Jana Karvaiová reaguje v diskusi na Britských listech: Jsem ráda, že na jedněch stránkách se můžu setkat s různými, až protichůdnými názory. Člověka to více nutí přemýšlet a stane se, že po zamyšlení se dá za pravdu názoru, který se mu v počátku zdál špatný. Jelikož pracuji ve školství, mám nutkání se také k pár věcem vyjádřit.
Z článku vybíráme závěr:
Každý rok mi příprava do práce zabere víc času. Nejvíce času zabírá naprosto nesmyslné papírování a tabulkování. Vytisknu stohy papírů, které nikdo dál už nečte. Ale běda, když nebudou hotové. Letos už mám vzdělávání jen za své, nejsou peníze. Opovažte se kupovat pomůcky, nejsou peníze. Jo – a už se taky nemusím bát, že mi po „úpravě platů“ zase něco seberou z osobního.Už máme všichni mezi 200 – 400,- za měsíc. Nejsou peníze. Ano, zase se tu najde nějaký chytrolín, co bude vykládat, že moje práce je poslání. No, instalatér by nebyl nadšen, kdybych mu za jeho práci dala kus svého poslání. Už nejde jen o platy. Jde o financování pomůcek (učebnice, knihy ve školní knihovně, interaktivní programy, počítače, vybavení tělocvičen atd.), financování provozu škol. Nechci tu „kňučet“, ale situace je vážná a málokdo si to uvědomuje. Školy ještě napadají . Zatím. Padá jen vzdělanost. Jeden můj starší kolega před 15 lety řekl: “Hele,oni z nás chtějí udělat národ blbců. Do těch jejich montoven chytrý lidi nepotřebují. Chytrý se nedá, blbý je jak ovce. To oni chtějí a tak to bude“. Brala jsem ho jako trochu paranoidního starce. Omlouvám se, kolego. Měl jsi pravdu.
Přečtěte si: Školství očima praktika
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
CLIL
(18)
cloud
(22)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
prezentace
(66)
Přijímačky
(216)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
Škola21
(3)
školství
(2922)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
34 comments:
Achmujbože!
Dámo, přečtěte si, při Vašem VYSOKOŠKOSLKÉM vzdělání, státní rozpočet České republiky (vygůglovat si ho snad umíte, že?).
Podívejte se na ten hrozný státní dluh a ještě hrozivější deficit pro tento rok.
A seberte všechny své mentální síly a vzpomeňte si, že naši věřitelé budou chtít své peníze zpět a dokonce I těch 135 mld. Kč, které si letos půjčujeme na financování veřejných služeb – školství nevyjímaje. A že se vláda zavázala ten deficit v následujících letech snížit, to se rovná další snížení výdajů, omezování života na dluh.
Nikdo v cizině totiž není povinen nám zadarmo financovat naše dluhy. Vezme si své peníze zpět. I s úroky, které jsou značné.
Už vidíte svoji současnost a budoucnost lépe? Snad ano.
A mimochodem, nemá škola také učit mj. finanční gramotnost? Kdo to tam probůh učí? Doufám že ne samozvaný „praktik“ p. Karvaiová.
Petr S.
Petr S:
Pane,
při Vašem VYSOKOŠKOLSKÉM vzdělání
Napište si někde na dobře viditelné místo
Peníze vložené do vzdělání jsou investice.
Platí to pro jednotlivce i pro společnost.
Nevím o jediném státě na světě a v historii, který by svůj ekonomický rozvoj založil na úsporách ve školství.
A pak si zjistěte pár informací o míře korupce a jen velmi střízlivých odhadech výše předražených veřejných zakázek.
Odkaz na blog pana Kohouta jsem Vám poskytnul před nedávnem.
(vygůglovat si to snad umíte, že?).
;-)
Jasně. Takže protože je dluh tak obrovský, tak nesmíme ani říct, že školství zajde na nedostatek peněz! To jste chtěl říct?
Neříkám, že článek je nějak velmi objevný, ale reagovat pouze na jeho závěr a Vaším způsobem je velmi nefér.
