V minulém článku jsem se snažil upoutat pozornost škol na užitečné aplikace, které jim mohou v rámci projektu EU PES pomoci s výstupy a zároveň s organizací projektu. Od tohoto momentu se soustředím na skupinu produktů, které poskytuje společnost Google.
Osobní vstup s využitím historie
Přibližně před třemi lety, jsem Google používal pouze jako vyhledávač na Internetu (poštovní klient Gmail mě neoslovil).
Nicméně na začátku roku 2008 jsem začal pravidelně sledovat vývoj i
ostatních služeb. Vstup do roku 2009 byl již ve znamení "převodu domény
hawiger.cz pod křídla Google Apps Standard". Mým cílem bylo, abychom "v rodině" bezděky testovali možnosti takového řešení.
Ve školním roce 09/10 jsem již díky zlepšujícím funkcím Google aplikací
doporučoval školám, aby zaměřily svou pozornost na balík Google Apps pro školy.
Nicméně jsem stále vnímal dva velké uživatelské nedostatky - správu
skupin (a s tím spojená problematika práv) a především nekompatibilita
osobního účtu Google s tím, který existoval v Google Apps - laicky
řečeno, k něčemu jsem se musel dostat před jedno přihlášení (správa
fotek Picasa), k jinému zas přes jiné (můj web).
Rok 2010 však byl ve znamení výrazné nápravy těchto dvou negativ. Díky
tomu mohu s čistým svědomím říci, že Google aplikace jsou velmi
zajímavým řešením pro školy.
Proč využít Google aplikace?
Výhody:
- poměr cena/výkon je nadmíru příznivá, online aplikace jsou bezplatné, stačí hradit cca 250 Kč ročně za "internetovou adresu" (pokud tak už dávno nečiníte)
- výrazně ulehčíte práci "svému počítačovému správci" a navíc kvůli "webu, mailu a sdíleným dokumentům" nebudete potřebovat server ve škole
- kancelářský balík Googlu umí pracovat i s "Wordem, Excelem a PowerPointem", takže můžete využít i "staré dokumenty" (pravdou je, že některé části dokumentu budou potřebovat dodatečnou úpravu)
- ovládání je nadmíru uživatelsky přívětivé; při takové škále aplikací si příliš nedokáži představit "snadnější" řešení
- systém nemáte pod "svou kontrolou"; s některými nedokonalostmi se budete muset "naučit žít" a některé individuální nápady a úpravy občas musíte oželet.
- počítejte s tím, že bez připojení k Internetu se prostě neobejdete (ani v práci, ani doma a možná časem zjistíte, že ani na dovolené)
- aplikace mají diskutabilní "licenci" o poskytované službě, včetně pořízených dat (zjednoduším-li to, pak je ve stylu "darovanému koni na zuby nehleď")
- jednotlivé aplikace mají určitá "kapacitní" omezení, které stanovuje poskytovatel služby - rozšíření kapacity je pak zpoplatňováno
Zároveň podotýkám, že rozsah použití Google aplikací je plně v kompetenci školy = někdo může chtít využít "vše, co je možné", jinému postačí jen "web a pár mailů".
1 comments:
Díky za upozornění. Já bych dodal formuláře. Formuláře, ze kterých mi hned "vyleze" tabulka výsledků, využívám k testování studentů, k zadávání volitelných předmětů.
Post a Comment