Výtah ze zajímavé diskuze na webu Educational Technology Debate rozebírající možnosti uplatnění technologií formou 1:1 ve školách nejen v rozvojových zemích.
Educational Technology Debate
je zajímavá iniciativa snažící se vyvolat výměnu názorů na možnosti
využití vzdělávacích technologií v rozvojovém světě. Podporuje ji UNESCO a infoDev
(program Světové banky pro technologické inovace). Zúčastní se jí celá
řada špičkových odborníků z celého světa. Funguje to tak, že se vždy na
určité období určí téma, a všichni se k němu vyjadřují a reagují na
sebe navzájem. V minulosti již bylo probíráno mnoho záležitostí – třeba
Konfigurace počítače pro vzdělávání, Výukové hry, Mobilní vzdělávání, Stará a nová gramotnost, Vzdělávací technologie doma ad. Předposledním ukončeným tématem bylo v lednu diskutované ICT ve vzdělávání, teď právě běží Vzdělávání učitelů.
Většina příspěvků by byla hodna podrobnějšího zkoumání. Pro
tentokrát se ale podíváme na problematiku vyvolanou říjnovou diskuzí na
téma OLPC v Jižní Americe.
Ukázalo, s jakými potížemi se potýkají země vybavující v režii nadace
OLPC své žáky plošně počítači XO. Děje se tak již nejméně 3 roky.
Učitelský spomocník se tomuto projektu věnuje dlouhodobě – např. Projekt OLPC na začátku roku 2008, Bitva o koncepci 1:1 pokračuje bez nás!, Program OLPC stále pokračuje, Stane se Uruguay díky počítačům dalším Finskem?
Není pochyb o tom, že tato iniciativa je opravdu hodna našeho zájmu.
Jedná se o obrovský experiment, který by měl ukázat, jaký přínos pro
zlepšení životních podmínek chudých lidí v rozvojových zemích může mít
sebevzdělávání prostřednictvím počítače. OLPC sice vybavuje zároveň
s žáky i učitele, ale jaksi předem předpokládá, že jejich schopnost
počítače používat může být v mnoha případech značně omezená a děti
tudíž budou často nuceny možnosti, které jim technologie a internet
poskytují, objevovat samy. Že je něco takového za jistých specifických
podmínek možné, již dříve dokázal například profesor Mitra (viz Co vidíme v díře ve zdi?).
Web OLPC sice přináší celou řadu příkladů dobré praxe v podobě foto-reportáží (Stories),
ale nezávislých a věrohodných informací o tom, jaký má projekt OLPC ve
skutečnosti dopad, je i po 3 letech stále dost málo. Jednu poměrně
kritickou zprávu přinesl již v roce 2009 David Hollow z Etiopie (viz Současné problémy s implementací vzdělávacích technologií).
Mnohem zajímavější vývoj však má OPLC v Jižní Americe, kam jsou
počítače dodávány ve 100 tisícových sériích. Možná proto se student
Vídeňské technologické univerzity Christoph Derndorfer
v létě 2010 rozhodl, že se s výsledky masivního vybavování žáků
základních škol počítači XO ve třech jihoamerických zemích (Uruguay,
Paraguay, Peru) seznámí osobně. Svá zjištění publikoval právě
prostřednictvím Educational Technology Debate.
Poračování naleznete na spomocnik.rvp.cz.
Bořivoj Brdička: Debata o vzdělávacích technologiích nejen v rozvojových zemích
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
CLIL
(18)
cloud
(22)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
prezentace
(66)
Přijímačky
(216)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
Škola21
(3)
školství
(2922)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 comments:
Post a Comment