Krtek i poste restante se marně rozčilují nad zoufalcem, který je druhově patrně TOP zoufalec nebo Modrý pták - ohnivák.
Petr S., 14:20
Měl byste si přečíst celý text článku, než se začnete pohoršovat. Myslím, že smysl sdělení je ještě trochu jinde, než Vy vidíte.
Pro Petra S.: MIlý Petře S., vaše příspěvky jsou zpravidla mimo realitu, nejsou k věci. V době kdy jste vkládal svůj komentář /14.20h/ byli ještě ve škole /kde pracuju mnoho let/ ještě všichni naši učitelé. A kolik práce - a za jak málo peněz odvádějí, to by jste se hodně divil. Magister.
Něco ke kvalitě ve vzdělávání a všem milovníkům života na dluh:
Připravte se (už konečně) na to, že v budoucnu nám všem bude chybět velmi mnoho věcí, které dnes pořád ještě pokládáme za samozřejmost nebo dokonce za nějaké "právo".
Počínaje cenově dostupným vytápěním obydlí a konče vzděláváním bez měření výstupů.
Stačí si přečíst státní rozpočet a podívat se na státní dluh - ten deficitním rozpočtem opravdu nesplatíme, i když to zjevně málokdo chápe.
Prostě se na to připravte a začněte raději řešit jak naučit své žáky více za méně. Tzn. za méně vynaložených prostředků provozních, mzdových a investičních. Protože budeme M U S E T .
Místo líbivé odborářské demagogie typu "Áááááá, investice do vzdělávání!" by si někteří zdejší čtenáři měli osvojit myšlenku "investice do vzdělávání ano, ale platit se bude jen za dosažený dobrý poměr kvalita/cena".
Petr S.
Petr S.
Jak se definuje kvalita školy?
(Odpovídat nemusíte, bylo by to na hodně dlouho.)
Průměrně jeden dataprojektor na školu.
V kabinetech vycpaniny ještě z dob první republiky, průměrné stáří počítačů 5 let a na každou ptákovinu sepisujeme projekt.
Letos už jsme nedostali na začátku školního roku ani tu pitomou propisku a příděl jeden balík papíru do tiskárny na tři měsíce. (Takže jej kupuji za své, stejně jako sešity, ze kterých trhám lístky na písemky).
Jak víc si myslíte, že lze ještě ušetřit na provozu a pomůckách?
Že bych si třeba nosil z domova toaletní papír?
Ale nebojte se.
Počty dětí klesají.
Pár škol zavřeme a budovy rozprodáme stranickým sponzorům.
Takže určitě ještě ušetříme.
Nechápete pořád, že peníze ve školství se utrácejí opravdu neefektivně, ale jinde, nežli přímo ve školách?
A že ještě více a mnohem neefektivněji se utrácejí v ostatních resortech?
Ten citát od pana Kohouta z NERVu:
Existuje ekonomická teorie aukcí, která je velmi propracovaná a matematicky exaktně podložená. Aplikace vhodného mechanismu by mohla srazit náklady na veřejné zakázky o dvě až sedmnáct procent (podle různých odhadů.)Jedno procento přitom znamená šest miliard. To je již makroekonomicky zajímavá částka. Proč zákon o veřejných zakázkách aukce nevyžaduje, zůstává záhadou…
Opravdu se připravme.
Protože pokud dnes úsporami za každou cenu podřízneme naši budoucnost jak v počtu dětí, tak i v kvalitě jejich vzdělání, pak nám toho v příštích letech bude chybět opravdu hodně.
Víte, pane Petře, když nenakoupíte na podzim osivo, tak dozajista ušetříte.
Ale na jaře nebudete mít co zasít a v létě určitě nesklidíte.
Nebude co.
milý poste.r, je mi líto, s tím zrním na osetí je to moc hezký příklad. Ale ošidil jste nás o půlku příběhu! Nejdřív musíte otevřít prázdnou peněženku a za to nic v ní nakoupit to osivo. A pak mumlejte o nezbytnosti osívat. Nebo je dobrý se zadlužit ještě víc, než kolik jste dnes? Socialisti...
