Kulatý stůl SKAV a EDUin pojmenoval příčiny i možnosti řešení propadu žákovské populace ve čtenářské gramotnosti.
Kulatý stůl uspořádaný 20. ledna 2011 hledal příčiny propadu čtenářské gramotnosti našich patnáctiletých žáků v šetření PISA, které bylo zveřejněno loni začátkem prosince. Během dvouhodinové debaty účastníci konstatovali, že:
- Čtenářskou gramotnost lze definovat jako schopnost porozumět psanému textu, zabývat se jím, přemýšlet o něm a používat ho k dosažení vlastních cílů, k rozvoji vlastních vědomostí a potenciálu a k aktivní účasti ve společnosti.
- Schopnost porozumět psanému textu se v šetření PISA hodnotí ve třech oblastech: získávání informací, porozumění smyslu a zhodnocení textu.
- České děti jsou slabé především ve vyhodnocování textu a vyjadřování vlastního názoru na něj.
- Výrazně rychleji se zhoršují chlapci než dívky. Už třetina jich má ve schopnosti číst s porozuměním zásadní problémy, které jim způsobí potíže v dalším studiu a pracovním uplatnění.
- Rámcové vzdělávací programy v současné době na rozvíjení čtenářské gramotnosti nepamatují a je třeba je aktualizovat.
- Způsoby, jak rozvíjet ve školách čtenářskou gramotnost každého dítěte, jsou známé, ale chybí fungující systém vzdělávání učitelů, který by jim umožnil si tyto dovednosti osvojit.
- Čtenářskou gramotnost není možné kvalitně učit, pokud se jí nebudou věnovat učitelé všech předmětů. Nelze ji nechat jen na učitelích českého jazyka.
- Neobejdeme se bez základního dokumentu - Národního plánu vzdělávání, jehož existenci předepisuje školský zákon, ale ministři školství ho dosud nepřipravili.
- Deset základních podmínek pro rozvíjení čtenářské gramotnosti, jak je vnímá Kritické myšlení o.s. najdete ZDE.
Videosestřih z kulatého stolu najdete na stránkách www.skav.cz, přímý odkaz ZDE.
V debatě řekli:
Jaroslav Kalous, PedF Univerzity Karlovy: „Žijeme ve velmi příznivé době pro vzdělávací reformu. Sledoval jsem různé země, které reformou prošly, Irsko, Finsko, jižní Koreu, a tam vždy byla nejdříve hluboká krize a pak teprve rychlý vzestup. Takže my už jsme tu první podmínku splnili.“
Ondřej Hausenblas, Kritické myšlení o.s.: „Naše problémy jsou naléhavé, ale nezlepší se, když nebudeme mít Národní program rozvoje vzdělávání, když nebude politická a ideová shoda v tom, o co nám jde ve vzdělávání. Bez toho bude strašně těžko realizovat jakékoli dobré a šikovné postupy, jak zlepšit čtení u dětí, protože se ta opatření roztříští. Také bychom měli přestat říkat, že všechno záleží na učiteli. Pokud pro podporu učitelů nic neuděláme, tak těch pár dobrých bude dál učit dobře a většina těch slabých špatně a budeme zase tam, kde právě jsme.“
2 komentářů:
Proč je to s výukou horor? Čtenářská gramotnost je jen jeden z projevů! Čtěte, ať můžete diskutovat, kolik je to těch procent... (z dnešního tisku):
Na škole je nyní 86 žáků v pátých ročnících. Předběžně zvažuje odchod na víceleté gymnázium 34 z nich. Z nynějších tří tříd tak příští rok zbudou zřejmě jen dvě.
Zdroj: http://plzen.idnes.cz/rodice-tvrdi-ze-skola-nechce-pustit-deti-na-gymnazium-podle-reditele-je-to-nedorozumeni-gtk-/plzen-zpravy.asp?c=A110214_094536_plzen-zpravy_pp
Žádný učitel nemůže konkurovat PC hrám, pořadům v televizi a jiným druhům zábavy. Jako rodič skutečně nemám na své děti čas, prože makám jako šroubek do 19.00 hod. To proto, abych uživil rodinu. Manželka to samé. Učitelé ČJ za 1 vyuč, hodinu skutečně tu šanci nemají. Třída má 31 žáků. Kolik času vyjde na 1 žáka ?
Okomentovat