Asociace pedagogů základního školství již na svém 10. sněmu v listopadu 2010 přítomnému ministrovi školství sdělila své výhrady k podle našeho názoru uspěchanému zavádění testování žáků v 5. a 9. ročníku.
Pedagogové sdružení v Asociaci neodmítají testování jako takové, uvědomují si, jak je důležité monitorovat pokrok žáků a právě proto vidí smysl této (jistě ne jediné formy) zpětné vazby především v její funkci diagnostické. Pro každého učitele je důležité vědět, na jaké úrovni je každý jeho žák, zda dosáhl stanovených požadavků, kde jsou jeho případné slabiny a pak rozhodnout, jakou pomoc tento žák potřebuje.
K tomu je ovšem důležité (při státem řízeném vzdělávání) mít ony požadavky stanovené, např. formou standardů k očekávaným výstupům. Ovšem! Jsme si všichni jistí, že očekávané výstupy v RVP jsou v pořádku? Zda např. odpovídají tomu, s čím se naše děti setkávají v testech TIMMS nebo PISA (když už se Česká republika chce těchto testů účastnit)? Naše analýzy ukazují, že např. v matematice u žáků 4. tříd tomu tak není. Čeští žáci jsou zde testováni z něčeho, co se podle výstupů z RVP mají učit nejdříve až v 6. ročníku.
Právě proto APZŠ navrhla nejprve provést revizi RVP. Konkretizovat příliš obecné formulace, vymezit základní požadavky na faktografické znalosti, znáročnit požadavky tam, kde to uznáme za potřebné, zpřesnit období (např. stanovit výstupy za 1. období jako povinné) apod. Teprve po této revizi dává smysl formulovat výstupní standardy a na jejich základě připravit evaluační nástroje. A ty musí být odborně zpracované, důkladně vědecky ověřené, musí zaručovat objektivní vyhodnocení i závěr, musí být různorodé (vedle testových úloh také objektivizovaný samostatný písemný či ústní projev, objektivizovaná praktická zkouška a další).
Následně by měly být standardy i evaluační nástroje (tedy i testy) k dispozici učitelům pro jejich diagnostickou práci s žáky. Budou-li je učitelé moci používat průběžně, a tedy ve všech ročnících (a ve většině předmětů!), ne jen v 5. a 9. ročníku, povedou k okamžité podpoře těm, kteří to potřebují tak, aby pak výstupní test nebyl jen plochým konstatováním na konci určité etapy žákova vzdělávání, že se mu něco nepovedlo!
Z tohoto pohledu se nám postup MŠMT (jak jej formuluje i v Dlouhodobém záměru rozvoje vzdělávací soustavy) jeví jako nepřiměřeně rychlý nejen z hlediska zavádění ŠVP ve školách, ale především: jeden krok nenavazuje na druhý, nýbrž jsou kroky na sebe navazující dělány souběžně! Přestože rozumíme obavám p. ministra z předlouhého vývoje státních maturit, vidíme, že zde dochází k opačnému extrému: uspěchané zavedení testování se zvrhne v biflování na testy namísto kultivovaného vzdělanostního rozvoje našich dětí.
Asociace pedagogů také sleduje diskusi k event. zveřejňování výsledků plošného testování. Se vzdělávacími výsledky konkrétní školy mají podle našeho názoru pracovat pouze pedagogicky fundovaní odborníci. Vždyť výsledky v testech jsou jen jedním z mnoha ukazatelů, které svědčí o kvalitní či nekvalitní práci školy. Ministerstvu pro monitorování kvality vzdělávací soustavy jistě postačuje znát výsledky celkové. Školy by pak měly být povinny své výsledky analyzovat a pracovat s nimi, a z této činnosti by se měly zodpovídat inspekci.
Ovšem čeho jsme dnes a denně svědky? Jeden týden je (především učitelská veřejnost) ubezpečována, že se žádné žebříčky škol nechystají, aby s železnou pravidelností byla druhý týden voličská veřejnost ubezpečena, že MŠMT bude srovnávat školy mezi sebou.
Jak je něco takového možné? Není snad ministerstvo školství autorem návrhu Dlouhodobého záměru rozvoje vzdělávací soustavy, v němž se praví: „Výsledky hodnocení zejména v prvních letech testování poskytovat žákům a školám, až po náběhu systému … propojit např. s hodnocením ČŠI …“ ?
Asociace pedagogů základního školství České republiky, o. s.
sídlo: Základní škola Praha 6, Pod Marjánkou 2, 169 00 Praha 6
kontaktní adresa: Bělohorská 104, 169 00 Praha 6 – Břevnov
_________________________________________________________________________________________
IČ: 005712 tel.: 220 513 694, 220 513 176 www.apzs.cz
e-mail: apzs@apz.cz, stercl.j@seznam.cz
Stanovisko APZŠ ke standardům a testování v 5. a 9. třídách
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
CLIL
(18)
cloud
(22)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
prezentace
(66)
Přijímačky
(216)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
Škola21
(3)
školství
(2922)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
4 comments:
Na MŠMT už mají tolik dokumentů, že ani nevědí co obsahují a jaký smysl tyto dokumenty mají.
Z "průběhu" reformy směrem ke kompetencím je zřejmé, že ji odstartoval někdo, kdo ani neví o čem to je. Nebo je jen dílčím autorem nějakého zpolitizovaného spisu a ten nenavazuje systémově na jinou přípravu i kdyby byla.
Na management pro řízení takových změn není ministrestvo zavedeno. Management je totiž něco jiného naž nařizování a kupčení se zakázkami.
Prostě ti, co připravovali původní dokumenty už tam nejsou a domluvené veřejné zakázky typu "Projektová dokumentace" k automatizovanému testování 5.a 9. tříd ZŠ, jaká byla vypsána na MŠMT tento týden je v nárocích na zpracování jen důkazem toho, že nějaký borec to vymyslí, sepíše a podá do 7 dnů. To by nezvládl ani Zlatý Ámos !!!
Jsem učitel ZŠ, ale o žádné Asociaci učitelů ZŠ nevím. Že by to byla další větev odborníků na školství, kteří si někdy říkají Eduin, nebo tak podobně?
Nemohl by se pod Stanovisko aspoň jeden z nich podepsat? Děkuji.
A ještě: diskuse k evaluaci ve školství už probíhá. Proč se tam nezapojíte?
Z. Hulan
Pamatujete na metodické příručky ke každé učebnici ZŠ? nadával jsem na ně, že mě příliš omezují - ale nebylo to snad stokrát lepší než ten dnešní chaos RVP,ŠVP, kompetence, průřezová témata, výsledky vzdělávání, množství učebnic apod?
Ad 22. ledna 2011 10:48
Nebylo to stokrát lepší, bylo to "přesně naopak stejné". Prostě jdeme od zdi ke zdi. Od jednoho pextrému k druhému.
Post a Comment