V naší demokracii stále převládá autoritativní styl řízení lidí. Příkazy, zákazy a dogmata ovlivňují životy malých dětí, ale i mnoha dospělých. Nesmyslná diktatura autorit panuje na školách a velmi často v zaměstnání a my skláníme hlavu. Proč, když nemusíme?!
Vliv Montessori pedagogiky se v ČR začal projevovat počátkem 90. let a zásadami otevřené výuky řídí 18 mateřských škol, 9 základních škol a v přípravě je střední škola. Na Pardubicku aplikuje Montessori základní škola Na rovině v Lázních Bohdaneč.
Alternativní škola, neboli škola hrou, se snaží o přiblížení učiva formou hry, diskuse, problémových úkolů a podobně. „Stejně jako na jiných školách se i zde plní osnovy schválené MŠMT“, zdůrazňuje ředitelka ZŠ Na rovině Pavlína Václavíková. Výchovné metody Marie Montessori ale respektují osobnost dítěte , snaží se oprosti od odměn a trestů a odmítají principy neefektivní stádnosti. „Až na tělocvik a hudebku skutečně nemáme frontální výuku (tj. když učitel mluví na celou třídu a všichni žáci dělají a musí dělat totéž)“, říká učitelka Jana Hrázská.
Tato alternativní metodika je založena na nejsilnějším hnacím motoru – na vnitřní automotivaci. Škola Montessori nepoužívá klasickou stupnici 1-5, ale slovní hodnocení. Legislativa dává na vybranou a hodnocení slovem má podle učitelů mnohem větší vypovídací hodnotu než známky. Hodnocení má charakter osobního dopisu dítěti a dává mu na vědomí, že výsledky ve škole jsou jeho záležitostí, že se učí pro sebe, ne pro rodiče.
Motto: V dítěti leží osud budoucnosti. Kdokoli si přeje úspěšnou společnost, musí chránit dítě a pozorovat přirozený způsob jeho jednání. Dítě je tajemné, silné a obsahuje v sobě tajemství lidské povahy. Kdokoli si přeje následovat moji metodu, potřebuje pochopit, že nesmí uctívat mne, ale sledova dítě, jako svého učitele.“ (Maria Montessori)
Ve školním vzdělávacím programu a v rozvrhu jsou předměty sloučené a pojmenované tak, aby vyhovovaly systému Montessori. Například prvouka, vlastivěda, apod. se učí propojeně formou projektového vyučování, vše je v 90-ti minutových blocích. „Nemáme domáci úkoly, protože děti se všechno stihnou naučit ve škole“, říká Jana Hrázská. Efektivnější než učit děti zpaměti definici demokracie, považují učitelé alternativních škol její praktikování.
Učitelky Montessori se domnívají, že ideové linie této výchovné metody má v genech každý dobrý rodič a učitel, proto pořádají v pravidelných cyklech odborné semináře a workshopy. Ten poslední s názvem „Hraní rolí jako metoda aktivního učení“ je určen pedagogům a proběhne 26. 2. 2011 od 9 do 18 hodin ve Vzdělávacím centru v Bohdanči. Workshop je hrazen z ESF projektu Synergie a pro účastníky z cílové skupiny je zdarma. Zájemci jsou srdečně vítáni.
26. 2.: Workshop školy Montessori Hraní rolí jako metoda aktivního učení
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
8 komentářů:
Na toto zbožštění dítěte mi to nedá citovat z románu Evy Hauserové Američana Boba: "Jestli tě to potěší, já mám svou teorii o lidský povaze. Podle ní se děti roděj úplně zlý a teprve v průběhu života se kultivujou."
Už se těším na vysokou školu podle Montessori.
Tak jsem se chtěl podívat na web téhle školy, jak to vlastně mají v ŠVP rozvrženo, jestli tam taky děti něco dělají s počítači, ale ouha. Odkazy na http://narovine.cz/zakladni-skola/dokumenty/ kromě vzdělávacího programu školní družiny nefungují. Na webu jsem se dočetl, že cit.:"např. je jedno, zda 35+48 je pro dítě 35 + 40 + 8 nebo(30+40)+(5+8), řešíme jen, zda postup vede ke správným výsledkům", co že prima, jenže z formálního hlediska to tak úplně jedno není, jen ten prostřední zápis je správně dle http://archiv.jsi.cz/grafika/typo1.htm. Taky lze s úspěchem pochybovat, že by web splňoval požadavky na zpřístupnění osobám s postižením, což by školní web asi měl.
