Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Deset základních podmínek pro rozvíjení čtenářské gramotnosti, jak je vnímá Kritické myšlení o.s.
V zemích čtenářsky úspěšných se obecně důvěřuje tomu, že...
- Čtenářskou gramotnost nelze rozvíjet u dítěte, které nepoznalo radostný prožitek z četby. Čím dříve si dítě četbu oblíbí, tím snáz bude rozvíjet čtenářské dovednosti.
- Čtenářská gramotnost je zásadním předpokladem školního i životního úspěchu každého dítěte v naší škole.
- Škola může pomoct každému dítěti, aby se stalo celoživotním nezávislým a přemýšlivým čtenářem - i tehdy, když chybí rodinná podpora.
- Každý učitel je dnes současně učitelem jak svého předmětu, tak i čtení.
- Pomáhá, když před každé dítě klademe vysoké cíle ve čtenářství a čtenářské gramotnosti s ohledem na jeho momentální možnosti a potřeby.
- Pomáhá, když dáváme dítěti najevo neochvějnou důvěru, že s naší pomocí vysokých čtenářských cílů dosáhne.
- Rozvoj čtenářské gramotnosti vyžaduje, aby dítě bylo obklopeno texty a snadno přístupnými rozmanitými knihami.
- Dokud se dítě nestalo čtenářem, musí mít možnost zcela svobodné volby při výběru toho, co chce číst. Teprve potom je čas na kultivaci čtenářství a cílený rozvoj čtenářských dovedností.
- Dítě potřebuje pro rozvoj čtenářství a čtenářské gramotnosti vidět, že dospělí čtou. Doma jsou čtenářskými vzory rodiče a ve škole učitelé.
- Čtení je třeba věnovat čas: jde jak o dostatek času, tak o pravidelnost a četnost příležitostí ke čtení.
Stojí za to i u nás tato výchozí přesvědčení prodiskutovávat, hledat širokou odbornou shodu i publicitu, a pak i možnosti, jak tato přesvědčení uplatnit ve školství - v řízení i ve výukové praxi?
www.kritickemysleni.cz
1 komentářů:
K bodu 10. - Svým žákům občas opakuji:
"Až budete dospělí, čtěte svým dětem pohádky před spaním. Ne pustit CD nebo mp3 a sám se jít dívat na televizi. Najděte si večer tu půlhodinku. Skoro nic není tak důležité."
Tak nějak to začíná...
Okomentovat