David Hawiger: Google aplikace - proč ano a proč teď?

pondělí 21. února 2011 ·

V minulém článku jsem se snažil upoutat pozornost škol na užitečné aplikace, které jim mohou v rámci projektu EU PES pomoci s výstupy a zároveň s organizací projektu. Od tohoto momentu se soustředím na skupinu produktů, které poskytuje společnost Google.

Osobní vstup s využitím historie

Přibližně před třemi lety, jsem Google používal pouze jako vyhledávač na Internetu (poštovní klient Gmail mě neoslovil).

Nicméně na začátku roku 2008 jsem začal pravidelně sledovat vývoj i ostatních služeb. Vstup do roku 2009 byl již ve znamení "převodu domény hawiger.cz pod křídla Google Apps Standard". Mým cílem bylo, abychom "v rodině" bezděky testovali možnosti takového řešení.

Ve školním roce 09/10 jsem již díky zlepšujícím funkcím Google aplikací doporučoval školám, aby zaměřily svou pozornost na balík Google Apps pro školy. Nicméně jsem stále vnímal dva velké uživatelské nedostatky - správu skupin (a s tím spojená problematika práv) a především nekompatibilita osobního účtu Google s tím, který existoval v Google Apps - laicky řečeno,  k něčemu jsem se musel dostat před jedno přihlášení (správa fotek Picasa), k jinému zas přes jiné (můj web).

Rok 2010 však byl ve znamení výrazné nápravy těchto dvou negativ. Díky tomu  mohu s čistým svědomím říci, že Google aplikace jsou velmi zajímavým řešením pro školy.

Proč využít Google aplikace? Výhody:

  • poměr cena/výkon je nadmíru příznivá, online aplikace jsou bezplatné, stačí hradit cca 250 Kč ročně za "internetovou adresu" (pokud tak už dávno nečiníte)
  • výrazně ulehčíte práci "svému počítačovému správci" a navíc kvůli "webu, mailu a sdíleným dokumentům" nebudete potřebovat server ve škole
  • kancelářský balík Googlu umí pracovat i s "Wordem, Excelem a PowerPointem", takže můžete využít i "staré dokumenty" (pravdou je, že některé části dokumentu budou potřebovat dodatečnou úpravu)
  • ovládání je nadmíru uživatelsky přívětivé; při takové škále aplikací si příliš nedokáži představit "snadnější" řešení
Nevýhody:
  • systém nemáte pod "svou kontrolou"; s některými nedokonalostmi se budete muset "naučit žít" a  některé individuální nápady a úpravy občas musíte oželet.
  • počítejte s tím, že bez připojení k Internetu se prostě neobejdete (ani v práci, ani doma a možná časem zjistíte, že ani na dovolené)
  • aplikace mají diskutabilní "licenci" o poskytované službě, včetně pořízených dat (zjednoduším-li to, pak je ve stylu "darovanému koni na zuby nehleď")
  • jednotlivé aplikace mají určitá "kapacitní" omezení, které stanovuje poskytovatel služby - rozšíření kapacity je pak zpoplatňováno
Shrnu-li to, pak Google aplikace jsou velmi vhodným řešením pro mateřské školy, malotřídky i ostatní základky. Zvláště tam, kde chtějí relativně snadno prezentovat a spolupracovat mezi sebou, přičemž nemají zdroje (lidské, časové i finanční) pro vlastní server a jeho "profesní správu".

Zároveň podotýkám, že rozsah použití Google aplikací je plně v kompetenci školy = někdo může chtít využít "vše, co je možné", jinému postačí jen "web a pár mailů".

Proč nasadit Google aplikace právě teď?


Dle mého soudu je právě projekt EU PES příležitostí, jak za pomoci ICT propojit vytváření požadovaných výstupů s nastartováním základních pravidel spolupráce uvnitř školy. Zároveň mají ředitelé poměrně volné ruce v tom, co a jak zúčastněným lidem zaplatit. Minimálně že se "to učitelé naučí" - navíc s možností vzdělávání buď "online" nebo přímo ve škole. Zároveň je třeba brát v potaz, že učitelé tak budou činit se smysluplným cílem, tj. vypracováním a zveřejňováním výukových materiálů.

Nemálo škol z mého okolí navíc diskutuje o změně stávající prezentace školy (především aktualizaci webu školy) a o novém přístupu ke komunikaci s veřejností (například předávání informací rodičům). 
Za sebe bych pak chtěl taktéž nasměrovat pozornost na žáky a riziko využívání sociálních sítí bez (sebe)kontroly. S využitím Google aplikaci může škola do celého procesu "zatáhnout žáky" a tím je přímo či nepřímo "učit" používat sociální sítě nikoliv na "bezbřehý pokec", ale pro smysluplnou aktivitu založenou na prezentaci své práce a spolupráci s ostatními spolužáky.

To vše získáváte v režimu "za málo peněz hodně muziky". 

1 komentářů:

krtek řekl(a)...
21. února 2011 v 20:48  

Díky za upozornění. Já bych dodal formuláře. Formuláře, ze kterých mi hned "vyleze" tabulka výsledků, využívám k testování studentů, k zadávání volitelných předmětů.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.