba v učebnici Matematika pro gymnázia (Odvárko, Prometheus 2007) je nejprve zopakován pojem inverzní funkce k dané fci. (s řeš. příkladem i s grafy pro funkce: y=2x a y=(1/2)x),
a pak již je logaritmická funkce definována takto: „Logaritmická fce.
o základu a je fce., která je inverzní k exponenciální fci.: y=ax; a je libovolné kladné číslo různé od jedné.“ Po uvedení vlastností funkce následuje procvičování - porovnávání logaritmů (log4749, …), určování definičních oborů, črtání grafů.
Existují však i konstruktivnější přístupy, které při zavádění nové
látky ještě více pracují s žákem. Např. v internetové učebnici http://www.ucebnice.krynicky.cz/Matematika/
jsem se setkal s vysoce zajímavým způsobem zavedení pomocí tabulek a
grafů. Po zavedení logaritmu: „Logaritmus při základu a z x je číslo y
(píšeme y=logax), na které musíme umocnit základ a, abychom získali číslo x (píšeme x=ay),“
následuje procvičování - hledání hodnot logaritmů, práce s tabulkou,
kde jsou exponenciální a logaritmická funkce vedle sebe, a pár příkladů
s vyznačením vztahu mezi x a y. Z tabulky pak je vyvozen vztah mezi
těmito funkcemi (jsou k sobě inverzní). Dále, podobně jako v učebnici
pro gymnázia, črtají žáci grafy funkcí y=2x a y=(1/2)x
a funkcí k nim inverzních. Poté do obrázku zakreslují další
logaritmické funkce rostoucí (a>1) i klesající (1>a>0) a
exponenciální funkce k nim inverzní. Z těchto grafů pak určují
vlastnosti funkce (Df, Hf, monotonie, omezení).
Právě zde mohou nastoupit moderní technologie, které kromě
motivačního a aktivizačního faktoru mohou žákům i učiteli usnadnit
práci, ale hlavně ji zpřesnit, eliminovat chyby v zápisu a úpravě žáků
(na tabuli a následně i v jejich sešitech). A mohou posloužit k větší
názornosti, jejíž důležitost zdůrazňoval již Komenský.
Je-li dostupný počítač, mohou si žáci funkce, jejich vlastnosti a
průběhy doslova „osahat“. K tvorbě, úpravě a vyplňování tabulek hodnot
může posloužit mnoho aplikací, třeba libovolný tabulkový procesor.
Příjemným doplňkem zde může být interaktivní tabule – žáci mohou chodit
zapisovat hodnoty přímo k tabuli, a postupně tak mohou tabulku sami
tvořit. Podobnou hodinu lze realizovat i v klasické třídě, kde je
alespoň jeden počítač s interaktivní tabulí nebo alespoň
s data-projektorem. Bylo by ale asi vhodnější, aby měl každý žák
počítač svůj a mohl si program sám vyzkoušet.
Nejzajímavější pro žáky (a pro jejich aktivizaci) pak bude využití
nějakého programu umožňujícího vykreslování funkcí. Jedním takovým
programem je např. Graphmatica, dostupný ke stažení (k základnímu
použití zdarma) na adrese http://www8.pair.com/ksoft/.
Obrázek vyexportovaný z programu Graphmatica:
Pokračování článku naleznete na spomocnik.rvp.cz.
2 komentářů:
Možná by bylo dobré pro "důkaz" inverzní funkce raději použít místo porovnání tabulek funkčních hodnot spíše nějaké zobrazení. (Že by osovou souměrnost?)
Toho je možné docílit v lepším programu - Geogebra. Je plně volně šiřitelná.
Mimochodem - opravdu k motivaci žáků dělat matematiku pomůže, že budou pracovat na počítači? Nebude pak jejich znalost matematiky stejná jako znalost událostí z minulého dne, když si přečetli pouze titulky zpráv?
O Geogebře jsme psali naposledy v červnu - http://www.spomocnik.cz/index.php?id_document=2493. Máte pravdu, že jsme to měli připomenout.
S těmi titulky je to přesné. Jde o to, jaké prostředky učitel zvolí, cíl zůstává stejný. Dokážete-li ho dosáhnout s tabulí, nezbývá, než vám gratulovat.
Okomentovat