Madam CARCY:
Už jsem si říkal, že je divné, že nereagujete na toto téma. :-)
Pochopil jsem Vaši výhradu tak, že dáváte přednost čestné smrti hladem bez zadlužování.
Nic proti, je to věc svobodné volby.
Asi se shodneme v tom, že investovat je vždy nejlepší z úspor.
Tuto možnost jsme poněkud prošustrovali už dříve.
Každý z toho viní ty druhé, ale pravdou je, že ze společného utrácely a rozkrádaly všechny polistopadové politické reprezentace.
Nemíním se nechat zatáhnout do polemik o tom, kdo zaťal sekyru hlouběji. Ale pamatuji si dost dobře.
Co tedy teď?
Víte, já pocházím z vesnice a můj dědeček měl hospodářství.
Když přišla nouze, jedly se dřív třeba suché brambory a polévka vařila ze šlupek.
Ale na žrádlo pro dobytek a na osivo muselo zbýt vždycky.
A když nezbylo ani na to, nebyla jiná možnost, nežli si na osivo půjčit i s vědomím, že můžete přijít o střechu nad hlavou.
Jenomže zasít se musí, protože jinak nebude žádná možnost se dluhů zbavit.
Jinak nebude už opravdu žádná budoucnost.
Finance státu sice fungují trochu jinak, ale tato základní logika, podle mne, platí.
Ti, kterým jsme svěřili správu země nám tvrdí, že musíme prodat auto a jezdit na kole. Fajn.
Proč ale oni musejí shánět zakázky v BMV, které si koupili za naše společné peníze od kamaráda za dvojnásobek běžné ceny?
A ještě mají tu drzost tvářit se, že jinak to dělat nejde a pro nás ostatní je to výhodné a jedině možné.
Tvrdí, že nemůžeme investovat do osiva a přitom současně dál rozkrádají vloni půjčené peníze.
Občas přemýšlím, kde zůstaly staré vidle, protože Augiášův chlév si už říká o úklid.
to poste restante: Drahý kolego, pokladna je vyčerpaná a peníze na vzdělávání jsou jistě potřebnou investicí. To ale neznamená, že když koupím superpočítač s 50 teraflopy za deset miliard dolarů a alokuji jej na výuku psaní dopisů ve Wordu, že je to výborná investice do budoucnosti. A v tom je zakopán pes. Šetřit lze skoro všude a dokonce i se zvyšující se kvalitou absolventů. První způsob jak ušetřit je zrušení devátých tříd a tím řekněme desetiny úvazků pedagogických pracovníků na základních školách. Dále pak zavedení elektronické státní maturity s výstupy v podobě percentilů úspěšnosti v poplaci testovaných v daném oboru, dramatické zpřísnění přijímacích zkoušek na VŠ a změna financování vzdělávání z normativů na výkonostní charakteristiky (u VŠ), u středních nechť jsou pouze veřejně přístupné výsledky maturantů u státní maturity. Studovat veřejnou vysokou školu by mělo tak deset, možná patnáct procent populace s tím, že kdo nestuduje veřejnou školu, nemá nárok na status studenta z pohledu placení zdravotního a sociálního pojištění státem. Totéž u studia kombinovaného, či distančního. Zavést možnost vyloučení žáka, či studenta za opakované hrubé porušení školního řádu (který je v souladu s platnou legislativou samozřejmě) a to i na základních školách. Omezení počtu všelijakých speciálních pedagogů. Financování základních škol nikoli na hlavu studenta, ale na kombinaci počtu pedagogů, míry jejich odbornosti, či praxe, počtu vyučovaných hodin a nabízeného portfolia předmětů. Samozřejmě s podmínkou klesajících mezních nákladů. Zrušení, či sloučení několika zbytečných ministerstvem zřizovaných institucí. Optimalizace sítě škol, tj. zavření těch, které nebude možné v budoucnu naplnit dostatečným počtem žáků. Povede to samozřejmě ke snižování počtu všech typů škol a k propouštění učitelů, stejně jako ke snížení podílu vysokoškolsky vzdělaných v populaci. Také bych se zaměřil na elitní vzdělávání a nikoliv na vzdělávání maximální. Učit dementy zavazovat si tkaničky je neefektivní. Je toho hodně co se dá dělat.
