Školení pro příjemce podpory z programu EU peníze školám

pátek 14. ledna 2011 ·

V roce 2010 uspořádal Národní institut pro další vzdělávání celkem 99 worskshopů pro žadatele, v rámci kterých bylo proškoleno 2 723 účastníků. V současné době již více než čtvrtina základních škol v České republice realizuje svoje projekty . NIDV je kromě MŠMT jediným oficiálním informačním centrem pro fázi realizace projektů. V letošním roce by se mělo uskutečnit 270 seminářů pro příjemce této podpory.  



V květnu 2010 MŠMT vyhlásilo výzvu v oblasti podpory 1.4 Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách EU peníze školám. Výzva je určena pro všechny základní školy v České republice kromě pražských. Svým způsobem se jedná o přelomovou záležitost, která umožňuje základním školám čerpat peníze z Evropského sociálního fondu mnohem jednodušším způsobem, přičemž jejím hlavním smyslem bylo podpořit rozvoj oblastí, které se dlouhodobě ukazují jako problematické, a kterými jsou čtenářská a informační gramotnost, cizí jazyky, využívání ICT, matematika, přírodní vědy, finanční gramotnost a inkluzivní vzdělávání.

Protože celý proces tvorby projektů pomocí tzv. „šablon“ se zcela liší od dosavadního předkládání projektových žádostí, bylo nutné základní školy seznámit nejenom s postupem vytváření projektové žádosti, ale i s celou filozofií procesu sestavování projektů ze šablon.  V tomto směru sehrál Národní institut pro další vzdělávání významnou roli. Ještě v období před vyhlášením vlastní výzvy v České republice uspořádal NIDV republice celkem 99 worskshopů, v rámci kterých bylo proškoleno 2 723 účastníků, kteří se tak mohli seznámit s celým procesem od tvorby projektového záměru až po vyplnění elektronické žádosti Benefit.

Konkrétní počty proškolených osob a škol podle krajů znázorňuje tabulka č. 1.

Kraj Počet workshopů Počet ZŠ Počet účastníků
Jihočeský 7 148 188
Jihomoravský 12 246 301
Karlovarský 3 49 80
Královéhradecký 7 172 193
Liberecký 5 149 165
Moravskoslezský 10 219 268
Olomoucký 9 208 211
Pardubický 8 187 237
Plzeňský 6 100 143
Středočeský 11 253 330
Ústecký 7 148 201
Vysočina 8 178 223
Zlínský 6 162 183
CELKEM 99 2219 2723
Tab. č. 1

S trochou nadsázky lze říci, že největším problémem školitelů bylo přesvědčit zástupce základních škol o tom, že celé sestavení projektu a podání žádosti bude skutečně tak jednoduché, jak bylo MŠMT předem avizováno.

V současné době již více než čtvrtina základních škol realizuje svoje projekty v rámci EU peníze školám a blíží se termín odevzdávání prvních monitorovacích zpráv. Také nyní je NIDV připraveno poskytnout školám podporu a pomoc. V roce 2011 uspořádá v rámci celé České republiky 270 seminářů pro příjemce a je v tomto směru kromě MŠMT jediným oficiálním informačním centrem pro fázi realizace projektů v rámci specifické Výzvy v oblasti podpory 1.4. Semináře pro příjemce se uskuteční ve všech krajích ČR a vzhledem k plánovanému počtu seminářů by měli být postupně uspokojeni všichni zájemci o tuto formu pomoci z řad základních škol. Předpokládané orientační počty seminářů pro příjemce dle jednotlivých krajů znázorňuje tabulka č. 2.   Skutečné počty se mohou lišit v závislosti na aktuálním zájmu.

Kraj Počet seminářů pro příjemce
Jihočeský 18
Jihomoravský 32
Karlovarský 8
Královéhradecký 18
Liberecký 14
Moravskoslezský 30
Olomoucký 22
Pardubický 20
Plzeňský 18
Středočeský 34
Ústecký 20
Vysočina 18
Zlínský 18
CELKEM 270
Tab. č. 2


NIDV
Ilustrační foto: Jedno ze školení pořádaných pro školní management na krajském pracovišti NIDV v Pardubicích


Obsahem seminářů budou zejména tato témata:
  • problematika projektového řízení a řízení změn projektu
  • monitoring projektu a tvorba monitorovacích zpráv v prostředí aplikace Benefit
  • účetnictví projektu
  • problematika výběrových řízení
  • věcná stránka projektu a realizace klíčových aktivit
  • příklady dobré praxe.
Konkrétně by se měli účastníci mimo jiné dozvědět například jak postupovat při podstatných a nepodstatných změnách projektu, jak žádat o předčasné ukončení projektu, jaké jsou možné formy financování a vykazování osobních nákladů, jak napsat výzvu na veřejnou zakázku, jak vypadá on-line aplikace pro monitorovací zprávu, co vše bude přílohou monitorovací zprávy, rozdíly mezi monitorovacími indikátory a výstupy projektu atd. Velký prostor bude při seminářích věnován diskuzi, konkrétním dotazům a příkladům dobré praxe.  Semináře budou vedeny pracovníky NIDV a vzhledem k šíři tématu budou sedmihodinové.