Ve všech třídách montessori na světě to vypadá nějak podobně: http://www.youtube.com/watch?v=RTpAILazPnM (Rade Sárközi)
Napohled to vypadá sympaticky, jen skutečnost je jiná: osobnost dítěte a každého člověka má svá specifika. Představme si, že na všech školách a všechny děti /i na 2.stupni (resp. stř. školách)/ se učí stejným způsobem. Automotivace je krásný pojem, leč velmi vzácný, zejména v naší společnosti. Nechápu jak může někdo tvrdit, že všechno se žáci naučí ve škole, t.j. žádné dú. Už z důvodů výchovných by dítě mělo být připravováno na plnění úkolů v dospělosti. Svoboda je jedna věc a praktický život jiná. Ano, věřím, že školy fungují, spíše jsou to ostrůvky v moři.
Dítě by se mělo také naučit překonávat překážky, vyrovnávat se se stresem a ne být ve sleníkovém prostředí.
Podle mě jsou ve skleníkovém prostředí právě žáci, kteří nenavštěvují školy montessori, ale tradiční školy... Proč si to myslím? Protože je na tradičních školách "dusno" :-) A vystresovaní jsou především učitelé... V montessori školách jsou v pohodě jak děti, tak učitelé. Co víc si přát? (Radek Sárközi)
I co Vás nemá, pane R.S., u nás ve škole jsou taky všichni v pohodě, včetně školníka!
Pořád se na něco hraje - na pravěk, na robotu, na budoucnost, občas dáme i divadelní kus.
Osmáci pak sice neznají hlavní město Španělska, neumějí používat vyjmenovaná slova a pletou si ve větě podmět s předmětem, na malou násobilku použijí kalkulátor - ale vem to nešť, hlavně že nás škola baví a máme tu aktivitu!
Tak to mě mrzí, že neumíte u vás ve škole učit žáky. Měli byste ji asi zavřít... Ve škole Montessori by se to nestalo. Děti tam umí leccos navíc! (Radek Sárközi)
Pro Petru
O to, aby se děti učily stejným způsobem, snad nejde. Vzhledem k tomu, že každý jsme jiný učební typ, nebylo by to efektivní.
Svoboda se neobejde bez zodpovědnosti. Pro praktický život je zodpovědnost myslím důležitá docela dost.
Že by se dítě mělo učit překonávat překážky souhlasím. Předpokládám, že je k tomu vedeno v každé dobré škole, ať už jde o školu jakéhokoli typu.
Skleníkové prostředí by bylo na delší debatu - bylo by to zřejmě cosi na téma, jak reálnému životu odpovídají věkově homogenní skupiny apod.
Pavle, díky za upozornění - netuším, kam soubory zmizely a ač web průběžně procházím, přecijen mi občas něco unikne. Zatím si vše od webu, přes granty až po úklid zajišťujeme sami ve volném čase, neb na profesionály nejsou peníze, tak toho máme občas nad hlavu. Doplním to, až budu na školním počítači. ŠVP je ovšem zatím jen taková pracovní verze - ještě v červenci jsme nevěděli, zda bude možné v září školu otevřít, takže jsme se nemohli věnovat jen jedné variantě provozu a preventivně jsme svůj čas investovali i do náhradních řešení. Co se týká počítačů, děti na nich pracují od první třídy (výukové programy, psaní textů, hledání informací atd.), oficiálně v ŠVP máme jen jednu hodinu informatiky v páté třídě a letos už vidím, že to, jak je naplněna v ŠVP, je zbytečně málo - vše jsme stihli probrat již v prvním pololetí, takže obsah se bude rozšiřovat. Co se týká matematiky a postupů: když mám v první třídě dítě, které z paměti sčítá čtyřmístná čísla i s přechodem přes více řádů najednou (nebo násobí 3x225), opravdu mu nemluvím do toho, jestli je jeho postup správný. Prostě mu to funguje, a to je podstatné.
Co jste myslel požadavky na zpřístupnění osobám s postižením?
Jana
Okomentovat