Pavel Doležel:
To ale neznamená, že když koupím superpočítač s 50 teraflopy za deset miliard dolarů a alokuji jej na výuku psaní dopisů ve Wordu, že je to výborná investice do budoucnosti.
...Nebo třeba pořízením státních maturit za miliardu, baj vočko.
Souhlasím.
Ne se vším, co jste napsal, ale myslím, že bychom našli mnohé shody.
Nevím například, jestli je moudré rušit deváté třídy.
Ale přechod od normativního financování k výkonovému, rušení zbytných institucí anebo optimalizace sítě škol a její řízení, vyloučení žáka z výuky, atd.
Jsou dozajista body, které je třeba vydiskutovat a zrealizovat.
Co nejdřív.
je poslední oázou herbartovské pedagogiky v EU
Na J.F.Herbarta mi, prosím, nesahejte. Například na princip elementární kázně bychom zapomínat rozhodně neměli.
Těch sedm bodů, to je nástin nových standardů pro zš předložený k diskusi?
Petr S.
19. ledna 2011 14:20
A nyní řekněte exkolego ( Parabellum ), kde nám ty penízky zmizely ? Jednoduchá odpověď : rozkradeny a projezeny. O poměru nedokáži spekulovat. Vám nestačila kauza ministra životního prostředí , mimochodem zametená pod koberec ? Této vládě nevěřím nos mezi očima. A co dinosaurus z min. finanací, ten snad není odpovědný za posledních 20 let ? Snažíte se manipulovat.
Pavle Doležele, to myslíte vážně s těmi devátými třídami ? Vy neberete vůbec ohled na psychiku čtrnáctiletých žáků a nadřazujete ekonomické hledisko hledisku pedagogickému. To je blbost na n tou !
Nejste snad Klaus mladší ?
" život na dluh "? Petře S. vysvětlete mi prosím, jak se na tomto dluhu podíleli učitelé se svými platy ?
to anonymní: Ve volbách kolego, ve volbách.
to anonymní: Kolego, deváté třídy jeden čas nebyly a fungovalo to mnohem lépe než dnes. Argumentovat psychikou žáků je jako blejt do záchoda. To můžu já taky na vás vyblejt, že přece nemůžeme mít deváté třídy už s ohledem na psychiku čtrnáctiletých. To dá přece rozum. Argumenty jak noha.
Pokud jde o deficit státního rozpočtu, podepsali se na něm především Špidlova, Grossova a Paroubkova vláda. To už jaksi je z podstaty věci, že socialisté rádi rozdávají z cizího. Bohužel pár zlodějíčků napříč politickými stranami se na stavu také podepsalo, ale nedá se říci, že by se nějak soustředili pouze kolem stran pravicových. Kauzy jako Grippeny, pět na stole v českých, Grossovy zázračné akcie, privatizace Severočeské uhelné, kakaové boby v Africe, Tvrdík v ČSA, atd. to jen dokládají. A hospodářskou recesi způsobili jak ti, kteří si chtěli žít nad své poměry, tak ti, kteří jim to umožnili. Rozhodně v tom není namočena jen jedna strana.
Pavel Doležal
Vy jste žil v době kdy se zhasínalo, aby se mohlo privatizovat a sponzorských darů od Lájose Bácse někde mimo zemi?
Když se čerpaly z benzínek lehké topné oleje, nakupovaly padáky a zaváděly batohy opatření po úspěšné ekonomické transformaci?
A byl jste tu alespoň, když praskla poslední aféra na MŽP?
