Vladimír Wagner píše: V poslední době vyšlo v Britských listech několik příspěvků věnovaných školství od Borise Cveka, Miloše Dokulila, Jana Čulíka, Leopolda Kyslingera a obsáhlejší diskuze okolo vzdělávání proběhla i koncem minulého roku. Té se účastnili například Emil Ruml, Karel Dolejší a Jan Čulík. Zdá se mi však, že se tam často objevují výroky a zjednodušené koncepty, které mají velmi malou výpovědní hodnotu a souvislost s realitou. Učím na vysoké škole, vedu diplomanty i PhD studenty. Zároveň se snažím popularizovat fyziku mezi středoškoláky a v rámci toho se setkávám se středoškolskými pedagogy. Manželka pak pracuje jako učitelka na základní škole. No a také má dva syny, kteří se vzdělávacího procesu stále ještě účastní. Takže mě tato problematika zajímá a něco málo o ní vím. Pochopitelně nejsem na vzdělávání expert a nečiním si nárok, že mé názory jsou jediné správné.
Z článku v Britských listech uvádíme závěr:
Na rozdíl od Borise Cveka si nemyslím, že by snižující se úroveň znalostí našich dětí byla dána hlavně učiteli. Nemyslím si, že by se kvalitní učitel poznal podle toho, že vůbec nepožaduje biflování, nediktuje, vůbec nechce u žáků či studentů zapisování a nezkouší ústně.
Znám řadu učitelů, někteří jsou horší, někteří lepší a řada z nich jsou vynikající. Myslím, že daleko větší dopad mají na úroveň znalostí žáků a studentů uplatňované představy, že k dosažení vzdělání není potřeba žádné úsilí a stačí prostě „googlovat“. Přeji učitelům rodiče, kteří chtějí, aby jejich dítě mělo opravdu náročnou a kvalitní výuku a dosáhlo toho nevyššího vzdělání odpovídajícího jeho možnostem. A aby to opravdu znamenalo odpovídající nabyté znalosti a schopnosti. A tito rodiče učitele při výuce svých dětí podpoří.
Vzhledem k tomu, že pracuji v oblasti která je spojena s fyzikou i vysokoškolském fyzikálním vzděláváním, snažím se i o podporu učitelům fyziky. Pro ně už tři roky spolupořádáme Učitelský týden v laboratoři CERN, který jim pomůže získat informace o současném špičkovém fyzikálním výzkumu v oblasti jaderné a částicové fyziky. Ne, že by se měla nějak výrazně tato oblast zavádět do školských osnov, ale aby v případě, že se na ně žáci obrátí s dotazem mohli s nimi o tématu fundovaně diskutovat. Povídání o průběhu posledního jsem psal na serveru Osel.
Několik odkazů:
- Boris Cvek: Negramotnost v ČR: Problém je v učitelích
- Boris Cvek: Diktování ve školách je mor
- Miloš Dokulil: Máte taky děti nebo vnoučata?
- Miloš Dokulil: Má smysl nějaká polemika kolem školství? Diktovat, či nediktovat, toť otázka!
- Jan Čulík: Ve školách místo učení studentům diktují jen idioti
- Leopold Kyslinger: Chaos ve škole
- Emil Ruml: O Klausovi, o privatizaci a o školství
- Karel Dolejší: Trojitý obchvat sociálních věd
1 komentářů:
Článek tohoto pána je v Britských listech světlou výjimkou, souhlasím skoro se vším. Taky doporučuju k přečtení Nářky nad PISA autora M.Gibody, tamtéž.
Okomentovat