Na dnešní tiskové konferenci MŠMT k otázkám standardů pro základní vzdělávání vystoupili ministr školství, mládeže a tělovýchovy Josef Dobeš, náměstek ministra Ladislav Němec, ředitelka odboru všeobecného vzdělávání MŠMT Jiřina Tichá, ale i řada dalších aktérů zúčastněných na tomto projektu. Řada prezentovaných informací byla již známá, ale některé překvapily. Některé body ale stále vyžadují upřesnění a vysvětlení.
Ministr Dobeš zopakoval, že budou testovány žáci základních škol v 5. a 9. ročníku z českého a anglického jazyka a matematiky. Další test bude z takzvaného všeobecného přehledu, kde by se mělo cyklicky měnit zaměření podobně jako v testu PISA. Testování by mělo být především evaluačním nástrojem pro školy a učitele, nikoli pro tvorbu žebříčků škol. Ministr kritizoval, že dosud byl v této oblasti ponechán velký prostor pro soukromé společnosti.
Ředitelka Tichá shrnula dosavadní postup tvorby evaluačních standardů, který zahájily konference 15. října a 4. listopadu 2010. Překvapující byla informace o poněkud mechanickém vytvoření pracovních skupin pro jednotlivé standardy: po jednom zástupci zde mají VÚP, MŠMT a vysoké školy, tři další členové jsou zástupci učitelů prvního i druhého stupně. Zástupci ze škol byli údajně vybíráni tak, aby bylo rovnoměrné pokrytí regionů! Bohužel jsme se nedozvěděli z jakého seznamu učitelů a jakým způsobem. Zásadním argumentem pro testování je skutečnost, že se kromě tří zemí v Evropě testuje všude, bohužel kvalifikované srovnání stále chybí.
Jaroslav Faltýn z VÚP informoval o průběhu online diskuse, která probíhá na portálu diskuse.rvp.cz od 17. ledna. V lednu měla diskuse 25 700 návštěv z 11 600 počítačů a v diskusi bylo zveřejněno 413 příspěvků od učitelů a odborné veřejnosti.
Ministr Dobeš poté zdůraznil, že testování bude elektronické a že ve čtvrtek budou zveřejněny první dvě veřejné zakázky na řízení projektu a na přípravu zadání pro konečného realizátora (pilotáž bude letos na podzim, generálka na jaře 2012 a ostré testování na jaře 2013). Zároveň se budou na základě vybavení škol připravovat parametry pro technické podmínky testování (a tedy i minimální vybavení školy). Školy údajně mohou na vybavení použít i šablony.
To je samozřejmě nesmysl, polovina škol již o projekt z EU peníze školám požádala a druhá polovina stále neví, jaké vybavení by mohla na testování potřebovat (navíc bude podle plánu MŠMT první plošné testování až za dva a čtvrt roku!!!). Není totiž vůbec jasné, jak bude testování probíhat: teoreticky by mohlo probíhat na jednom počítači, u kterého se žáci vystřídají (tento model si můžeme u malotřídek snadno představit), nebo druhým extrémem může být počítač pro každého žáka, pokud budou žáci testováni celostátně v jednom okamžiku.
Ministr Dobeš a náměstek Němec dále uvedli, že testy budou moci tvořit i učitelé, kteří budou placeni. Má jít o vytvoření systému s databází elektronických úloh, které budou sloužit nejen k vlastnímu testování, ale i učitelům v průběhu výuky i žákům pro zkoušení testů jako domácí přípravy. Zde si můžeme položit otázku, jak na podobnou centrální databázi budou reagovat nakladatelé a již zmíněné soukromé společnosti, případně i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Ministr Dobeš i náměstek Němec ubezpečovali, že vše bude konzultováno s právníky a bude to řešit firma, vybraná pro řízení projektu ve výběrovém řízení.
V rámci dotazů novinářů ministr Dobeš uvedl, že výsledky testu v 9. ročníku budou podkladem pro přijetí na střední školu, testy budou proto podle náměstka Němce v dubnu až květnu. Testování proto podporují kraje i hejtmani.
Závěrem se vrátím ještě k argumentu, že se kromě tří zemí v Evropě testuje všude. Podíváme-li se do příručky Celostátní testování žáků v Evropě: Cíle, organizace a využití výsledků, kterou jsme zveřejnili vloni počátkem října, v tabulce na straně 27 zjistíme, že zemí bez plošného testování bylo v roce 2008/9 mnohem více: Rakousko, Nizozemí, Litva, Finsko, Severní Irsko, Lotyšsko, Wales, Skotsko, Španělsko a Lichtnštejnsko. V dalších devíti zemích, mezi které patří i Francie, Itálie či Německo jsou testováni jen žáci 9. tříd. Argumentace MŠMT a paní ředitelky Tiché je tedy podobně zavádějící jako účelově zmanipulované tvrzení MŠMT o státní maturitě z doby před několika lety, podobná maturita jako bude u nás, je totiž jen v dalších třech zemích EU...
Jan Wagner: Testování ano, ale...
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
2 komentářů:
"Ministr kritizoval, že dosud byl v oblasti testování žáků ponechán velký prostor pro soukromé společnosti."
No to mi tedy řekněte, co brání státním organizacím a ústavům (VÚP, IPPP, ÚIV a NÚOV), aby "soukromé společnosti nejen dohonily, ale dokonce aby získaly v této oblasti aplikovaného výzkumu prvenství?
Že bychom dospěli do stádia, kdy stát v jím zřizovaných institucích bude podporovat konkurenční prostředí?
Obávám se, že v našem školství je tomu (už dost dlouho) spíše tak, že stát s vynaložením neuvěřitelných sum peněz od českých i evropských daňových poplatníků konkurenční prostředí likviduje, místo aby ho chytře využíval. Pan ministr v tom jen iniciativně pokračuje a možná, že to ještě dále "zdokonalí".
Mohu posloužit konkrétními příklady, ale nerad bych se opakoval, už jsem je tu porůznu v diskusích uváděl.
Okomentovat