Ale to vše píšu jen proto, abych vyvažoval Vaše jednostranné ideologické kecy.
Byl by jste tak laskav a příště si je odpustil?
Vím, že odpovídáte na anonymní dotaz, ale ten první odstavec by byl stačil.
Na tento web chodím právě proto, že osobní politické preference se tu v příspěvcích objevují ve snesitelné míře.
Pokud budeme do řešení věcných problémů zatahovat politiku, uděláme ze sebe jenom hlupáky, ale smysl to mít nebude.
způsob jak ušetřit je zrušení devátých tříd
Zrušit deváté třídy, mimo jiné i proto, že se v nich už nic moc nedělá, povede nejspíš k tomu, že se nic moc nebude dělat ve třídách osmých.
Mám lepší nápad. Co kdyby se ušetřilo tím, že by se vynechalo druhé pololetí čtvrté třídy a první pololetí třídy páté. Taky by se mohla zrušit první třída a do školy by děti začaly chodit až od třídy druhé.
to Blaha: Výborně, tak zaveďme dvacet tříd a když v poslední se nebude nic dělat, tak žáci se budou učit aspoň těch devatenáct let. To je opravdu uvažování hodné intelektuální elity národa.
to poste.restante: Kolego, mile rád nebudu zatahovat politické kecy do diskuse, ovšem pouze za předpokladu, že se tady nebude nic svádět na dinosaura z min. financí. Právě proto, že tyhlety kecy nemám rád, byl jsem nucen trochu vyrovnat tu socialistickou žumpu,a niž bych tím kohokoliv obhajoval.
To je opravdu uvažování hodné intelektuální elity národa
Děkuju, pane Doležele. Konečně si někdo všiml.
Taky mě překvapuje, že učitelstvo české tíhne v dosti velké míře k levicovým idejím. Myslím ale, že je jen otázka času, kdy lidi pochopí, že cesta všechno všem bez rozdílu vede do škarpy.
P. Doležele, člověk Vašeho vědomostního formátu by se neměl snižovat k slovníku děvky, tím své příznivce spíš odradíte.
Na dinosaura z MF není nutno nic svádět. Stačí jen to, co skutečně natropil.
Nevím kam vede cesta všem všechno bez rozdílu. Zatím ji nikdo reálně nevyzkoušel.
Chraň bůh, že já bych ji chtěl prosazovat.
Ovšem kam vede cesta "všechno jen pro některé, kterou platí všichni ostatní", to vidím častěji, nežli je mi milo.
Hned první komentář pod tímto článkem byl silně ideologický a já se určité míře politizace diskuse nebráním. Ale měly by být používány argumenty a nikoliv výkřiky či jednobarevná hesla.
Podobným heslem je, bohužel, i rušení devátých tříd.
Opírá se někdo o víc nežli jen dojmologii? Existují analýzy?
Můj osobní dojem, je ten, že učiva na základní škole není málo. A mám-li soudit dle "výstupů", pak by se tam mohli žáci učit klidně i o dva roky déle.
Anebo by se tam měly děti učit pořádně.
Zdůrazňuji učit se děti - učitelé
jsou v tom většinou nevině.
Prozatím nemám důvod myslet si, že by zrušení 9. tříd něčemu prospělo.
Zato mám důvod si myslet, že může hodně uškodit.
to anonymní: Víte, já jsem velkým obhájcem práv sprostých slov.
Analýza zrušení devátých tříd by jistě byla zajímavá, ale nic moc neřekne. Uděláte jich deset a z každé vyplyne něco jiného. Udělal snad někdo analýzu jejich zavedení? A popravdě, přínosy zrušení jsou jasné - zrušení části pedagogických úvazků (úspora), rychlejší nástup absolventů do práce (výnosy z daní), nižší počet základních škol (úspora) a nakonec i úspora času těch dětí. U nadějnější části populace navazuje na školu základní škola střední, takže určitě o nic nepříjdou a u těch ostatních je to jedno. Ti stejně ve škole sedět nechtějí a tak jako tak se tam jen trápí.
