Všiml jsem si nedávno, že i u nás již hromadné sdělovací prostředky
zaznamenaly skutečnost, že soustavný kontakt s technologiemi má na děti určitý
(pochopitelně hlavně negativní) vliv. Učitelský spomocník o výzkumech tento jev
zkoumajících píše opakovaně. Naposledy na začátku roku 2009 v článku Děti
tráví denně 6 hodin před obrazovkou. Vzhledem k tomu, že novější odhady jsou
na první pohled o hodně vyšší, měli bychom se na ně podívat podrobněji.
Spouštěcím mechanizmem světem se šířících zpráv byl článek v New York Times
z 20.ledna 2010 s názvem „Jsou-li vaše
děti vzhůru, pravděpodobně jsou online“. Byl reakcí na nedlouho předtím
zveřejněnou výzkumnou zprávu Kaiser Family Foundation Generation M2: Media in the
Lives of 8- to 18-Year-Olds. Jedná se o celkem seriózní výzkum, který byl
prováděn v USA během roku 2009 na vzorku 2000 dětí ve věku 8-18 let. Výsledek
předčil všechna očekávání. Stejný výzkum byl realizován již potřetí (1999, 2004,
2009) a ukázalo se, že nárůst je, hlavně díky mobilním zařízením, opravdu
obrovský. Zde jsou hlavní výsledky, jak je zpráva uvádí:
Oproti výše citovanému britskému výzkumu, který pracoval s daty získanými v roce 2008 a vyčíslil celkový čas kontaktu dětí s různými technologiemi podporovanými medii na téměř 6 hodin denně, je tento o rok novější a týká se nikoli britských, ale amerických dětí. Celkový čas ve studii Kaiser Family ovšem již v roce 2004 přesáhl 6 hodin. Nyní se dostal na neuvěřitelných 7 hodin a 38 minut. Pro novináře hledající co nejsenzačnější sdělení je ještě mnohem zajímavějším číslem o dva řádky výše celkový čas, kdy media na děti působí. Ten totiž do výsledku zahrnuje multitasking, tj. fakt, že dochází k současnému působení více různých medií najednou, a příslušným způsobem celkový čas zvyšuje. Pro rok 2009 je to o 29 % víc, tedy 10 hodin a 45 minut. To už lze v bdělém stavu dítěte skutečně hovořit o téměř nepřetržitém působení, což musí nutně mít určité následky. Písmenka v indexu u výsledků se týkají shody v reliabilitě. Naše obecné závěry žádným způsobem neovlivňují.
Pokračování naleznete na spomocnik.rvp.cz.
4 komentářů:
do výsledku zahrnuje multitasking, tj. fakt, že dochází k současnému působení více různých medií najednou
Tím máte patrně na mysli standardní stav, který zaregistrujeme při vstupu do dětského pokoje:
- televizor se stáhnutým zvukem,
- z repráků nějaká hudba,
- jedna ruka oklikává web,
- druhá píše esemesky a
- lehce pojašený potomek tvrdí, že dělá domácí úkoly.
Pak se ovšem můžeme bez problémů dostat k časům nad dvacet hodin a kam se hrabe Emerika.
Existuje podobná studie u nás? Mluví se o tom, že máme nejvyšší počet mobilů "na hlavu".
Jediné, o čem vím, je Informační společnost v číslech 2010 Českého statistického úřadu - http://www.czso.cz/csu/2010edicniplan.nsf/p/9705-10. Co, dělají děti sice nezkoumají, ale i tak jsou ta čísla docela zajímavá. Dovíte se, že použití počítačů a internetu se u mládeže blíží ke 100%. Čili nic moc překvapivého.
V roce 2009 (10?) dělal výzkum Median. Pamatuju se, že v prměru žák 7. třídy stráví s medii (bez mobilu) víc času než ve škole.
Okomentovat