Harmonogram seminářů pro příjemce v jednotlivých krajích bude zveřejněn ve druhé polovině ledna 2011, ihned po té, co MŠMT dokončí proškolení lektorů – školitelů NIDV. O vyhlášení termínů seminářů budou základní školy uvědomeny e-mailem a informace bude zveřejněna také na webových stránkách MŠMT a NIDV. Semináře pro příjemce budou ZDARMA a zástupci škol se na ně budou moci přihlašovat on-line prostřednictvím www.nidv.cz.

Věříme, že naše semináře pomohou základním školám k bezproblémové realizaci jejich projektů, a že se setkáme s pozitivním ohlasem stejně jako v případě předchozích seminářů pro žadatele.

Úplný dokument v PDF naleznete v příloze:
NIDV a EU peníze leden 2011.pdf

5 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
14. ledna 2011 v 22:23  

Nebylo by jednodušší, než pořádat semináře, platit prostory, lektory, učitele na služební cestě, potom za vypracování projektů, čas ředitelů, čas komisí, prostě a jednoduše ty peníze vybrané z našich daní na školy POSLAT? Na konci roku by škola poslal nanejvýš vyúčtování, že si za ně pořídila novou střechu, vybavení tělocvičny, vycpanou opici nebo živého Angličana. Jenže to by se na tom nepřiživilo množství byrokratů a příživníků.
Miroslav Bečev

Anonymní řekl(a)...
15. ledna 2011 v 10:16  

Při zmínce o projektu EU školám mě vždy napadne známé přísloví - Těžko na cvičišti, lehko na bojišti.

Sepsání projektu z OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost je poměrně náročná záležitost, která vyžaduje zjištění si všech informací, osobní úsilí a řádné promyšlení záměru, co chci vlastně v projektu dělat. - Tedy těžko na cvičišti. Následná realizace schváleného projektu rozhodně není procházka růžovým sadem, ale pokud člověk absolvoval jeho sepsání, zvládne to. - Tedy lehko na cvičišti.

Sepsání projektu s šablon je velmi primitivní. - Tedy lehko na cvičišti. A jak pak bude vypadat realizace takových nepromyšlených projektů naprosto nepřipravenými lidmi, to RADĚJI ANI NEDOMÝŠLÍM (a pokud do sepsání projektu někdo nevloží osobní úsilí a osobní angažovanost tak, jak je tomu u projektů z OP VK, je nepřipraven a žádné školení mu nepomůže). - Tedy těžko ba přímo perno na bojišti.

Už předem lituji úředníky na MŠMT, kteří budou tato projekty kontrolovat.

Anonymní řekl(a)...
15. ledna 2011 v 20:54  

".....lituji úředníky na MŠMT, kteří budou tato projekty kontrolovat"".

Kontrola může být jen formální. Nedokáži si představit, že někdo zkontroluje všech 1200 DUM, které naši kantoři vytvořili. Musí věřit. Jak DUM kontroluji, tak musím konstatovat, že učitelé svou práci odvádí na 100 %.

Anonymní řekl(a)...
16. ledna 2011 v 12:14  

Vy tady zřejmě žijete v představě, že se kontrolují DUM. To bude to poslední, co je bude zajímat. Však uvidíte, co vás čeká.

Anonymní řekl(a)...
16. ledna 2011 v 12:28  

Ministr školství z Věcí veřejných Josef Dobeš je příznivcem užívání fyzických trestů přiměřeným způsobem, ne však ve škole. Řekl to ParlamentnímListům.cz. „Pro fyzické tresty ve škole není v současné době prostor, ale i já doma tyto tresty používám. Chování žáků se zhoršuje a možnosti učitelů se zmenšují. Když já jsem zlobil paní učitelku, tak to pak řekla mému otci a ten mě srovnal i fyzicky. To dnes chybí. Je výsadním právem rodičů používat tyto tresty. Já samozřejmě nehájím nějaké fyzické týrání, ale výchovně naplácat na zadek zlobivému dítěti podle mě není zločinem," řekl ParlamentnímListům.cz ministr. Je nutné dodat, že v pohledu ministra Dobeše v této otázce došlo k mírnému posunu. Vloni v srpnu ministr redakci řekl, že doba Igora Hnízda je pryč. „Je to hezký film, je to dobré se na to podívat, ale není to reálné. Dneska se bavit o fyzických trestech je nereálné už i z toho důvodu, že i sami rodiče dnes mají o tom velké pochybnosti, neumějí používat fyzické tresty a přestávají je používat," řekl v srpnu Dobeš.

Ecce homo! Ministr školství trestající a pohlavkující svá dítka

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.