O tom dinosaurovi z ministerstva financí asi víte více než já. Jo, říkalo se někde v hospodě, že má byt vedle nějakého podnikatele a že je to nějaký luxusní byt. Jen jsem nepochopil, co z toho má plynout. Já mám také domeček vedle podnikatelů a učitelům může připadat i luxusní. Znamená to, že jsem zloděj?
O tom dinosaurovi z ministerstva financí asi víte více než já.
Mno, řekněme, že mám za sebou jisté zkušenosti z práce v politice. Nic velkého, ale dost na to, abych měl občas o některých událostech víc informací, nežli jen mediální výstupy a ještě hůře - jejich novinářské interpretace.
Ten dinosaurus byl zkrátka mnohem šikovnější...
Ad 9. třídy
Z předchozích diskusí vím, že na neměřitelné parametry moc nedáte.
Finanční rozměr rušení devátých tříd je zřejmý.
Koneckonců, kdybychom přešli na v minulosti vyzkoušený systém obecná škola - měšťanská škola nebo osmileté gymnázium a hlavní vzdělávání omezili na trivium, ušetříme ještě víc.
Podívejte, když jsem měl na mysli analýzu, myslel jsem spíš rozsah znalostí, který požadujeme od základních škol a to, zda příslušné učivo je vzhledem k možné hodinové dotaci v dětském věku zvládnout.
Jestliže například chceme učit na základní škole mateřský a dva cizí jazyky, základní znalosti přírodních věd, matematiku a ještě dnes přidávat třeba etické výchovy a jiné nesmysly, pak na jejich výuku a natož zvládnutí je třeba určitý čas.
Pokud k redukci učiva nedojde, budeme učit 8 nebo 9 hodin denně, abychom to stihli?
Na jedné straně vykládáme, jak se svět změnil a je třeba mu přizpůsobit vzdělávání a na druhé straně chceme výuku omezovat?
A tím jako ušetříme?
Chápu - ať to stojí, co to stojí.
A rozhodnout od stolu, že matematiky stačí o 5 hodin na druhém stupni méně a pak se divit, že žáci neznají procenta, tak to je přesně ten styl uvažování, který nás dostal tam, kde jsme.
Šel bych cestou co největší efektivity se zachováním všeobecného přehledu. Tedy rozsah výuky bych neměnil, idiotské předměty typu finanční výchova, etická výchova, sexuální výchova, environmentální výchova, či různé společenské a náboženské výuky, na kterých si akorát někdo mastí kapsu na státní útraty bych rozhodně nezaváděl. Ať si zájemci o sex, o cizí názory na etiku, či o pánaboha chodí na zájmové kroužky. Určitě bych ale na základní škole chtěl udržet co nejvíce matematiky a informatiky, přiměřeně fyziky, chemie a biologie, mateřský a cizí jazyk. V minimální nutné míře pak zeměpis. Výtvarnou, tělesnou a hudební výchovu bych bral jako povinně volitelné předměty s tím, že každý by si vybral podle zájmu. Pokud jde o finanční gramotnost, ta by se měla učit v rámci matematiky a to nenásilně. Bohužel při znalosti složeného úročení a diskontování si nedělám velké naděje na to, že více než třetina populace to pochopí. Abychom se zase za deset let, kdy bude za námi osm let intenzivní výuky finanční gramotnosti na základních školách nedivili, že to nepomohlo. Možná bychom se měli začít spíš starat o to, aby více rodily vysokoškolačky (i když brzy to pomalu nebude znamenat nic víc, než ženy poptávající vysokoškolské vzdělání) a méně ženy z nejnižších pater socio-ekonomického zázemí. Možná že to je jediné, co by výsledkům českého školství pomohlo. Bohužel, základní školství je něco, k čemu se vyjadřovat cítí být kompetentní každý podnikatel se základním vzděláním. Každý si promítá do svých názorů na školu své vlastní zkušenosti, takže hned víme, kdo má jaká školní traumata a často lze také dovodit proč. Mnozí dnes odmítají jakoukoliv autoritu a domnívají se, že si mohou dělat co chtějí. Ponejvíce touto chorobou, dle mého pozorování, trpí právníci. Je nezbytné, aby společnost všem svým členům dala najevo, že každý, kdo chce využívat jejích výhod se musí podřídit jistým pravidlům.
