Jan Čulík píše: Fascinuje mě, a vlastně mě i docela šokuje, jak úporně přeživají mezi některými českými pedagogy představy, které pedagogika opustila tak před sto lety - a o jejichž pošetilosti se přesvědčí každý, kdo kdy učil.
Ze sedmi bodů polemického článku v Britských listech vybíráme:
3. "Máte-li se naučit cizí jazyk, musíte se biflovat slovíčka." Je to naprostý nesmysl a srdce mi usedá nad tím, když v pražské tramvaji občas vidím, jak se nešťastníci studenti skutečně snaží ze slovníčku biflovat jednotlivá slova. To teorie pedagogiky a vyučování cizích jazyků do českého prostředí skutečně nikdy nepronikla? Překvapení: Slovo bez větného kontextu nemá přesnější význam! To vám řekně každý lingvista. Velmi důležitou součástí každého slova je jeho syntagmatický kontext, jeho kompatibilita. Způsob, jak se začleňuje do souvislostí s jinými slovy, předložky a pády, které vyžaduje, idiomy, s nimiž se pojí a v jimiž se pozměňuje jejich význam.
Kromě toho, znovu: biflováním si ukládáte informace do povrchní paměti, zapamatujete si je jen sotva na pár týdnů.
Už desítky let se samozřejmě jazyk studuje na základě souvislých textů, zejména dialogů. Ty jsou samozřejmě v ranějších etapách studia jazyka zjednodušené a jsou strukturovány tak, aby vysvětlovaly po jednom důležité gramatické struktury. Už Noam Chomský poukázal na to, že při studiu jazyka se především musíte naučit syntaktické struktury.
Primární součástí studia jazyka je audiozáznam. Jazyk je totiž v první řadě zvukový jev, jeho písemná forma je až druhořadá. Právě proto, že se studenti v ČR jazyk UČÍ primárně z textů, nikoliv z nahrávek (copak když se učí malé dítě mluvit, učí se to jinak než auditivně?) mají při uživání cizího jazyka většinou strašlivý cizí přízvuk.
Přečtěte si: Učení musí být mučení?
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
CLIL
(18)
cloud
(22)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
prezentace
(66)
Přijímačky
(216)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
Škola21
(3)
školství
(2922)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
5 comments:
Článek "bohemisty" Jana Čulíka je učebnicovým příkladem idiotských generalizací, pedocentrického poučování a staronových pravd, které jsou pod pláštíkem novátorství vydávány za objevná moudra Brouka Pytlíka.
Už jenom názvy jednotlivých kapitol tohoto článku navozují představu, že české školství, tedy to sekundární, je poslední oázou herbartovské pedagogiky v EU a jedním velkým táborem nucených prací, nad jehož vchodem se skví nápis Arbeit macht frei, a kde většina českých kantorů chodí v černých uniformách.
1. "Protože je zaměstnání dospělých náročné, musí být i učení ve školách terorem".
2. "Axiomy a slovíčka v cizích jazycích se lze naučit jen biflováním."
3. "Máte-li se naučit cizí jazyk, musíte se biflovat slovíčka."
4. "Student si prostě musí v hodinách dělat poznámky."
5. "Když se student nebifluje a nepíše v hodině poznámky, až se mu od propisovačky práší, jeho vzdělání je druhořadé."
6. "Ústní zkoušení je nezbytné."
7. "Studenty je nutno zahltit množstvím encyklopedických informací a musejí mít vyučovací úvazek desítek hodin týdně."
Máte pravdu, k nesmyslům tohoto autora se není ani třeba vyjadřovat. To už se můžu já montovat do jaderné fyziky...
Mohl by mi pracovník České školy, který zde uveřejňuje odkazy na články Britských listů, vysvětlit, proč zrovna jim dává takový prostor? Vždyť většinou jsou to naprosté nesmysly, což možná není jasné čtenářům BL, ale učitelům, kteří čtou ČŠ, určitě. Nenašly by se jiné, mnohem fundovanější texty, které píší lidé znalí problematiky?
Ivo
ORGANIZOVÁNÍ PRÁCE UČITELŮ MUSÍ BÝT TEROREM
Projektová zpráva
Snažil jsem se svým hlavním projektem a vějířem navazujících projektů nahradit vědomosti a schopnosti kompetencemi, že aby česká škola tolik neznechucovala žáky:
1. "Protože práce učitelů podle jednotných osnov byla příliš volná, nahradil jsem ji ŠVP terorem ve všech školách."
2. "Naše geniální axiomy a slovíčka v RVP se učitel může naučit jen každoročními kontinuálními diskusemi a přepisováním do zvláštního ŠVP na každé škole zvlášť - namísto dřívějšího samostatného a tvořivého vyučování podle přehledných osnov."
3. "Učitelé! Máte-li se naučit učit, musíte se nejdřív podle RVP nabiflovat, že máte vyučovat kompetence, klíčové dovednosti a průřezová témata – předtím jste to nevěděli !"
4. "Učitelé si prostě musí ty ŠVP každý rok dělat sami. My je k tomu budeme jen školit a pak si ty jejich ŠVP našimi dalšími a dalšími projekty pěkně formálně zkontrolujeme. Máme na to peníze z EU. Učitelům peníze nedáme – co by pak zbylo na nás, na naše partnery a subdodavatele ? "
5. "Když se učitel nebifluje podle RVP a nepíše kontinuálně ŠVP, až se mu od klávesnice práší, každá jeho další práce je druhořadá. ŠVP je důležitější tvořit než mít !"
6. "Zjišťování, zda žáci umějí s porozuměním číst, psát a počítat je škodlivé. Důležité jsou gramotnosti a kompetence a ty se přeci měřit nedají !"
7. "Učitele je především nutno zahltit množstvím našich projektových aktivit a musejí mít pracovní úvazek desítky hodin týdně: Jen ať pěkně ukázněně žvatlají o kompetencích. A nic jim za to nedáme – nerozumí nám, tak si to ani nezaslouží. Nevadí, že výsledkem našich projektů jsou nejen znechucení žáci ale také znechucení učitelé. "
Bééé, proč jen ti učitelé, a teď už asi ani ministerstvo, mým projektům nerozumějí ?
Rád bych autora a další jemu podobné novátory upozornil, že již čtvrtým rokem zkompetentňujeme, jen to hvízdá.
Mají-li tito nějaké výhrady, nechť se směle obrátí na ředitelstvo, inspektorstvo, zřizovatelstvo a ministerstvo.
Učitelstvo mohou nechat na pokoji, neboť výstupy s švp realizujeme bez bázně a hany.
Post a Comment