"....že učitelstvo české tíhne v dosti velké míře k levicovým idejím."
Ono dívat se každý pracovní den na "bosé děti" zacloume charakterem i bývalého pravicového voliče.
Pohled na bosé děti může zacloumat charakterem? Tak to asi jen hodně slabým. Ostatně nevím, jak bosé dítě souvisí s politickou orientací. To je odpovědnost rodičů a nikoho jiného. Chtěl byste tu odpovědnost za bosé děti házet na pravicové voliče? Něco ve smyslu - jedni dělají děti a druzí makají, aby jim je uživili? Víte, pravicovost není vlastně o ničem jiném, než o odpovědnosti. Rozumím tomu, že někdo nemá práci, ale zvyšovat si kvalifikaci, místo vysedávání v hospodách, může opravdu každý.
Pohled na bosé děti může zacloumat charakterem? Tak to asi jen hodně slabým. Ostatně nevím, jak bosé dítě souvisí s politickou orientací. To je odpovědnost rodičů a nikoho jiného. Chtěl byste tu odpovědnost za bosé děti házet na pravicové voliče? Něco ve smyslu - jedni dělají děti a druzí makají, aby jim je uživili? Víte, pravicovost není vlastně o ničem jiném, než o odpovědnosti. Rozumím tomu, že někdo nemá práci, ale zvyšovat si kvalifikaci, místo vysedávání v hospodách, může opravdu každý.
Protože pak přijdou ty hodiny strávené četováním a střílečkami – a nad těmi se už rodiče často nepozastavují.Oni to chápou jako odpočinek. Že jim dítě do 23 -24 hodin blbne na PC a teprve potom jde spát, pohoda...
U nás to s výchovou moc nezvládáme, rodiče ani škola, aspoň soudě podle chování dětí a jejich zájmu o práci ve škole. Často za to viníme tzv. liberální výchovu, k níž rodiče inklinují v zájmu výchovy silné osobnosti dítěte. Jak se na to díváte, p. Doležele, Vy jako liberál?
Pavel Doležal:
Musíte číst i uvozovky. :-)
"bosé děti", které se chechtají, že nejstarší mobil a auto ve třídě má jejich třídní, kterého nazývají "něžně" jako "učitelskou socku" - tak nějak bych to viděl.
Zvyšování kvalifikace je taky hezká věc.
Mé manželce svého času nepomohl ani červený diplom z ekonomie a tři další glejty o dalším vzdělávání, když hledala práci.
Ale nejpodstatnější je nejspíš rozdíl mezi pravicí a "českou pravicí".
(Stejně jako mezi levicí a "českou levicí", mimochodem.)
P.S.: Doporučuji všem záznam včerejších Otázek Václava Moravce.
Člověka tak nějak potěší, když dvě významné osobnosti potvrdí jeho názory.
"Víte, pravicovost není vlastně o ničem jiném, než o odpovědnosti".
Nějak tomu nerozumím, je a byl pan Drobil pravicový, či není ! A o tom to je! Absolutně mě nezajímá zda je někdo levicový, či pravicový. Ten člověk musí být především slušný. V této společnosti na vrcholných pozicích v politice skutečně nikoho slušného nevidím. Bohužel, stále vidím , že dinosauři negativně ovlivňují politiku již dvacet let a my jim to baštíme. Tedy neshodnu se s Vámi na jednotné DPH 19 %, protože nespravedlivě zasáhne právě ty nejchudší. Ti pak nemají šanci se z té pozice a prostředí vyškrábat. Nejsme v Americe, jsme ve zkorumpované ČR. Ignorant
Post a Comment